László Gyula régész, történész születésének centenáriuma alkalmából nyílt kiállítás a Móra Ferenc Múzeumban. A sokoldalú tudós régészeti és képzőművészeti munkáját párhuzamosan végezte. Neve a kettős honfoglalás elméletével kapcsolódott össze, mely szerint a magyarság egy része, vagy talán zöme is Árpád magyarjainak bejövetele előtt már itt lakott a Kárpát-medencében. Felgyő-Űrmös tanya lelőhelyen 1955 és 1977 között, vagyis kisebb nagyobb megszakításokkal 22 éven át ásatott a legendás régész, László Gyula. A tekintélyes szakember nevéhez egy honfoglaláskori falu feltárása fűződik e területen. Bár – egyesek szerint – nem azt találta meg, amit keresett, mégis igen jelentősnek mondható a feltárás, hiszen korábban csak a vezérek, az előkelő emberek sírjait vizsgálhatták, itt viszont bepillantást nyerhettek az akkori régészek a honfoglaló mindennapok életébe is. Előadásaiban sohasem leletekről, vagy csontvázakról beszélt, hanem szinte megszemélyesítve, élőként mutatta meg a hallgatóságnak a tárgyak és csontok mögött rejtőző embereket, ahogy ő fogalmazott: „megtaláltam az élőket a holtakban”. A mostani centenáriumi kiállításon a felgyői ásatás számos lelete mellett elsősorban László Gyula képzőművészeti alkotásaival, könyveivel, festményeivel ismerkedhet meg a látogató. A kettős honfoglalás elmélete
László Gyula neve a kettős honfoglalás elméletével lett közismertebb, mely szerint a magyarság egy része, vagy talán zöme is Árpád magyarjainak a bejövetele előtt már itt lakott a Kárpát-medencében. Vagyis két magyar történelem van. A magyar föld népéé és a nemességé. Az első az első honfoglalás fehérmagyarjaié, az onugoroké, a legyőzött, jobbágysorba került parasztnépé, a másik pedig Árpád népének, a hódítók, a harcosok rendjének, a későbbi nemesség alapjának történelme. A tudomány és művészet kettősége
A művészet szeretetét lírai alkatú édesanyjától, a tudomány szeretetét pedig édesapjától kapta útravalóul. „Hol festő szerettem volna lenni, hol régész és a székely őstörténet megírója. Ez a két természet nagyjában hétesztendőnként váltakozott bennem... Amikor az egyik kifáradt, erőre kapott a másik” – vallotta 1991-ben. „…csinálom, amire a sorsom kényszerít. Nem azt, amihez kedvem van, hanem amire a sors kényszerít. Ha most rajzolnom kell, akkor azt teszem, ha meg írnom kell, akkor írok, tehát ilyen kényszerítésekből formálódik tovább ez a kettőség az életemben. Kétféle rajzaim vannak: Elsőül vonalrajzok, főként meztelen leányokról. Egyetlen vonallal készültek… Általában inkább vonalmuzsika, semmint rajz. Rajzaim másik része kortársaimról készült arcképsorozat, számuk talán hatszáz… Míg barátaim beszélgettek, én rajzoltam őket. A magyar szellemi élet panteonja gyűlt ezeken össze.” Ebbe a panteonba nyerhet most bepillantást a látogató. A kiállítást Trogmayer Ottó, a néhány éve Széchenyi-díjjal is kitüntetett kiváló muzeológus, régész, a múzeum nyugalmazott igazgatója személyes hangvételű visszaemlékezéseivel nyitotta meg.