Közélet

Nem mindenki díjazza a szegediekre kirótt újabb sarcot

Nem mindenki díjazza a szegediekre kirótt újabb sarcot

2023. július 3., hétfő
Nem mindenki díjazza a szegediekre kirótt újabb sarcot

Mint arról beszámoltunk, bővítették a sárga parkolási zónát. Létrehoztak egy hatalmas új zónát, a kéket, amely a nagykörúton kívüli - eddig ingyenes részeket - teszi fizetőssé, továbbá Újszeged körúton belüli részét. Szintén újonnan kialakított a lila parkolási zóna, amely lényegében a Torontál teret takarja. Hivatalosan július 1-től élesedtek az új parkolózónák és azzal együtt a megemelt díjak, azonban a hétvége miatt ez gyakorlatilag csak ma következett be - a reakció pedig nem maradt el.

Mint a lenti térképen is látható, a városvezetés teljesen megszüntette az ingyenes parkolás lehetőségét a város jelentős részében. A belvárosba igyekvők számára már korábban fizetőssé tette a rakpartot, most pedig a teljes újszegedi oldalt is - ahol a terület önkormányzati képviselőjét az általa is, de főleg Botka László által használt, Rákosi jelmondat újraértelmezésével fejezték ki véleményüket helyiek.

A kibővített zónákkal viszont sokan saját lakásuk, házuk előtt parkolva is fizetésre lettek kötelezve.

HIÁBA A TILTAKOZÁS

Nem csak a lakosság, a helyi kormánypárti képviselők is rendszeresen felemelték szavukat a folyamatosan emelkedő és egyre bővülő parkolózónák miatt. A bizottsági egyeztetéseken sem vették figyelembe a javaslataikat, a közgyűlésen pedig a megszokott módon minden balliberális képviselő megszavazta a szegediekre kirótt újabb sarcot.

Kép: SZEPARK

A városvezetés nem is titkolja, hogy hadban áll az autósokkal. Többször emlegetett vágyálmuk az autós forgalom visszaszorítása, amely helyett a tömegközlekedést, illetve a biciklis és gyalogos forgalmat helyeznék előtérbe. Közben természetesen elhangzanak a klasszikus "zöld" és "fenntartható" irányelvek, csakhogy semmit sem tesznek ennek érdekében.

Az autózás legfőbb alternatívája a tömegközlekedés lenne, csakhogy három lépcsőben emelik annak is a díját és ki tudja hol lesz a vége. Tavaly szeptemberben volt az első emelés, amit idén január 1-én folytattak, kevesebb mint fél év múlva, 2024. január elsején pedig jön az újabb emelés. A fedélzeti automatából, illetve mobilapplikáción vásárolt menetjegy 550 Ft lesz (48,6% emelés), járművezetőnél váltott 650 Ft (44,4%-os emelés), általános havibérlet 9600 Ft-ra emelkedik (37,1%-os emelés), a diák bérlet pedig 5800 Ft (45%-os emelés).

A folyamatosan növekvő ár mellett pedig további probléma, hogy sűrűn gondot okoz az SZKT számára a menetidő tartása. Ráadásul egy-egy vonalon történt műszaki hiba vagy baleset esetén az ígért 5-15 perces csúszás helyett sokszor csak 30-45 perc után jön egy pótlóbusz. Jelenleg több megállóban sincs feltüntetve, hogy egyáltalán mikor jön alacsonypadlós járat - ami szintén elég gyér sűrűségű több vonalon is - emiatt pedig babakocsisok és idősek számára szintén nem tud a tömegközlekedés megfelelő alternatívát nyújtani az autózás helyett.

Az utóbbi időben Szeged átvette a budapesti trendet és nem bicikliutak készülnek, hanem nemes egyszerűséggel az autóútra festenek fel egy bicikli sávot. Bár költséghatékony megoldás, de egyáltalán nem mondható biztonságosnak és ezzel aligha javítanak bármit is a közlekedésen és "fenntarthatóságon".

A lakosság java számára pedig teljesen irreális a gyaloglással felváltani az autózást.

Kép: SZEPARK
Kép: SZEPARK

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.