Kultúra

Kiállítás: Szegedi „fénnyel írók"

Kiállítás: Szegedi „fénnyel írók"

2009. május 29., péntek
Kiállítás: Szegedi „fénnyel írók"

A szegedi fényképészet 150 éves évfordulója alkalmából nyílt fotótörténeti kiállítás „Fényírók és fényírdák Szegeden 1859-1913" címmel csütörtökön a Fekete Házban. A kor híres fényképészeinek fotóin megelevenedik a korabeli Szeged, és képet kaphatunk a korabeli fényíró helyzetéről is, aki művész, vegyész és kézműves volt egy személyben. A szeptember 20-ig megtekinthető tárlatot tervezte és rendezte Fári Irén és T. Knotik Márta muzeológus történészek.

Körülbelül ebben az időben, 1859. és 1913. között indul el Magyarországon vidéken a fotóműhelyek alapítása, és valóban, 1859-ben pontosan fogalmazva az első fotóműterem, vagy korabeli szóhasználattal fényírda megalakulásának lehetünk tanúi Szegeden is, hiszen a fotózás maga régebbi: egy - jó értelemben vett - amatőr,

Rohrbach Antal

gyógyszerész már korábban is fotózott Szegeden, neki köszönhetjük egy fiatal szegedi színésznő képmását is 1857-ből. Rohrbach fotózta az akkoriban műszaki bravúrnak számító szegedi vasúti híd teljes dokumentációját is - a francia építtető cég olyan sikeresnek ítélte a felvételeket, hogy a későbbiekben, más munkáinál is magával vitte a fényképészt. Így fordulhat elő az is, hogy Rohrbachnak Franciaországban vagy Hollandiában több fotója ismert, mint Szegeden - mondta el a SZEGEDma.hu-nak Fári Irén a kiállítás megnyitója előtt. A tárlat által átfogott körülbelül ötven év pontosan az az időszak, amikor a fotózás az ünnepélyes alkalmakból átlép a mindennapokba: az ötvenes évek végén még furcsa dolognak tartották a „fénnyel való írást": létrehozni egy képet a fénnyel, ráadásul úgy, hogy ekkor még nem volt elektromosság. A Nap fényével készítik azokat a tiszta és valóban éles képeket, amelyeket a kiállításon megcsodálhatunk - magyarázta a muzeológus. A tárlaton látható

Plohn Illés

mai szemmel nézve kisebb szekrénynagyságú fényképezőgépe, amellyel az 1879-es árvízi felvételeket készítette. A korabeli viszonyokat jól szemlélteti az egyik újság beszámolója, amelyben azt írják, hogy a Budapestről érkező

Klösz György

fényíró egy ladikban állította fel műszereit. Ekkor ugyanis egy kisebb labort kellett még magával vinnie a fotósnak, hiszen úgynevezett nedves lemezre fényképeztek, vagyis a fotós készíti el a negatívot is, és azonnal laborálnia kell, hogy tönkre ne menjen. Vegyészeti tudás, művészeti látásmód, nagyfokú érzékenység - ezzel mind rendelkeznie kellett a fényírónak - tudtuk meg Fári Irén ismertetőjéből. A fotózás a bemutatott időszakban egyrészt társasági témává és divattá vált, másrészt a 19. század végén közigazgatásilag is fontossá vált, hiszen megjelentek a fényképes igazolványok. A bemutatott fél évszázad alatt is változott a fotózás technikája: az 1880-as évektől a szárazlemez váltotta fel a nedves lemezt, egyre kisebbek lettek a gépek, és bár továbbra is főleg törékeny üvegnegatívokkal dolgoztak, de a század vége felé már egyszerűsödött a fényírók élete, majd később megjelennek a filmek is. A tárlat rendező elve az időrend, a műtermek keletkezési ideje: a bemutatott ötven év alatt körülbelül 45 fotósműhely alakult Szegeden. Az 1859-től az utolsó békés évig, 1913-ig eltelt időszakban nagykorúvá válik a fotózás technikailag, és társadalmilag is megbecsültté, a mindennapok részévé válik a fotó - összegzett Fári Irén.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.