Több mint százötvenen jelentkeztek a Fogadjon örökbe egy magyar tanárt! - Zrínyi Ilona ösztöndíjprogram legújabb felhívására; a program célja a kárpátaljai szórványban élő magyar közösségek létszámbeli csökkenésének megállítása, az ott működő magyar civil szervezetek és pedagógusok munkájának segítése, és ezáltal az asszimiláció megállítása.
A Hármashalom Alapítvány az MTI-hez eljuttatott összegzésében utalt arra: 2005 augusztusában hirdette meg először a kárpátaljai magyar nyelvű oktatás támogatását elősegítő programját és ahhoz kapcsolódó országos akcióját. Mint írták, a program lényege, hogy lehetőséget adjanak honfitársaiknak, vállalkozásoknak és civil szervezeteknek arra: anyagi lehetőségeikhez mérten pénzbeli felajánlással segítsenek, vagyis részben vagy egészben jelképesen örökbe fogadjanak egy kárpátaljai, magyar nyelven tanító pedagógust. Az alapítvány tájékoztatása szerint a hagyományteremtő kezdeményezés rendkívül sikeresnek bizonyult: 2006-ban 60, 2007-ben 87, a 2007/2008-as tanév végén 80, a 2008/2009-es tanév végén 89, a 2009/2010-es tanévben 68 nyertes pályázónak tudtak 40 ezer forintos ösztöndíjat biztosítani. A 2010/2011-es tanév végén pedig 44 pályázót részesítettek ösztöndíjban. Hozzátették, hogy az ösztöndíjprogramot a 2011/2012-es tanévben is - változatlan formában - kívánják folytatni, hiszen a cél az, hogy a Kárpátalján élő legszegényebb és létszámában is leggyengébb Kárpát-medencei magyar kisebbség oktatói rétege továbbra is kapjon mind erkölcsi megbecsülést, mind anyagi támogatást az anyaországból. Az elképzelések szerint az ösztöndíjra jövőre is minden, magyar nyelven tanító, kárpátaljai óvópedagógus, illetve általános iskolai tanár pályázhatna, de a pályázatok elbírálásánál továbbra is előnyben részesítik azokat a pályakezdő fiatalokat, akik a magyarság által 25 százaléknál kisebb népességarányban lakott, legfeljebb 30 ezer lakosú, az anyaországtól távolabb eső településeken látják el missziónak tekinthető hivatásukat. Mint írták, az ukrajnai tanári fizetés havi 30-40 ezer forint, így nem meglepő, hogy rendkívül kevés fiatal vállalja a tanárképző főiskola elvégzése után azt, hogy Kárpátalja valamelyik magyar tannyelvű óvodájában, általános iskolájában kezdje meg hivatását. Hatványozottan jellemző a tanárhiány a régió azon településeire és járásaira, ahol már csak kis létszámú magyar közösség él, így különösen a huszti, a técsői és a rahói járás térségére, de szüksége van az erkölcsi és anyagi segítségre az Ungvár és Munkács szórványmagyarságát megtartani hivatott tanári karnak is. Az alapítvány jövőre is a Kárpátaljai Magyar Pedagógusszövetség szakmai támogatásával, azzal szoros együttműködésben kívánja megvalósítani ösztöndíjprogramját.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.