Commedia és Faust címmel rendeznek tudományos konferenciát a Szegedi Akadémiai Bizottság székházában május 27-én. A két nagy alkotás, Dante Alighieri Isteni színjátékát és Johann Wolfgang von Goethe Faustját vizsgálja az összefüggések és különbözőségek tekintetében. A Magyar Goethe Társaság, a Magyar Dantisztikai Társaság, a Szegedi Akadémiai Bizottság és a Szegedi Tudományegyetem Olasz Tanszéke bemutatja: germanisták, akik úgy nézik a Faustot, hogy közben az Isteni színjátékot is tekintetbe veszik, és fordítva: Goethére is figyelmet fordító dantisták találkozója. "Ez a legnagyobb kihívás, amivel egy irodalomtörténész szembesülhet" - mondta el portálunknak Pál József, az Olasz Nyelvi és Irodalmi Tanszék vezetője. "Nincs még két ekkora alkotás, amely ilyen szorosan összetartozik, ugyanakkor el is tér egymástól - közöttük pedig az európai kultúra jelentős része feszül" - tette hozzá a professzor. A középkor lezárása, illetve a romantika kezdete közötti időszak, félezer év európai művészettörténetének szintézise: nincs az a dantista, aki ne érezné azt a kihívást, hogy egyszer az Isteni színjátékot együtt vizsgálja a Fausttal, és nincs az a Goethével és a Fausttal foglalkozó német szakos kolléga, akiben ne vetődne fel, hogy miként viszonyul ez a két óriási alkotás egymáshoz - magyarázta Pál József. Mindkét mű az emberiség lényegét próbálja ábrázolni más-más történelmi pillanatban. Dante esetében ez még egy zárt középkori rendszer, ahol az ember működési területe meglehetősen korlátozott, ugyanakkor erkölcsileg óriási súllyal megítélt, mit tesz az ember. Goethe esetében már az emberi aktivitás, a környezet megváltoztatásának egészen határozott szándéka figyelhető meg - fejtegette a professzor. Az alkotóhoz való viszonyukban is több kapcsolat fedezhető fel, vagy abban, hogy mindkét mű lényegében életben tartotta a szerzőjét: a Faustot Goethe közel 60 éven keresztül írta. Dante "csak" 16-17 éven át dolgozott az Isteni színjátékon. Miután a műbe átépített isteni-emberi teljességet megjelenítették, záros időn belül meg is haltak - tudtuk meg Pál Józseftől. Dante művének címe Commedia, a Faust Goethe meghatározása szerint pedig tragédia - Goethe tulajdonképpen válaszol Danténak - emelte ki a professzor. "Ahogyan az embertársainkat látjuk, ahogyan a világot látjuk, és ahogyan Istent látjuk - ez a három elem építi fel a Commediát, és más hangsúlyokkal, de a Faustot is" - összegez a professzor, aki ugyanakkor azt is elárulja: Goethe ismerte Dantét, de behatóbban nem foglalkozott vele.