Kultúra

Még mindig mostoha műfaj a képregény

Még mindig mostoha műfaj a képregény

2011. november 25., péntek
Még mindig mostoha műfaj a képregény
Talán nem is gondolnánk – az első magyarországi képregény(ős) Jókai nevéhez fűződik. Azóta sok-sok év telt el, s lám a képes történetek több mint 130 éves magyarországi jelenlétük ellenére mind a mai napig nem játszanak meghatározó szerepet a hazai tömegkultúrában. Miért? Erről is beszélt múlthét pénteken a Somogyi-könyvtár által szervezett III. Szegedi Képregényfesztivál és Vásár keretében lezajlott konferencián Kertész Sándor képregénytörténész, képregénykutató, akinek művei között olyan szakirodalmi klasszikusokat találunk, mint a Szuperhősök Magyarországon, vagy a COMICS szocialista álruhában – a magyar képregény ötven éve. Amíg az amerikai, a nyugat-európai és az ázsiai kultúrában is jelen van képregény a szórakoztatásban és a művészetben egyaránt, addig idehaza a létezését kell magyarázni. Az elmúlt néhány év képregény-dömpingje ellenére is, csak a rajongók néhány ezres tábora, a közvetlen fogyasztók ismerik a műfajt. Kertész Sándor szerint a képregény első magyarországi korszaka („beszélő képek korszak”) 1877. és 1929. közé datálható. Az első képaláírásos képtörténet 1877-ben jelent meg az Üstökös című újságban, ennek szövegét Jókai Mór írta, a rajzokat Jankó János készítette. Az ezt követő több mint ötven évben képaláírásos képtörténetek sokasága jelent meg mind magyar, mind külföldi szerzőktől. A legnépszerűbb kiadvány az Áller Képes Családi Lapja volt. A szóbuborékok sokáig nem tudtak meghonosodni. 1930-től beköszöntött a klasszikus comics korszak, ekkor jöttek az amerikai típusú szóbuborékos képregények napilapokban, hétvégi mellékletekben és ebben az időszakban jelenik meg az első képregényújság, a Hári János is. Nem úszta meg a comics a politikai propagandát sem. 1939-től a háborús előkészületek a képregényeket közlő kiadványok megszűnését is okozták, majd antiszemita, később kommunista propagandacélokra használták a képes történeteket. 1957-től kapott igazán zöld utat a képregény – hangsúlyozta Kertész Sándor, hiszen ekkortól bármit közölhettek, amik a politikáról elterelték a figyelmet. Ez a szó szerint kép-regény ideje, elsősorban irodalmi műveket dolgoztak fel, számtalan lap választotta az olvasók elcsábításának ezt a formáját. Ugyanakkor ebben az időben születtek a magyar képregény történetének legkiválóbb alkotásai. 1983-tól hazánkban is megjelentek először a képregényfüzetek, majd az amerikai szuperhősök. A képregény-fogyasztók jól vannak, de a nagyközönség folyamatosan hideglelést kapott a műfajtól – legutóbb a szuperhősöktől, annál is inkább, mert az utóbbi években megjelentek a filmvásznon is - magyarázta a kutató. Azt is hozzá kell tenni, hogy a műfaj igazán értékes alkotásai – a nyugat-európai, például frankofón képregények –, melyek a maguk országában intellektuális műremekeknek számítanak, el sem jutnak Magyarországra a piaci kereslet hiányában. A képregénynek szélsőséges periódusai vannak, a magyar történelmi viszonyok és a kulturális hagyományok nem tették lehetővé az egyenletes képregény-kultúra kialakítását, amiben minden műveltségű és iskolázottságú olvasó megkapná a saját igényeinek megfelelő képes szórakozási formát - összegzett Kertész Sándor.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.