Negyvenmilliós projekt keretében óvodásoknak és iskolásoknak kínál foglalkozásokat a Somogyi-könyvtár, a bibliotéka tanórai, tanórán kívüli és szabadidős lehetőségekkel várja az érdeklődőket a legkülönfélébb témákban. "Mesehősök nyomában", helyismereti vetélkedő, "Könyvről könyvért", városismereti séták, "Kalandozások a Fantázia Birodalmában", "Kamasz könyvklub", "Kincsek a könyvtárban és a világhálón", "A kék bolygó gyermekei" - ilyen és hasonló című foglalkozásokat szervez a könyvtár az együttműködő két óvoda, kilenc általános iskola és négy középiskolai kollégium diákjainak. A Könyv - Tár - Tér TÁMOP-projekt keretében közel negyven millió forintot fordítanak a gyerekek foglalkoztatására. Hatvan foglalkozás - köztük heti és havi szakkörök, tehetséggondozás, versenyek, vetélkedők, témahetek és témanapok - alkotja a palettát, több mint ezer gyermek vesz részt a programokban. A szolgáltatások koherensek mind a könyvtár céljaival, mind pedig az együttműködő intézmények pedagógiai programjaival - közölte Palánkainé Sebők Zsuzsanna, a Somogyi-könyvtár igazgatónője a csütörtöki sajtótájékoztatón. A pályázat keretében olyan kompetenciafejlesztést támogató tanórán kívüli szabadidős tevékenységek kerülnek előtérbe, amelyek elősegítik a gyerekek kulturális érzékenységét, kreativitását, sőt egészségtudatosságát is. A projekt révén erősödik az együttműködő intézmények partnersége. Szabadabb didaktika
A foglalkozásokon 1160 gyerek vesz részt, ebből 38 óvodás, 914 általános és 208 középiskolás. Speciálisan a Somogyi-könyvtár az irodalomhoz, könyvhöz és könyvtárhoz kapcsolódó témában tart havi szakköröket, játékos könyves és helyismereti vetélkedőket, illetve könyves környezetben sportos versenyeket. A városismereti sétákkal a városba érkező új kollégistáknak is hasznos információkat szeretnének kínálni Szegedről. "Felvételizni szeretnék" címszó alatt pedig a diákok megismerkedhetnek a felvételi eljárásokban is divatossá vált e-ügyintézéssel. A Kiszombori Általános Iskola révén hátrányos helyzetű intézményeket is bevontak a projektbe, az ő diákjaiknak egy ötnapos olvasótábort szerveznek teljes ellátással, a téma Böszörményi Gyula Gergő és az álomfogók című kötete lesz. A foglalkozásokon tanári végzettséggel rendelkező könyvtárosok vesznek részt, akiknek így, a könyvtár falai között sokkal szabadabb lehetőségeket kínáló didaktika áll rendelkezésre, mint a hagyományos iskolai keretek között - emelte ki az igazgatónő. Értékekben gazdag környezet
Fehér Ilona Zsuzsanna, a projektben résztvevő Gyálaréti Óvoda tagóvoda-vezetője hangsúlyozta, az olvasóvá nevelést nem akkor kell elkezdeni, amikor olvasni tanul már a gyermek, hanem az előtte levő szenzitív korban kell barátságot kötniük a legkisebbeknek is a könyvvel. Hozzátette: ez ma, a számítógép és internet kínálta virtuális világok korában különösen nehéz feladat, mégis ragaszkodni kell az olvasáshoz, hiszen az elősegíti a személyiségfejlődést, és a jóra nevelés eszköze. "Az értékekben gazdag környezet, a megszokottól eltérő ingerek segítik a pozitív személyiségjegyek kialakítását, megerősítését, fejlesztik az emberi kapcsolatok kialakításának képességét, gazdagítják a kommunikációs képességet és a beszédkultúrát" - fogalmazott a tagóvoda-vezető. Bácsi János, az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola igazgatója elmondta, korunk átstrukturálódott tudásátadási stratégiái már más információszerzési módokat kívánnak meg a ma diákjaitól, az internet árnyékában a könyv többé nem a tudás mindenható tárháza. A Somogyi-könyvtár kínálta programok erénye pontosan az, hogy számol ezzel a problémával, és az olvasást a tudásszerzés egy szeleteként megfelelően kezeli. Földesné Martus Éva, a Szeged Városi Kollégium Janikovszky Éva Tagintézményének kollégiumvezetőjétől megtudtuk, a Szeged Városi Kollégium négy tagintézménye 800 diákkal vesz részt a mostani projektben, 16 szakkör keretében 60 foglalkozáson. A város 20 középiskolájából látogatják a 14-19 éves tanulók a rendezvényeket a kollégiumok szervezésében. A foglalkozások során olyan pluszismeretek birtokába kerülnek a diákok, amelyeket akár jelenlegi, akár későbbi tanulmányaik során kamatoztathatnak - összegzett a kollégiumvezető.