Turandot - Puccini mesevilága a szegedi Dóm téren



Olasz nyelven tér vissza pénteken és szombaton a szegedi Dóm térre a futurisztikus, meseszerű koncepcióban megalkotott Turandot, melyet tavaly Giacomo Puccini születésének százötvenedik évfordulója alkalmából tűzött műsorára a Szegedi Szabadtéri Játékok.
Kesselyák Gergely
, a fesztivál művészeti vezetője - az opera rendezője és idén dirigense - a július 22-i közönségtalálkozón elmondta, hogy eddigi karmesteri pályafutása során akadt egy-két olyan opera, melyről azt gondolta, színpadra állításában rendezőként is szívesen részt venne. Az első ilyen mű - egy beugrás nyomán - a Rigoletto volt, de Puccini utolsó operája, a Turandot is a kedvencek között szerepel. A karmester arra is kitért: bár a darab igen, de Turandot figurája nem annyira szerethető, és ezt nem lehet feloldani. Kesselyák Gergely úgy véli, Puccini készülhetett még egy nagy duettre a befejezetlenül maradt opera végén, amelyben a konfliktusok a hangokban is összecsapnak. A "torzónak" többféle befejezése is létezik, rendezői döntést igényel, mi kerüljön színpadra - magyarázta a karmester. A tavalyi magyar nyelvű előadás után a közönség idén olaszul hallhatja a darabot, melyben Liu, a rabszolgalány szerepét
Rost Andrea
alakítja. A Kossuth-díjas operaénekes - aki most először játszik Dóm téri előadásban - hálás szerepnek tartja Liu alakját, mert bár nincs annyit a színpadon, mint a címszereplő Turandot, mégis a szerelméért önmagát feláldozni is kész fiatal lány az, aki elnyeri a közönség szeretetét. A partitúra első mondata szerint a történet Pekingben játszódik, a mesék idején, így Kesselyák Gergely rendezőként különleges látványvilágot álmodott a Dóm térre, melyet idén is
Zeke Edit
díszletei és
Velich Rita
jelmezei varázsolnak a közönség elé. A színpadképben domináns szerepet játszanak a nyomorúságos dzsunkák, melyen az emberek élnek és Turandot császárlány sziklavára, amely a hatalom és a ridegség jelképe. Az előadás címszerepét, Turandot császárlányt
Rálik Szilvia
alakítja, akit a szegedi közönség láthatott már
José Cura
partnereként, s többször szerepelt a Dóm téren is, többek között a szintén Kesselyák Gergely rendezte Nabuccóban, illetve az
Alföldi Róbert
által színpadra állított Csárdáskirálynőben.