Kultúra

Szegeden is sikerre számíthat a Háztűznéző

Szegeden is sikerre számíthat a Háztűznéző

2009. október 12., hétfő
Szegeden is sikerre számíthat a Háztűznéző
A 2007-es kecskeméti bemutató után Szegeden a Kisszínházban is debütált a Kossuth-díjas Juronics Tamás rendezte Háztűznéző. A gogoli megjelölés „tökéletesen valószínűtlen százhetven éves történetet” ígér, de ne legyenek kétségeink: nem is annyira valószínűtlen, és a mai kortól sem áll annyira messze… Bár a házasságszerzés intézménye mai világunkban már nem divat, a darab alapjait képező dilemmák, félelmek ma sem idegenek az emberektől. Feladni a biztos, ám unalmas agglegényi létet egy másik életformáért? Házasságot kötni ilyen hirtelen? Elkötelezni magunkat - örökre? Agafja Tyihonovának (Gidró Katalin) nincs könnyű dolga: egyszerre legalább négyen versengenek a kezéért – persze mindenkinek más az ideálja. Rántotta, a termetes gondnok (Savanyú Gergely), a hivatali ember, a végrehajtó szemmértékével mustrálja a lány ingóságait és ingatlanjait. A szürke kockás öltönyben megjelenő nyugalmazott gyalogsági tiszt, Anyucskin (Flórián Antal) számára társasági jómodor a francia nyelv tudásánál kezdődik, vagyis a menyasszonynak okvetlenül beszélnie kell franciául, mégha ő maga nem is tud. Csócsálovot, a tengerésztisztet (Borovics Tamás) sem a vagyon, sem jólneveltség nem izgatja különösebben, annál inkább Agafja Tyihonova természetes adottságai… Az abszolút befutó, félénk, tutyimutyi udvari tanácsos, Padkaljószin (Magyar Attila) nem is tudja igazán, akar-e nősülni, vagy sem. A házasságszerzőnő, Fjokla Ivanovna (Szilágyi Annamária) unszolására, majd – saját házasságára ráunt – barátja, Kacskarjov (Pataki Ferenc) rendíthetetlen ösztönzésére megy el háztűznézőbe Agafja Tyihonovához… Bár a menyasszony egy igazi kis naiva, az ostrom mégsem lesz egyszerű...
Rendkívül humoros, olykor groteszk, helyzet- és jellemkomikumban egyaránt gazdag darabot láthatunk. A színészi játékok teljesen eltaláltak: a kérők zseniálisak, akárcsak Kacskarjov, a színház egyik új tagja, a menyasszonyt megformáló Gidró Katalin pedig ügyesen játssza végig azt a repertoárt, amelyet szerepe kíván: a félénktől a sok kiváló kérő közül dönteni nem tudó, majd a szerelmes mátkáig. Magyar Attila Padkaljószinja is páratlan: „Én a megfigyelő típusú színész vagyok, aki keresi a másik emberben és magában, hogy hol lehet ez a félszeg, félénk, mindenkitől megijedő figura, aki fél a házasságtól, a változástól, és őrültségekre képes. Magamban ezt azért találom meg, mert mindannyiunkban megvan: félünk attól, hogy mi lesz holnap, mi történik velünk, ha kilépünk az utcára, félünk a változástól, ugyanakkor az emberben ott bujkál a kíváncsiság is, hogy mi lesz…” – vázolta karaktere lényegét a színész portálunknak. Igazából csak a fekete szolgáló, a magát illegető-billegető Dunyaska egy-egy megnyilvánulása tűnik feleslegesnek, bár a kitalált karakter megformálása rendben van, de nem világos például, hogy rögtön a darab elején miért kell félmeztelenül felvezetnie a színt. A közönség sok-sok nevetéssel hálálta meg a kiváló színészi játékot: az Orfeusz az Alvilágban után a Kisszínház is egy vidám és bizonyosan sikeres darabbal kezdheti az évadot.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.