Paál Istvánról, a Szegedi Egyetemi Színpad fiatalon elhunyt zsenijéről, egyedi, formabontó látásmódjáról híres rendezőről beszélgettek egy est keretében pályatársai az elmúlt hétvégén a Grand Caféban.
Növekedőben a Fény. A piszkosfehér hókupacok fölött kéredzkedik a Tavasz. Március ifjai fülükre húzzák a takarót és átfordulnak másik oldalukra.
Vági Laci
barátjáról
Paál Istiről
mesél. Az egykori Szegedi Egyetemi Színpadról. A már elöregedett képminőségű filmen a Petőfi napját játssza sok gyönyörű, hittel átitatódott fiatal. A halódó technikán is átdübörög ártatlan tisztán dinamikájuk. Petőfi rock néven ismerte akkoriban a köz, eredeti címe azonban huncut pikantériával: Petőfi napja - romantikus rekviem. Csontig lemeztelenített, sallangmentes, egyszerűségében mélységekig tiszta játék Petőfi ismert dagerrotípiáját emelik fel tenyerükben tartva a színészek. Zene szól, lüktet a mozgás. Isti arca vetül fel, Petőfi naplójából részletet olvas. És lehetetlen nem látni ezen a dagerrotípiává vált filmen, hogy ugyanaz az arc. Istié és Petőfié. Nincs rajta semmilyen maszkolás. Egyszerűen ugyanaz. Döbbent pillanat. "A puha plüssökön elgémberedett seggek előtt vallottunk kudarcot"- fogalmazta egykor a rendező. Lehet-e ennél nagyobb siker? Vági Laci a szegény színházról beszél.
Grotowski
és Paál István színházát, színházteremtő munkamódszerét hasonlítja egymáshoz. A két rendező egymás munkáiról sokáig mit sem tudva nagyban hasonlatosat alkotott. Míg a hagyományos színházban a színész játssza el a szerepet, addig itt ezekben a laboratóriumi színházakban a szerep játssza el a színészt. A teljes személyiségét adja át a játszó ember, hogy a figura életre keljen. A legnagyobb követelmény az éberség. Testben, lélekben. A próbákon pszicho dinamikai tréning zajlik. Emberpróbáló lélekprés, de az elhivatottak kiválasztódását is megsegíti. Ő, a színész a kiindulási alap, minden testi-lelki kínjával, és nem a szerep. Veszélye, hogy ez a fajta színészi játék nem alkalmas a profi színházi létre. Nem alkalmas arra, hogy esténként belelépjen egy állapotba, majd abból kilépjen. Viszont akik ezt együtt megélik, azok egymásba kapaszkodnak. Eredője ez negyven-ötven éves barátságoknak, szövetségnek. Ám a profi színházi körülmények közt Isti sem tudta munkamódszerét teljességgel megélni. Reménye volt, hogy teheti, komoly feladatokat is kapott, zseniális rendezései voltak például Szolnokon, ám így sommázta mindezt: "Úgy tűnt, mintha egy ajtó nyílt volna ki, de egy szekrénybe léptem." Ahogyan szól akkori énjükről, barátjáról, barátairól Vági László operatőr, zeneszerző, szobrász -és mi nem még?- lassan Paál Isti életre ébred. Tűzzel beszél, nem az egykori ifjúi, de jelen énje felnőtt tűzével, és át is adja hevét a hallgató lelkébe. Észrevétlenül elszalad az idő és még olyan nagyon sok a mondanivaló. És még olyan sok lehetne. Megrendítő, hogy egy egyetemi városban, ahol dráma szak is működik már, még soha senki nem vette a fáradságot, hogy ezt a hatalmas, megismételhetetlen és figyelemre méltó hagyatékot feldolgozza, közzé tegye. Felejteni a legnagyobb árulás. Ezért a létbe idézés folytatódik. Humora volna, ha egy MÚK-kot szólnék, de valóban, márciusban újra Paál Istiről beszélgetünk. Március 15-én, délután négy órakor a Grand Cafféban. Eljönnek a régi nagy csapat tagjai lemosni az elfeledettség porrétegeit. Talán lesz még ifjú lélek, kiben ébredést gyújt.
Dobó Anita Anna
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.