Kultúra

Az esztéta és a valláskutató a Móra-múzeumban

Az esztéta és a valláskutató a Móra-múzeumban

2008. november 22., szombat
Az esztéta és a valláskutató a Móra-múzeumban

Fotók: Gémes Sándor

Pénteken a Móra Ferenc Múzeum „És látta Isten, hogy jó..." című bibliai műkincskiállításához kapcsolódóan beszélgetett Máté-Tóth András vallástudós és Réz András esztéta. „Az elveszett frigyládától a Szent Grálig" címet viselő eszmecseréjéből kiviláglik: korunk vallási-kulturális káoszában elveszett a régi hagyomány...

Oltárok, keresztek, szobrok, miseruhák - szent dolgok, egy múzeumban kiállítva. Annak a kornak az embere, amelyben születtek az alkotások, mást látott a kiállított műkincsekben, mint mi. Sokáig a szent és a profán dimenzió szerves egységet alkotott, de aztán történt valami, aminek következményeként a vallási titkok exkluzívvá váltak, elszakadtak a hétköznapoktól és ünnepnapoktól, másrészt pedig megindult egy folyamat, ami a hétköznapiságban kezdte el alkotni a szentségeket, és pótolni azokat, amelyek valahogyan elveszítették a jelentéstartalmukat - tudtuk meg a

Máté-Tóth Andrástól (alsó képünkön balra

).

„Kikérem magamnak, hogy ne legyen mit borogatni..."

Réz András

(alsó képünkön jobbra)

elárulta: a rendezvény címét az India Jones-filmekből vette, és ez az utalás is azt hivatott szolgálni, hogy rámutassanak arra, hogy mindaz, ami egykoron misztérium volt, hogyan vonult ki a piacra. Valamikor a hatvanas évek második felében egy furcsa fordulat zajlott le a világban - magyarázta az esztéta -, ekkor az emberiség úgy döntött, hogy nem hisz többé abban, hogy a technológiai újításoktól, a felfedezők és feltalálók munkája nyomán jobb lesz a világ. Mint mondta, elkezdtük otthonosan használni azokat a kifejezéseket, technikákat, formákat és jelképeket, amihez abszolút semmi közünk nem volt - ezek a mozivásznon is megjelentek, kezdve a Bruce Lee-filmektől egészen a Csillagok háborúja meg nem értett „az erő veled van" mondatáig. Úgy tűnt, nem hiszünk többé sem a technológiában, sem abban a spirituális, szellemi világban, ami addig nagyon használhatónak tűnt. Kölcsönvettünk egy teljesen új világot, létrejöttek sosemvolt egyházak, szekták, csoportok, amelyek teljesen meglepő módon szerkesztették azt a fajta tudást, amely korábban máshol egy darabban megvolt - mutatott rá Réz András. „Volt egy nagyon fontos szó: a hagyomány" - folytatta az esztéta. „Én egy klasszikus hagyományborogató, polgárpukkasztó vagyok, tehát kikérem magamnak, hogy ne legyen mit döntögetni" - mondta az esztéta. Hagyomány alatt azt értjük, hogy többé-kevésbé állandó szabályok és összefüggések vesznek körül a világban, amelyek alapján ki tudjuk számítani, mi fog történni velünk. Amikor elkezdtek szaporodni a különféle iskolák - a huszadik század végén, huszonegyedik század elején -, mindenki úgy gondolta, hogy van rövidebb út.

Túlpörögve

„Még vannak olyan feladatok, amelyek megoldása idővel, fáradtsággal, tanulással jár, de világunk ma azt sugallja: kell, hogy legyen rövidebb út. Megszületünk, végigjárunk mindenféle állomásokat, tudást, anyagi javakat halmozunk föl, kapcsolatokat teremtünk, közösségek tagjaivá válunk - ez nagyon macerás, ezzel évtizedek mennek el, és még mindig nincs garancia arra, hogy végül ott állunk a világ csúcsán. Ma a világ azt üzeni: menj el egy válogatásra..." - magyarázta az esztéta, aki azt is hozzátette: hétköznapi, mindent gyorsan és fáradtság nélkül megoldani akaró világunkban egy furcsa, mágikus tudatforma működik: hogy a tér és az idő, a halál és a betegség, minden legyőzhető. Egy túlpörgött, rendkívül sebes emberiség jött létre a világ ezen a felén, aminek nincs türelme kivárni a normális folyamatokat - összegzett az esztéta. A különböző vallások és kultúrák hagyományos elemei a szélcsengőktől a füstölőkön át a Buddha-szoborig vegyítve vesznek minket körül, anélkül, hogy tudnánk, mi mire való, minek mi a jelentése. „Ez a világ minden, csak nem tradicionális, ezzel szemben csupán egyetlen dolgot tudunk tenni, hogy azért a józan eszünket megőrizzük" - így Réz András. Az esztéta arra is rávilágított: a privát hitvilág egy privát erkölcsöt is jelent. „Az a kérdés, hogy ér el valamit az én ilyen erkölcsi normarendszerem, ha nincsenek olyan emberek, akik osztozni tudnának ugyanebben" - emelte ki a közösségek szerepét.

Azt is elfelejtettük, hogy elfelejtettük...

Az élni akarásunknak nemcsak biológia motívuma van, hanem lelki is. Nem azért szükséges valamilyen módon ellenállni ennek a terjedő ezoterikus összevisszaságnak, mert valami nemes igazság nevében felvértezzük magunkat, és lekaszaboljuk az eretnekeket, hanem mert nem a vallási igazságot kockáztatjuk ezáltal, hanem az emberi minőséget - fejtegette Máté-Tóth András. „Most nem az a helyzet, hogy az emberek elfeledkeztek Istenről, hanem hogy már azt is elfelejtették, hogy elfelejtették... És közben mégis csak azért élhet meg ez a sok maszlag, mert mégiscsak van bennünk valami igény arra, hogy ennek a világnak a csörömpölésén túl kell lennie valami többletnek, ami nemes. És ezt az antropológiailag kódolt elemet, ezt a vallásigényt használják ki" - így a teológus, aki azt is hozzátette: „Nem a vallást féltem: Istent nem kell félteni. Hanem az embert féltem, mert Isten is az embert félti."

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.