A Szegedi Szabadtéri Játékok musicalprodukciója, a Valahol Európában nem szűkölködik a nagy nevekben, az egyik kulcsszerepben Mácsai Pál színész-rendezőt, az Örkény Színház ügyvezető igazgatóját láthatta és láthatja a szegedi nagyérdemű. Az igazgatóval színházáról is beszélgettünk.
– Simon Péter szerepében érkezett ide a Dóm téri színpadra. A darabról korábban úgy nyilatkozott Béres Attila rendező, hogy a hit újjáépítését is szeretnék vele kifejezni. Ön hogyan éli meg a saját szerepét?
– Egy csavar vagyok a gépezetben, az egyik szerepet játszom. Igaza van
Béresnek
, jó a mű, és értelmezési tartományába belefér az is, amit a díszlet a lerombolt templom metaforáján keresztül kibont. A Simon Péter-alakítást szakmai feladatként élem meg, ez egy jó szerep, kiváló partnerek játszanak velünk, izgalmas számomra, hogy énekelek, és inspiráló minta számomra a film-feldolgozásbeli őskép,
Somlay Artúr
.
– Alapvetően egy igen szomorú darabról van szó, befolyásolja ez a színészt?
– Szomorú, vidám – ezek hatásbeli kategóriák. Nekem azt kell érteni, hogy ez az ember miért szólal meg a színpadon, és miért azt mondja, amit. Azzal nem foglalkozom, hogy egy előadás végső soron dúr vagy moll hangolású, ugyanazt kell csinálnia a színésznek mind a kettőben.
– Általánosságban szólva egyesek magasztalják a musicalt mint műfajt, mások népszerű, könnyed volta miatt kárhoztatják. Mi az ön véleménye?
– A musicalek nagyon gyakran irodalmi alapanyaghoz nyúlnak, amelyeket szükségszerűen lebutítanak, ami fájdalmas számomra, és nehezen viselem. A Valahol Európában nem ilyen, nincs irodalmi alapanyag, egy drámai jellegű filmforgatókönyv alapján készült. Egészen kiváló zenék és dalszövegek hangoznak fel benne. Azt az árnyaltságot, amit a film a képeken keresztül ábrázol, itt a zenében kapjuk vissza. Ilyen módon mellélép az eredetinek, transzponálja azt.
– A szerzői jogdíjak miatt drága mulatság a musical, akik ostorozzák, gyakorta a financiális oldalát is támadják, vagy irigylik.
– Természetesen van itt esztétikai kérdés, de pénzügyi is vastagon. Azt szoktuk irigyelni, hogy a musicalt mennyire drágán lehet eladni. Valóban így van, ugyanakkor roppant drága színpadra állítani is. A musical olyan színházi jelenség, amely képes eltartani önmagát, ilyen módon adófizetői pénzt nem érdemel annyira, mint az, ami nem képes ugyanerre. Ezen még el fogunk vitatkozni ötven évet…
– Tegyünk egy kis kitérőt, milyen évad, milyen bemutatók elé néz most az Örkény Színház?
– A következő évadban hét új előadást tűztünk ki – ez horribilis szám egy kisszínházban. Ebből kettő már tulajdonképpen készen is van: az egyik egy kortárs francia abszurd játék, amit az előcsarnokban játszunk, mint stúdiószínpadon. A másik
Miller
a Pillantás a hídról–ja, ezek ősztől láthatók. Műsoron lesz a Gogol-kortárs
Szuhovo-Koblin
műve, a Tarelkin halála,
Elfride Jelinek
Nobel-díjas, kortárs osztrák szerzőtől a Nóra című Ibsen-mű „folytatását” játsszuk
Zsótér Sándor
rendezésében. Ezután a Peer Gynt következik, amit
Ascher Tamás
állít színpadra. Az évad végére
Shakespeare
Viharja marad
Bagossy László
rendezésében, és
Tankred Dorsttól
a Merlin, avagy a puszta ország, amely pedig
Polgár Csaba
színész-rendező kézjegyét viseli majd.
– A gazdasági válság kapcsán gyakran hallani feloszló társulatokról, nehézségekkel küzdő színházakról. Az Örkény hogy éli meg a recessziót?
– Nehéz, de mindig az volt, és mindig az is lesz – a pénz állandóan kevés. A mi színházunk több mint kilencven százalékos nézettségével szerencsére jóformán tele van, persze jó lenne azt a néhány helyet is megtölteni még, ahol üres a szék. Ez egy művészszínház, viszonylag nagy nézőtérrel, amely megengedi magának, hogy előre tudhatóan szűkebb rétegeket érdeklő műveket mutat be.
– Befogadja a közönség a kortárs darabokat?
– Hogyne. Egyszer minden kortárs volt. Előbb vagy utóbb minden befut, vagy eltűnik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.