Kultúra

Az év megszentelt utolsó napjai: Szentestétől Aprószentekig

Az év megszentelt utolsó napjai: Szentestétől Aprószentekig

2008. december 25., csütörtök
Az év megszentelt utolsó napjai: Szentestétől Aprószentekig

Fotó: Gémes Sándor

Karácsony böjtjének kezdetén - vagy néhány nappal előtte - a kántortanító az iskolás gyermekekkel minden családnak annyi megszenteletlen ostyát küldött, ahány tagja van. Az ostya a karácsonyi vacsora része volt s a legtöbb helyen mézzel, fokhagymával együtt ették. Karácsony előestéjén a pásztorok vesszőkkel jártak, amelyekből a gazdasszony a kötényével húzott ki néhány szálat azért, hogy az állatai a következő évben egészségesek legyenek. A vesszőért a pásztornak bort, cipót vagy pénzt adtak. A gazdasszony aztán a vesszővel megveregette a jószágokat, hogy egészségesek legyenek.

Karácsony és az azt követő ünnepi időszak az év utolsó napjainak szakrális tartalmat adott. A Megváltó megszületése minden keresztény hívőt örömmel és bizakodással töltött el, s az ünnep után reményteljes várakozással nézett a következő naptári év elé. Szegeden és környékén a tizennyolc-tizenkilencedik században a katolikus magyarok és az ortodox szerbek külön időpontban, más szokásvilággal ünnepelték Jézus születését. Elterjedt karácsonyi szokás volt a mendikálás. Az elnevezés (mendieare: koldulni) a szokás adománygyűjtő jellegére utalt. A nagyobb - nyolc-tizenkét éves - gyerekek kisebb-nagyobb csoportokba verődve bekéredzkedtek a házakhoz és némi ajándék fejében karácsonyi énekeket adtak elő. Kántálásnak nevezték a karácsonyi énekes, verses köszöntőt. Az elnevezés a köszöntő énekes jellegére utal. Elsősorban felnőttek jártak kántálni este (katolikus területeken általában az éjféli miséig). A betlehemezés Jézus születésének történetét bemutató népi játék. Szereplői pásztoroknak öltözve, házilag készített jászollal vagy betlehemi barlanggal járnak házról-házra. Szent énekekkel, tréfás párbeszédekkel elevenítik fel Jézus születésének eseményeit. A pásztorjárás szereplői karácsony éjfélig járták a házakat. Kifordított bundát viseltek, tarisznyát tettek a vállukra, kezükben pásztorbotot tartottak. A kispásztor vitte a betlehemi jászlat. Énekekkel kedveskedtek, aztán meg adományokat vártak a ház urától. Karácsony böjtjének kezdetén - vagy néhány nappal előtte - a kántortanító az iskolás gyermekekkel minden családnak annyi megszenteletlen ostyát küldött, ahány tagja van. Az ostya a karácsonyi vacsora része volt s a legtöbb helyen mézzel, fokhagymával együtt ettek. Karácsony előestéjén a pásztorok vesszőkkel jártak, amelyekből a gazdasszony a kötényével húzott ki néhány szálat azért, hogy az állatai a következő évben egészségesek legyenek. A vesszőért a pásztornak bort, cipót vagy pénzt adtak. A gazdasszony aztán a vesszővel megveregette a jószágokat, hogy egészségesek legyenek.

Az első mártír és az Aprószentek

Szent István első vértanú (protomártír) napjától, december 26-tól újévig jártak a regösök. A regölés természetvarázsló rigmusokból álló - és azokból eredő - énekmondás volt: köszöntés, bőségvarázsló, párokat összeboronáló, adománygyűjtő szokás. Különféle énekeket adtak elő és jókívánságokat mondtak a ház lakóinak. December 27-én, Szent János evangélista napján volt szokás a bor megáldása. Ezen a napon minden család bort vitt a templomba, amelyet a pap megáldott. A szentelt bornak mágikus erőt tulajdonítottak. Beteg embert, beteg állatot gyógyítottak vele és öntöttek belőle a boroshordókba, hogy ne romoljon meg a bor. Az Aprószentek napja a Heródes parancsára - a hagyomány szerint - tömegesen kivégzett betlehemi kisdedek emlékünnepe. A katolikus egyház tanítása szerint „aprószent" minden fiúcsecsemő, akit Heródes júdeai király a gyermek Jézus keresésekor megöletett. Az Aprószentek-napi (december 28.) vesszőzés, az újesztendei szerencsekívánás különös fajtája. A gyanútlan gyermeket a szomszédba küldték, ahol „megvesszőzték", hogy egészséges maradjon. Ugyanez a rítus figyelhető meg a pásztorvessző alkalmazásánál is - igaz, annak a rontáselhárító cselekvésnek a ház körüli haszonállatok az „elszenvedői".

Böjti kalács, karácsonyi kalács

A katolikus többség mellett a szegedi nagytájnak jellemzői lakói voltak a - tizennyolcadik században a térségbe települő - keleti ortodox keresztény vallású szerbek is. Szőreg, Deszk és Újszentiván községekben egészen a huszadik század elejéig ők voltak többségben. A karácsonyt saját liturgikus (az ősi Julius Caesar-féle naptárt követő) kalendáriumuk szerint december 25-én, a ma használatos nyugati (Gergely pápa által megreformált) naptár szerint január 7-én ünneplik. A szerb karácsonynak fontos és elengedhetetlen kelléke a kalács. A böjti kalácsot (zdrávje - jelentése: egészség) karácsony előestéjén, szentestén fogyasztják. Az karácsonyi kalácsot karácsony estéjén ünnepélyesen vágja fel a családfő, miután kereszt alakban kevés bort locsol rá. A hagyomány szerint először két részt törnek, amelyet a család legidősebb, valamint legifjabb tagja kap. A karácsonyi kalács díszítése is jellegzetes. A kör alakú kalács közepébe az ún. rózsát helyezik, amely szélénél bevagdalt tésztacsík: felhelyezve és megsütve rózsa alakban szétnyílik. A díszítés másik eleme: apró jelképes, mesterséghez kapcsolódó eszközök formázása a tésztából és a kaláccsal együtt való megsütése (például a kádárok hordót, a földművesek kalászt stb.).

„Krisztus születik"

A szerb templomokban és a szerb házakban nem szokás karácsonyfát állítani, az ajándékozás azonban része az ünnepnek. Karácsony ünnepén nagy szerepe van a szalmának, amely Jézus jászolban való születésére emlékeztet. Az ortodox karácsonyi hagyomány szerint szalmát visznek a házba: ma már csak jelképesen egy-két marékkal, de régebben több kosárral a lakás minden helységébe jutott - jelezvén, hogy készen állnak Jézust házukba fogadni. A szalmát a családfő vitte be, közé téve az ajándékokat. Először az asztalon helyeztek el kevés szalmát, miután négy sarkára csipetnyi sót szórtak. A szalmát azonban Szent István ünnepének (karácsony második napja után) hajnalára ki kellett tenni a házból, ezt már általában karácsony másnapján megtették. A görögkeleti egyházban szép szokás a karácsonyi ünnepkörben így köszönni: „Krisztus születik." Erre a válasz: „Valóban születik."

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.