Kultúra

Megőrizni a pillanat művészetét

Megőrizni a pillanat művészetét

2008. június 26., csütörtök
Megőrizni a pillanat művészetét

Fotók: Gémes Sándor

Az elmúlt hetekben Szeged kulturális eseményein többször újra hangsúlyt kapott a reneszánsz éve, a reneszánsz kultúra, melynek egy igen fontos szegmensét jeleníti meg a színpadokon a reneszánsz táncokat bemutató Pavane táncegyüttes.

Az együttes 1992-ben alakult azzal a céllal, hogy olyan báltermi táncokat mutasson be a 13. századtól a 19. század végéig terjedő időszakból, amelyek korabeli leírásban találhatók meg. A korhű zene - melyet a kecskeméti Renaissance Consort, illetve a Bourdon Trió szolgáltat az együttesnek - és a tánc mellett a jelmezeiket is korabeli szabásminták alapján gyártatják, illetve a 19. századi öltözetekből még eredeti példánnyal is rendelkeznek, amit egy-egy műsor keretén belül rövid kis kiállításban meg lehet tekinteni.

Tiszta forrás

„Gyerekkorom óta nagyon szerettem a reneszánsz zenét" - meséli Lázár György

(alsó

képünkön)

, az együttes vezetője. „Amikor nézegettem a kottacímeket, észrevettem, hogy mindegyik zenedarabhoz tartozik egy tánctétel. Mivel akkor már jó ideje táncoltam, némi levéltári kutatómunkával és közgyűjteményekben való barangolással összegyűjtöttem a táncokra vonatkozó leírásokat, a 'szalagavató-nyitótáncos' gyerekekből pedig a lelkes ifjúságot" - mondja a tánctanár. A reneszánsz korszakhoz az 1596-ban és 1600-ban kiadott tánc- és illemtankönyvek szolgálnak leírással, az első egy francia, a második egy több száz oldalas itáliai tánckönyv pontos leírásokkal és tabulatúramelléklettel, akkor ugyanis még nem kottában jegyezték le a hangokat. A tabulatúramellékletben ütemvonalak szerint szerepelnek a tánclépések, ezek alapján elég jól „rekonstruálhatók", felépíthetők a táncok. Az ennél korábbi korszakok táncai inkább a stílus ismeretében állíthatók színpadra. Lázár György persze nem gondolja, hogy a reneszánsz táncok valaha is konkurenciát fognak jelenteni a mai divatos táncoknak. „Ez is egyfajta rétegkultúra. A fiatalok, akik erre adják a fejüket, egy viszonylag szűk réteg, akik az élőzenét, a tiszta forrást tartják szépen, azt, ami akusztikusan szól, és tényleg ott születik. Ennek a műfajnak pont ez a szépsége. Itt jelen kell lenni, testben-lélekben egyaránt ahhoz, hogy szép legyen a műsor" - mondja az együttesvezető. Befogadóközönségük - mely várjátékokon, történelmi seregszemléken az ország területéről szép számban gyűlik össze - viszonylag nagyobb skálán mozog, a kisgyerektől a nagypapáig.

Betekintés a reneszánsz táncrendbe

Nézzünk hát néhányat a reneszánsz nemesi bálok táncaiból! A legalapvetőbb, és az együttes nevét adó tánc a

pavane

, a reneszánsz táncrend nyitótánca, egy lassú lépőtánc, vonulótánc - tudjuk meg Lázár Györgytől. Ugyanennek a dallamnak a frissebb változata a

gaillarde

, ami egy kifejezetten improvizatív ugrótánc, melyet a fiatalabbak táncoltak, és mindenki próbált minél jobb benyomást tenni a felkért úrhölgyre. Ez tulajdonképpen egy párbeszédes forma: egy rövid lépéssort és ugrássort táncol a férfi, a nőnek pedig ugyanazt vissza kell táncolnia. A korszak botránytánca a

volta

, mert ennél a férfiak a fűző alatti fogással megemelgették a hölgyeket. Szót érdemelnek

branle-táncok

: körülbelül 30-35 darab branle-táncleírást tartalmaznak a korábban említett tánckönyvek, melyek esetében különböző mesterségek mozdulatait utánozzák a táncosok. A

körtánc

ok nagyon egyszerű formák, amiket sokáig lehet táncolni. Míg a körtáncoknál azonosulunk a tömeggel, a

füzértánc

okban - mikor meghatározott létszámú ember áll össze egy füzérbe - mindenkinek külön szerepe van. A korszak talán legérdekesebb tánca a

bouffon

. Ez egy kardtánc, melyet egy 1596-os francia leírásból ismerünk. A táncnak a korbeli társadalomban elfoglalt szerepét mutatja, hogy a körülbelül háromszáz oldalas tánckönyv ezzel az egy tánccal hetven oldalon keresztül foglalkozik. A bouffont négy férfi táncolja úgy, hogy tánc közben a reneszánsz spádéknak ritmusra mindig össze kellett érniük.

A reneszánsz üzenete

Egy reneszánsz fa- vagy kőfaragvány évszázadokon át megőrződik - mondja Lázár György, a tánc viszont egy egyszeri és pillanatnyi műfaj. Ezért fontos fenntartani és ápolni - véli a tánctanár. „Nyilván kevesen veszik a fáradtságot, hogy átböngésszék a korabeli leírásokat, viszont többen gyönyörködnének benne, és úgy vélem, hogy a kultúra ezen szeletének nem szabad elvesznie" - fogalmaz Lázár György, majd hozzáteszi: „A legnagyobb élmény az a közösségi összefogás, amikor egy táncház alkalmakor a közönség soraiból első hívásra sokan beállnak a körbe, és egyszerű körtáncokat kezdünk el táncolni. Így a tánc élménye könnyen átadható a nézőnek." És talán hiányzik nekünk is a báltermi táncok kultúrája. „Úgy vélem, hogy alapvetően a kulturáltság hiányzik. Ha szétnézünk magunk körül, mennyire vagyunk kulturáltak, mennyire tudunk viselkedni, mennyire tudunk szépet alkotni és azt elfogadni másoktól... Hát ebben van mit tanulnunk a régiektől..." - összegez Lázár György.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.