A PanoDráma előadásával és az Aradi Kamaraszínház premierjével rendhagyó módon vette kezdetét a 21. Thealter Fesztivál. A korábbi támogatások megszűntével és még ezer egyéb ok miatt anyagilag ellehetetlenülő fesztivál szervezői nem akarták megszakítani a folyamatot, s már hónapokkal korábban is egy jóval szerényebb költségvetésű, inkább a magyar nyelvű színházi oktatóműhelyekre fókuszáló fesztivál körvonalait vizionálták.
Ennek ellenére volt premier, ráadásul nulladik napi, és jönnek el olyan megszokott csoportok, akik korábban is meghatározói voltak a fesztiválnak. Gondolok többek közt
Pintér Béla
és
Urbán András
társulatára. Mindez azonban beleférhet az U21 megnevezés körébe, mert ha lefejtük a szigorúan sportéleti jelentést, akkor ezek a társulatok markánsan meghatározzák az elmúlt 21 év fesztiváltörténetét. A SZEGEDma csapatát az éjszakába nyúló premieren képviseltem, s nem bántam meg a virrasztást.
Heiner Müller
drámája, a Kvartett olyan darab és a tegnapi előadás olyan előadás, amely hosszú ideig hatással lesz még rám, átgondolom, átértékelem és újraélem. Amit ma leírok, lehet már holnap másképp gondolom. Egyet azonban biztosan megtartok véleményemből,
Éder Enikőt
és
Harsányi Attilát
rendezni jutalomjáték lehetett a fesztivál főszervezőjének,
Balog Józsefnek
. A két fiatal színész olyan elemi erővel adta önmagát szerepeihez, hogy díszlet, zene és minden egyéb más csupán lehántható rétege volt az előadásnak. A néző csak a két ember személyes viszonyára, szenvedélyére fókuszált, csak maga az ember érinthette meg. Müller jól meghatározta drámájának helyszínét, „szalon a francia forradalom előtt, vagy bunker a harmadik világháború után”. A Zsinában a helyszín egy hatalmas női test volt, melyen és melyben tépte, marta és szerette egymást a két ember, időnként felcserélve nő és férfi szerepét. Ebben az értelemben a női test a bunker, melyből nincsen menekülés, minden az aktus körül forog. Az aktus annyira személytelen és embertelen, hogy a test bunkerébe zár. Ezeket a „veszedelmes viszonyokat” a német drámaíró valami egészen elképesztő erejű és mégis költői szépségű szöveggel fogalmazza meg és mondatja el a szereplőkkel, hogy a néző számára ne lehessen menekvés. És ebben láttam a két szereplő zsenialitását is. Szuggesztív jelenlétükkel és a környezetet elhomályosító szövegértelmezésükkel hamar szembesítették a nézőt saját hibáival és bűneivel, bevonva ezzel a játékba. Minden más, amiben találtam, vagy találhattam volna hibát, jelentéktelenné vált. Szerda délelőtt a fesztivál tréninggel folytatódik, délután pedig szokás szerint Szeged közterein is találkozhatunk előadásokkal. A napi műsor
olvasható.
Aradi Kamaraszínház (Románia)
- MASZK Egyesület (Szeged): Heiner Müller: Kvartett - premier Merteuil: Éder Enikő Valmont: Harsányi Attila fordította: Földényi F. László dramaturg: Láng Zsolt díszlet: Albert Alpár asszisztens: Fekete Réka fény: Turcsányi István ruha, kellék: Balázs and Marek Co. rendezte: Balog József
Petró János
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.