Louis A. Waldman
, amerikai művészettörténész professzor, nemzetközileg elismert Leonardo-kutató szakvéleménye szerint a kép a Vatikánban, V. Pius pápa (1566-1572) magánkápolnája, a Szent Mihály-kápolna számára készült 1570-ben. A művészettörténész a New York-i Pierpont Morgan Libraryben rátalált arra a Vasari-vázlatra
(második képünkön)
, mely alapján később vélhetően az Angyali üdvözlet elkészült. Waldman emellett megtalálta Vasari számadáskönyvét, amelyben napra pontosan leírja Vasari, hogy 1570. december 2-án érkezett meg Rómába, és 1571 júniusára fejezte be tanítványával, a számos freskót készítő Jacopo Zucchival a kápolnát, melyben a mester maga az oltárképet és a kupolát tartó négy oszlopra négy tondót készített - ezek egyike volt az Angyali üdvözlet. A tondóknak az 1800-as évek közepén az új művészettörténeti irányzatok betörésével nyoma veszett. Annál nagyobb öröm, hogy a kultúra, illetve a művészettörténet e veszteségét most a szegedi Móra-múzeum ezzel a képpel kompenzálhatja - fogalmazott
Zombori István.
Az Angyali üdvözlet 1925-ben került a múzeumhoz egy gazdag szegedi polgár, Enyedi Lukács hagyatékaként, aki azt 1896-ban vásárolta egy hivatásos képkereskedőtől. A mostani bejelentés egy kétéves tudományos munka végeredménye - tájékoztatott
Szabó Tamás
főrestaurátor. Hozzátette:
Tátrai Vilmos
művészettörténésznek elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy a tondót a nemzetközi szakma megismerhette. Mivel a mester kilétének kérdésben több hazai reneszánszszakértő művészettörténész is tanácstalan volt, ezért gondolták, hogy külföldi szakértőhöz, Louis Waldmanhoz fordulnak, aki a firenzei Reneszánsz Kutatóközpont programigazgatója, amelyet a Harvard-egyetem tart fent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.