Elszabadult, féktelen, álnok, nyomorúságos világunkban már a gyerekek se tudnak önfeledten, szépen játszani. Mindig csak a vér, az erőszak a filmen, az életben. Noha a játék szó pozitív töltésű jelentéstartománya kedves, meghitt, bizalmas viszonyt feltételez, amelyben jó a homo ludens, a játékos ember szerepében tetszelegni, ez nemcsak ebből áll: egyfajta biztonsági szelep is, aminek megnyitásával sokat elárulunk magunkról, a környezetünkről, életvitelünkről, gondjainkról, örömeinkről - mintha árnyékképünknek adnánk lehetőséget arra, hogy kibontakozzon, lépjen helyettünk.
A paraszti, népi hagyományok telis-tele vannak játékkal, ám a jelentésmező mindig két szélsőséges pólus felé tolódik, s az egészen könnyed játékosságtól a brutalitásig minden belefér: egy-egy jeles naphoz, időszakhoz fűződően jelképesen eljátsszák mindazt, ami velük nehéz életük során történik, történt vagy történhet, de néha egyszerűen csak megmutatják, ki a legény a faluban. A farsangi szokásanyag ilyen szempontból igen gazdag. A felvonulós szokások játékai között előfordul(t) az álesküvő, a cigányvajda-farsangoló, a betyárfarsangoló, a halottasjátékok, az álbírósági tárgyalás, amelyben alakoskodókat vagy bábukat, illetőleg állatokat ítéltek halálra, és az állatokat ténylegesen kivégezték, megölték.
Farsangkor kedvelt játék volt a tyúkverő, amelyet a források szerint az egyházi és világi rendelkezések tiltottak már a századokkal ezelőtt is. Tyúkverőnek a falusi nép azon mulatságát nevezik, amikor a tyúkot egy földbe vert cövekhez kötik, s a legényt, akinek a szemét bekötik, néhány lépéssel hátravezetik, megforgatják, majd a cséppel agyon kell ütnie az állatot. A kakascséplés ugyanilyen módon történt. A legény, ha sikerült a művelet, a nap hőse lett. A „kivégzést" követően a kakast a kocsmában készítették el, elfogyasztották, s jól berúgtak. A kakasütés népszerű mulatság volt a XIX. században a szegedi nagytájon is. A kakas megölésének egyik változata a kakasnyakvágás volt. A maszkos alakoskodók (turbános török, bíró, vádló) a kakast a bíróság elé állították, s felsorolták bűneit: az anyjával szerelmeskedett, sok feleséget tartott. A halálos ítélet elhangzása után az egyik töröknek öltözött maskara éles kardjával lemetszette az áldozat fejét, így a komédia véget ért. (A kakascséplés és változatai mára teljesen eltűntek a néphagyományból.)
A farsangi céhvigasságok a XVII. század óta el sem múlhattak lúdnyak-szakítás nélkül. Mészároslegényből így lett mester. A legények 12 órakor lóháton gyülekeztek, odébb egy kötél volt kifeszítve, középen a felkötött lúd függött. A kötelet csak annyira engedték le, hogy a szerencsétlen ludat a lóról el lehessen érni, hónalj alá lehessen szorítani. Ekkor hirtelen kifeszítették, a nyeregből kiemelt, levegőben kapálózó mészároslegény pedig mindenáron el akarta tépni a selyemzsinórral erősen befűzött nyakat az állat testétől. Ez nem volt könnyű, általában csak az arra kijelöltnek sikerült némi csalafintaság árán (titkon elvágták a zsinórt).
A farsangi hagyománykör legrégibb rétegébe tartozó viaskodó, vetélkedő játékokon nem folyt vér, de az eredményt, akárcsak a gúnárnyak-szakításkor, előre lehetett tudni. A két megszemélyesített alak közül Konc a húst, a dínomdánomot, a farsangot jelképezi, Cibere a zsírtalan ételt, a böjtöt. Az évről évre ismétlődő párviadalt már a XVI. században említi
Szkhárosi Horváth András
. A csatát vízkereszt napján rendezik meg először, akkor Konc király győz, húshagyókor pedig Cibere vajda, a böjt ura, attól kezdve nem szabad húsos ételt enni, csak ecetes, túrós, fokhagymás ciberét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.