Kultúra

Aki a vámpír hangján szól + VIDEÓ

Aki a vámpír hangján szól + VIDEÓ

2010. november 2., kedd
Aki a vámpír hangján szól + VIDEÓ

Szegeden jártak az Alkonyat szinkronhangjai

Avagy interjú a vámpírral – pontosabban a magyar hangjával. „Vámpírok bálja” címmel rendezett vámpírnapot szombaton a Somogyi-könyvtár, melyen a nagysikerű, Stephenie Meyer-regény alapján készült Alkonyat két főszereplőjének magyarhangjával, Csuha Borival és Szvetlov Balázzsal is találkozhattak a rajongók. Mielőtt a nagyszámú érdeklődő elé lépett volna a két fiatal, a szinkronizálásról beszélt a SZEGEDma.hu-nak.

Mindkét fiatal huszonéves kiskora óta vállal szinkronizálást. De valójában hogyan is működik egy magyar hangra átültetés, talán ez a legkézenfekvőbb kérdés, lett légyen bár az illető vámpírhang vagy bármi más. „Nem jelentkezünk, nem a mi döntésünk, hogy melyik szerepnek kölcsönözhetünk hangot. Általában a rendező határoz ilyen kérdésekben. Megkapja a nyersanyagot, megnézi a filmet, és ez alapján megálmodja, hogy melyik karakterhez milyen hangot képzel el” – mondta az Alkonyatban Edwardnak magyar szinkront adó

Szvetlov Balázs

. Persze van néhány nagyobb film, amelyek esetében kiküldik külföldre a megrendelőkhöz néhány szereplő hanganyagát, és ők választanak. Bár az Alkonyat is egy nagy film, de ebben az esetben a szinkronrendező választott – tudtuk meg

Csuha Borbálától

.

„Ja, az a vámpíros film…”

Érdekes, sőt, talán megdöbbentő, de az a ritkább eset, hogy az ember úgy megy be a szinkronizálandó filmre, hogy tudja, hogy mi az, és pontosan kinek kölcsönzi a hangját – árulta el Csuha Bori. „Ja, az a vámpíros film – ez volt az első reakcióm” – válaszolt arra a kérdésre, hogy miként fogadta Bella szerepét. „Nagyvonalakban volt róla fogalmam, hogy mi ez a történet, amikor megkerestek. Nekem megmondták, hogy ez a film lesz, de azt, hogy melyik karaktert fogom hangilag ’megformálni’, én is csak a helyszínen tudtam meg. Miután az első filmet leforgattuk, azután ismerkedtünk meg csak a valamilyen szinten az Alkonyat világával, történetével, szereplőivel” – magyarázta Balázs.

Akár liheg, akár megszólal

Talán már az eddigiekből is kiviláglik, hogy a legtöbbször nem előzi meg túl hosszas előkészület a szinkronizálást. „A szinkronrendező elmesélte, miről van szó. Nem is az elejéről, hanem a közepéről kezdtünk szinkronizálni” – beszélt a részletekről Csuha Bori. Persze régen többször előfordult még, hogy megkapták előre a szövegkönyvet. Ma már csak a szinkron elé teszik, felosztva egy-másfél perces jelenetekre” – tette hozzá. Csak és kizárólag azokat a részleteket látják, amelyekben konkrétan „beszédes” formában előfordul a magyarítandó alany – akár liheg, akár megszólal. A rendező felkészít, elmondja a sztorit, kiemel jeleneteket. „Fizikailag is kivitelezhetetlen, lehetetlen lenne például, ha valakinek egy nap három munkája van, nem lehet három filmet végignézni, előző nap behatóan tanulmányozni” – oszlatta el misztikus elképzeléseinket Balázs. Bori hozzáfűzte: persze felvétel előtt van próba, ahol meg lehet nézni, hogy mondják a szereplők a szöveget, többször is akár, de manapság – különösen a kisebb filmeknél – erre nem szokott igény lenni.

Tudni, melyik hangod vedd elő

S hogy mennyi idő egy szinkron megszületése? Természetesen változó. Általában két napig „forgatnak” egy filmszinkront. Bella hangját felvenni 6-7 órába telt, Edward 4-5 óra alatt letudta a maga megszólalásait. Összességében tehát azt mondhatjuk, egy adott szereplőt egy nap alatt meg tud oldani a stúdió. És akkor mi a helyzet a beleéléssel, a karakterrel való azonosulással stb., stb. – hangzott a naiv kérdés. „Ha valaki sokat szinkronizál, egy idő után már úgy jönnek elő a hangok a jeleneteknek megfelelően, hogy tudjuk, melyik hangot vegyük elő. Sokszor nincs is idő beleélésre” – tudtuk meg Boritól. De mit is jelent a beleélés? Valójában „csak” a hanggal kell eljátszani, persze amelyik filmben érzelmek vannak, az hat az emberre – tette hozzá Bella szinkronja. „Ha van három-négy szereped egy nap, és mindegyikbe beleélnéd magad, idegroncs lennél a nap végére” – toldotta meg mosolyogva Balázs, aki szerint jórészt rutinból dolgozik az ember, persze a karakterrel azonosulni kell valamennyire, de ez gyakorlatból is működik.

Az én hangom

Persze adódik az a kérdés is, hogy mennyire változtatja el a hangját a szinkronszínész. Mint Balázs elmondta, ezt is szerepe válogatja. „Szeretem azt a hangszínt visszaadni, amit hallok a fülemben, a színész eredeti hangját. Bellának a filmben sokkal mélyebb tónusú hangszíne van, mint nekem. Ilyenkor én késztetést érzek törekedni az eredeti hangszín felé. Amúgyis kicsit fiatalosabb a hangom, mint a korombeli lányoké, 24 éves vagyok, de 16-18 éves szerepekre hívnak. Mégis úgy érzem, muszáj – a természetességet megőrizve – egy kicsit lejjebb beszélni” – árulta el a Bella-szinkron kihívását Csuha Bori.

Másként szól

„Mindketten szeretjük csinálni, és addig mindig jó, amíg abból él az ember, amit szeret” – vallotta Balázs arra a kérdésre, hogy mennyire lehet megélni ebből a szakmából. Mint Boritól megtudtuk, aki reggeltől estig ezt csinálja, az meg tud belőle élni, de változó, milyen gyakran hívják az embert. Mi a titok? Rutin, gyakorlatiasság, önbizalom, szimpátia a rendezők felé. „Mikor az első felvételeket csináltam, és visszanéztem, azonnal elkapcsoltam a filmet. Ma sem azt mondom, hogy szeretem, viszont kritikus szemmel vissza tudom nézni. Az Alkonyatban szerintem sikerült jól visszaadni azt, amit mondani akar a film, a karaktereket, érzéseket, jeleneteket sikerült jól megvalósítanunk” – így Balázs. „Én el szoktam olvasni a visszajelzéseket, és volt pár negatívabb felhang. Harmadszorra megnézve azonban már nekem is jobban tetszett a hangom. Azért szeretem visszanézni a filmeket, mert másként halljuk magunkat a stúdióban, és másként szól kifelé – ezáltal tudom, min kell változtatni” – összegzett Csuha Bori.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.