Az első érettségi napon magyar nyelv és irodalomból középszinten mintegy 71 ezren, emelt szinten több mint 2200-an adtak számot tudásukról.A feladatsorban arról érvelhettek a diákok, van-e értelme a memoritereknek, illetve Szabó Magda Ezüstgolyó című novelláját elemezhették - esetleg Janus Pannonius és Juhász Gulya Váradról szóló verseit hasonlíthatták össze.Diákokat és pedagógust kérdeztünk arról, milyennek ítélték a magyar érettségit.
Az érvelés gyakorlati hasznáról és két Váradról szóló versről kellett többek közt a végzős gimnazistáknak érvelniük, illetve összehasonlító elemzést írniuk. A Szegedi SZC Vasvári Pál Gazdasági és Informatikai Technikum és a Deák Ferenc Gimnázium egy-egy tanulóját kérdeztük meg, milyennek értékelik a feladatokat.
A Vasvári tanulója szerint nem volt bonyolult az első rész, ,,átlagos nehézségűnek" ítélte meg, sőt, kicsit még annál is könnyebbnek. A második, hosszabb szövegalkotási rész ugyanakkor ,,húzósabb volt", az elemzésben a nyilatkozó diák szerint ugyanis nem volt a legegyszerűbb felhasználni a megadott szempontokat.
A Deák Gimnázium tanulója szerint a szövegértés ,,magához mérten is" nagyon könnyű volt, és a kérdések sem vitték őt csapdába vagy zsákutcába. Ő a memoriterekről érvelt, részben mert tanára erre készítette fel, részben pedig mert a memoritert mint témát nagyon jónak vélte érvelésre.
A második részben Szabó Magda novelláját elemezte, mivel elmondása szerint ,,elég nehéz a középkor/kora újkor (Janus Pannonius) legbeképzeltebb költőjét és Szeged legdepresszívebb alkotóját (Juhász Gyula) összehasonlítani - akkor is, ha Váradot kellett fő motívumként körbejárni."
Lapunk egy makói pedagógust is megkeresett, aki a memoriterrel kapcsolatos érvelési feladatra úgy reagált: ,,felháborítónak tartja", mivel szerinte a vizsgázók 18 évesen még nem látnak rá a memoriterek gyakorlati hasznára. A memoriterek tanulása ugyanis több mint 20 készséget, képességet fejleszt.
A szóban forgó érvelési feladat egész pontosan így szerepelt a feladatlapon: ,,Ön szerint szükséges a digitális civilizáció világában a kötelező, iskolai memoriterek elsajátítása? Hasznos tudást ad a diákoknak a szépirodalmi szöveg(részlet)ek ismerete?"
A pedagógus hangsúlyozta, hogy a vírushelyzet az elmúlt két évben ,,nagyban megnehezítette az egyébként szabadságra vágyó tinédzserek életét", többek között az online oktatás is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.