Kultúra

Vámpír a tévében - vámpír a tévé?

Vámpír a tévében - vámpír a tévé?

2011. szeptember 22., csütörtök
Vámpír a tévében - vámpír a tévé?

A vámpírfilm a horror műfajának legtöbbet variált, legtermékenyebb és legelevenebb alműfaja - szögezte le egyetemistáknak tartott előadásában Jugovits Ildikó könyvtáros a Somogyi-könyvtárban tartott előadásában. A Guiness-féle Rekordok Könyve szerint Dracula a leggyakrabban megfilmesített irodalmi alaknak számít.

Az ördög kastélya, Nosferatu, Dracula, Ed Wood - ilyen filmrészletek várták az érdeklődőket kedden a könyvtárban. A legkorábbiként jegyzett vámpírfilm német földön készült 1916-ban. A mozitörténet első Drakula-filmjét (mely sajnos eltűnt) a magyar

Lajthay Károly

rendezte 1920-ban Drakula halála címmel - tudtuk meg az előadótól. A mozgóképből sajnos csak a korabeli lapokban publikált fényképek maradtak fenn. Dracula első egész estés megjelenése a Nosferatu című, német expresszionista film, amely 1922-ben készült. Rendezője

Friedrich Wilhelm Murnau

.

A tévé mint vámpír

A szép, kronológikus előadást azonban a könyvtáros még egy plusz elmélettel is megfejelte. "Ha nyomon követjük a vámpír archetípusának a 19. század eleje óta felívelő pályáját, az párhuzamot mutat a fotográfia, valamint a film médiumának történetével. Gyakorlatilag a fotó, majd a film egyfajta vámpír.

Daguerre

és

Talbot

kezdetleges fényképei egyszerre váltak népszerű fogyasztási cikké

Varney

, a vámpír füzetes ponyvatörténeteivel" - érvelt

Jugovits Ildikó

. Meglepő, de Nosferatu figurája már a televízió metaforájának tekinthető. A televízió ötletével már a 19-20. század fordulója óta kísérleteztek, az áttörést az 1922-ben kidolgozott elektronikus képbontás jelentette. Nosferatu árnyéka a filmben önálló életet él, akárcsak a televíziós kép, amelyet nem egy pontra vetítenek, mint a filmet, hanem szétsugároznak a világ minden pontjára. Nosferatu vitorláshajón érkezik Brémába: a hajó egyfajta televíziós adóállomásnak tekinthető, a szörnyeteg pedig az elektronikus képbontás elvének megfelelve sok-sok patkány képében száll partra - fejtegette tovább a könyvtáros.

Bálban a vámpírral

Hosszú úton, a borzongás és borzongatás legkülönfélébb lépcsőit bejárva vezet a vámpírtörténetek útja, míg eljutunk az 1960-as évekig, mikorra a vámpír figurája megérett a parodizálásra. 1967-ben készült

Roman Polanski

Vámpírok bálja című műfaji paródiája, mely kiemelkedő abból a szempontból, hogy a film forgatókönyvírója kiváló érzékkel összegyűjtötte az összes közismert sémát, és azt fergeteges stílusban figurázta ki a film. A következő időszakban a vámpírfilmek világában jelentős változás következett be. Egyfelől ember és vámpír státusza egyre inkább összemosódik, másfelől megjelennek az első vámpíros sorozatok. Az Interjú a vámpírral című regény 1994-es adaptációja új megközelítésből mutatja a vámpírfigurát: itt már nem az áldozatok szemszögéből látjuk a vámpírt, hanem sokkal inkább a vámpír nézőpontjából mutatkozik meg a vérszívók életvitele.

Vega vámpírok

"A vámpírfilm életképességének és termékenységének a műfajkeveredés az egyik legfontosabb eleme, ám ez a jelenség időnként odáig vezet, hogy a vámpírfilm egyes esetekben megszűnik szigorú értelemben vett vámpírfilm lenni. Nem minden film vámpírfilm, amiben szerepel vámpír. Ezek közé tartozik a Twilight-sorozat elkészült három darabja. Ezekben a filmekben vámpír és ember már nem sokban különbözik. A főszereplő vámpírok inkább 'vegetáriánus' étrendre kényszerítik magukat (csak állati vért isznak), hogy meg tudjanak felelni az emberi társadalom azon erkölcsi követelményének, mely tiltja az emberölést" - magyarázta Jugovits Ildikó.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.