Kultúra

Könyvajánló: Emelni a tétet

Könyvajánló: Emelni a tétet

2008. augusztus 14., csütörtök
Könyvajánló: Emelni a tétet

Karafiáth Orsolya: A Maffia-klub

Karafiáth Orsolya egyik legközismertebb költőnőnk. Lenyűgöző érzékkel járja kötéltáncát: bulvármédia-szereplőként is gyakorta feltűnik, tinilánycsapatok zsongják be felolvasóestjeit, és láss csodát, a „hivatalos" irodalom is befogadja. Ezért is kísérte nagy érdeklődés első prózai kötetét, A Maffia-klubot, amely a klasszikus detektívregények előtt tiszteleg.

Ágota egy szép napon gyanút fog: Lajos, akinek hollétéről évek óta csak kör-e-mailjei révén értesülnek, valójában már nem él. Feltevését igazolandó, felkeresi tizenegy régi barátnőjét, akiket közös hobbijukon, a maffiajátékon kívül egyetlen motívum fűz össze: az elmúlt évek során így vagy úgy, de mindannyian kapcsolatba kerültek Lajossal. Ágota kutakodásai során, miként a klasszikus detektívek, beszélteti a potenciális gyanúsítottakat. Teszi mindezt a legkülönbözőbb formákban: személyes találkozások, e-mailek, naplók vagy akár búcsúlevelek révén. Karafiáth

Agatha Christie

-t tekinti előképnek, ez explicite meg is jelenik a regényben: az egyes fejezetek elején egy-egy Agatha Christie-regényből vett idézet áll mottó gyanánt, a nyomozást folytató lány, Ágota pedig gyakorta hivatkozik nagy példaképeire, Hercule Poirot-ra és Miss Marple-ra. Már a névválasztás:

Ágota

is hetykén-karafiáthosan direkt, de pont ezért szerethető. Bár Ágota az, aki nyomoz, mégsem ő a regény igazi főszereplője, hanem a levelek, naplók, novellák leírásaiból megismert Lajos és Emese. Karafiáth célkitűzése valószínűleg az lehetett, hogy a különböző monológok eltérő stilisztikájuk révén érzékeltessék tulajdonosaik egymással gyakran szöges ellentétben álló személyiségét. Ez azonban csak helyenként sikerül. Az egyik legerősebb monológ a női szexualitás antológiájában, az

Éjszakai állatkert

ben önálló szövegként is napvilágot látott

Garfield

(ott

Kis hülyém, hagyd a fenébe

címmel). Karafiáth ironikusan reflektál önmagára is: az egyik szereplő kísértetiesen hasonlít a költőnő média által tolmácsolt alakjára, a regényben pedig ezt az alakot az elbeszélő egy gúnyos félmondattal kommentálja. Önreflexióval, kikacsintásokkal többször találkozhatunk a regény folyamán, ezen kívül a mai pesti élet számos kulturális hívószavát beleszövi a szövegbe - Karafiáth korosztályából kinek ne csengnének meghitt-ismerősen a

Szimplakert, Sziget, Traubi

szavak? A regény végeredményben önállóan is működő szövegek laza füzére, amit a szereplők lassan kibontakozó kapcsolati mátrixa tart össze. Az egyes vallomások a közös egyetemi évek óta eltelt időről vagy annak egy kiragadott szeletéről számolnak be, és az összkép igencsak borús: a Maffia-klub többségének nem sikerült úgy az élete, mint ahogy azt „

a Café X félvilági, veszélyes dívái

" elképzelték. Az elrontott vagy holtvágányon veszteglő sorsok egyik legmegrázóbb példája Emese élettörténete, amit a

Garfield

fejezet mellett a regény legerősebb része. A regény csavarosan többrétegű, mint Karafiáth egész irodalmi létezése. A felszínen szórakoztató detektívregény, ahol a botcsinálta nyomozó ügyetlen módszerekkel próbálja kideríteni az igazságot, és a nagy fináléban is rossz emberre gyanakszik. A regény végéről többet nem is illik elmondani, csavaros és humorral spékelt, igazi detektívregény-paródia. Ugyanakkor lehetetlen figyelmen kívül hagynunk a komor felütést: Karafiáth prizmaként széttöredezett emberi kapcsolatokról, sorsdrámákról mesél nekünk. Miként a kötet borítója is mutatja, Karafiáth

játszik

, de nagyban játszik, és egyre csak emeli a tétet.

Karafiáth Orsolya: A Maffia-Klub. Ulpius-ház, 2008. 259 oldal.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.