Közélet

Tízezreket lehet sporólni a vármegye- és országbérlettel

Tízezreket lehet sporólni a vármegye- és országbérlettel

2023. április 25., kedd
Tízezreket lehet sporólni a vármegye- és országbérlettel

Orbán Viktor februári évértékelő beszédében jelentette be, hogy május első napjától a buszra és vasútra is érvényes havi országbérletet és vármegyebérletet vezetnek be. Az új bérletekkel teljes vármegyét, sőt akár az egész országot be lehet utazni a MÁV-Start, a Volánbusz, a MÁV–HÉV vagy a GYSEV járataival. A társaságokhelyközi járatait korlátlanul használhatják majd az utazók a bérleten feltüntetett területen. A vármegyebérlet és az országbérlet napi több tízezer buszon és kötöttpályás járaton teszi lehetővé az utazást egyéb jegy vagy bérlet megváltása nélkül. A vármegyebérlet 9450 forintba, a havi országbérlet pedig 18 900 forintba kerül majd felnőtteknek, a diákoknak, a fogyatékkal élőknek és a hatósági igazolvánnyal rendelkezőknek azonban a fenti összeg 10 százalékát, 1890 forintot, illetve 945 forintot kell fizetniük.

https://szegedma.hu/2023/02/korszakalkoto-valtozas-varmegyeberletet-es-orszagberletet-vezet-be-a-mav-volanbusz-csoport

Az első ránézésre is elgondolkodtató ajánlat csak még csábítóbb lesz, ha „matekozunk” kicsit.

Autóval utazók is sokat spórolhatnak, ha váltanak

A jelenlegi üzemanyagárakkal számolva a vármegyebérlet áráért 150-200 kilométert autózhatunk. Ha valaki naponta ingázik 20 kilométert, azaz oda-vissza 40 kilométert, akkor az ár egy öt napos munkahéten megtérül, és még akkor is csak két hetet kell várni a megtérülésre, ha a négytagú család egy autóval indul útnak minden reggel és megy haza a nap végén.

Az országbérlet esetében 300-400 kilométert autózhatunk, ha az árát üzemanyagra „váltjuk”. Azaz ha valaki csak egyszer teszi meg havonta a Szeged-Budapest távolságot, már akkor is megéri váltani, pláne ha többször utazik a fővárosba a hónapban. Ha a Szeged-Kecskemét viszonylatot vesszük alapul, akkor két oda-vissza út után, a cserével a harmadik már ingyen van. Mindkét példában az autópálya matricák árával is számoltunk.

A tömegközlekedést használóknak „ajándék” az új bérlet

A Szegedre, vagy Szegedről tömegközlekedéssel ingázóknak egyértelműen megtérülő lesz az új bérlet kiváltása. A jelenleg érvényes díjszabás szerint az 5-10 kilométerről ingázók nagyjából ugyanannyit fizetnek majd a vármegye bérletért, mint eddig, akik azonban messzebbről jönnek már biztosan spórolni fognak. Az egységes díjszabás miatt a vasúton közlekedőkre is igaz mindez. Aki pedig átlépi a vármegye határát, annak az országbérlet kiváltása lesz kifizetődő.

A tram-trainnel ingázóknak is érdemes megvenniük az új utazási igazolványt, mivel a jelenlegi bérletárhoz képest majdnem a 50 százalékkal olcsóbban utazhatnak Szeged és Hódmezővásárhely között. Itt fontos kiegészítés, hogy a vasútvillamos hódmezővásárhelyi és szegedi szakaszán is érvényesek lesznek az új bérletek, azaz nem kell külön jegyet váltani, ha ezekkel a járatokkal utazunk.

Ha valaki rendszeresen utazik Szeged és Budapest között vonattal, akkor most az okosjeggyel teheti meg ezt a legolcsóbban-ez a vonatok telítettségétől függően- legolcsóbban 4800 forintba kerül oda vissza. Azaz ha valaki már ötször teszi meg egy hónapban ezt az utat, akkor már spórol, ha bérletet vált.

A KIVÉTELEK

A vármegye- és országbérlettel a helyjegyköteles (feláras) vonatok nem vehetők igénybe, továbbá első osztályú kocsiban vagy prémiumszakaszban sem lehet majd az új bérletekkel utazni – még a felár vagy a kocsiosztály-különbözet kifizetése mellett sem, hívta fel a figyelmet a MÁV-Volán-csoport. A feláras és nem feláras kocsikat egyaránt továbbító vonatok így például a Szeged-Budapest vonalon közlekedő Napfény InterCity nem feláras kocsijaiban a vármegye- vagy országbérletekkel is lehet majd utazni. A helyközi (távolsági) buszokra és a MÁV-START járataira viszont a városhatáron belül is felszállhatnak a két új bérlettípus tulajdonosai anélkül, hogy külön jegyet vagy bérletet kellene váltaniuk. Ilyenkor azt kell észben tartani, hogy Budapesten a MÁV-HÉV járatain és az agglomerációs kék buszokon csak a főváros közigazgatási határán kívül fogadják el a pesti vármegyebérletet és az országbérletet, a városhatáron belül BKK-jegyekre vagy Budapest-bérletekre is szükség lesz.

A kirándulás, és a nyaralás költsége is radikálisan csökkenhet

Várhatóan nyáron megnőhet a kereslet az új bérletek iránt. A rendszeresen kiránduló családok jó eséllyel spórolhatnak az új bérlettel, de ha valaki Szegedről indul a Balatonra és a fürdés mellett két-három kirándulást is beiktat a programba, már valószínűleg jobban jár ha az országbérlettel tervezi az utazását.

NEM LEHET BELEKÖTNI, ÍGY INKÁBB HALLGAT A SZEGEDI BALOLDAL

Ismét lehetőséget kínáltunk arra a szegedi közgyűlésben dolgozó pártok képviselőinek, hogy egy témáról elmondják véleményüket. A vármegye- és országbérletek kapcsán arról kérdeztük őket, hogy mi az, ami tetszik az új rendszerben és mi az amin változtatnának. Mivel politikai oldaltól függetlenül érezhető a támogatása az új bérleteknek, így nehéz lenne most a kormányt szidniuk a baloldali pártoknak, elismerni valamilyen kormányzati intézkedés sikerét pedig még ha az nyilvánvaló is, nem szokták. Most sem tették meg és egyetlen szegedi baloldali párt képviselője sem reagált a megkeresésünkre.

A kormánypártok részéről Mihálffy Béla válaszolt a kérdésekre. Ebben kifejtette, hogy ez az intézkedés is azt mutatja, hogy a nehéz gazdasági helyzet ellenére a kormány az emberek és a családok pártján áll. „Ez ismét egy olyan segítség, ami több ezer forintos megtakarítást eredményez nagyon sok családnak. Az egyetemisták is és az ingázók is rendkívül kedvezményes módon tudnak közlekedni az országban, legyen szó a napi munkába és iskolába járás költségeiről, de például a szegedi egyetemre távolabbról érkező diákok is sűrűbben tudnak hazamenni a családjukhoz.” - mutatott rá a kormánypárti országgyűlési képviselő.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.