Közélet

Tehermentesítenék a tanárokat

Tehermentesítenék a tanárokat

2020. szeptember 7., hétfő
Tehermentesítenék a tanárokat

A lap szerint az Európai Unió következő fejlesztési ciklusára való felkészülés jegyében az Emberi Erőforrások Minisztériuma elkészítette a 2021 és 2030 közötti időszakra szólóköznevelési stratégiát. A dokumentum 14 beavatkozási irányt határoz meg az előttünk álló időszakra, egyebek mellett tovább javítanák a pedagógusok felkészültségét és megbecsültségét, kiterjesztenék az óvodáztatást, javítanák a gyerekek idegennyelv-tudását, a digitális kompetenciákat, a rászorulók hozzáférését, emellett tovább csökkentenék a korai iskolaelhagyók arányát is.

Több asszisztens kell

– Magyarország az elmúlt években gazdasági szempontból az Európai Unió egyik leggyorsabban növekvő országa volt, okkal bizakodunk abban, hogy a jelenlegi veszélyhelyzet leküzdése után újrainduló európai növekedésben is tartani tudjuk majd ezt a pozíciót – szögezi le a dokumentum, amely újabb infrastrukturális fejlesztéseket is előrevetít. Mint írják, a budapesti agglomerációban várhatóan folytatódik az érdemi népességnövekedés, vagyis az iskolai kapacitáshiány miatt új iskolák építése és bővítése várható a térségben. Elismerik, hogy a mindennapos testnevelés feltételei még mindig nem mindenhol adottak.

A kerettantervnek ráadásul része az úszásoktatás, ezért tanuszoda-fejlesztések várhatók, annak érdekében, hogy még ebben a kormányzati ciklusban legyen uszoda minden óvoda és iskola elérhető közelségében.

A stratégia rögzíti: rendszerszintű pedagógushiány nincs, ugyanakkor a tanárok munkáját támogató szakemberek, segítők nincsenek elegen, emiatt a tanároknak sok olyan feladatot kell elvégezniük, amely nem pedagógiai munka. Az iskolai étkezés szervezése és lebonyolítása, a hiányzásokkal kapcsolatos adminisztráció, a mérések, vizsgák és orvosi vizsgálatok szervezése vagy éppen a továbbtanulás adminisztrációja asszisztensekre is rábízható, akikből több kellene. Hozzáteszik, a középiskolák felsőbb évfolyamain akár tanulókat is be lehetne vonni bizonyos technikai asszisztensi feladatokba.

A dokumentum emlékeztet, hogy 2010 óta jelentősen nőtt a pedagógusok anyagi megbecsülése, ennek kapcsán ugyanakkor leszögezi, hogy figyelemmel kell lenni a pedagógusok átlagbérének és a diplomások átlagbérének viszonyára, valamint arra, hogy a bérek versenyképesek maradjanak.

Problémamegoldás és kreativitás

Szükséges a pedagógusok juttatási rendszerének fejlesztését is magában foglaló komplex motivációs eszközrendszer kialakítása – húzzák alá, hozzátéve: korszerűsíteni és bővíteni fogják a tanári továbbképzések kínálatát, megerősítik a tanfelügyeletet is, hogy az ne csak egy formális eljárás legyen, hanem ténylegesen szolgálja a rendszer fejlődését. Növelnék a szaktanácsadók létszámát, a folyamatos fejlődés elősegítése érdekében pedig lehetővé tennék, hogy szükség esetén a már dolgozó pedagógusok térítésmentesen vehessenek fel újabb szakokat. Nagyobb gondot fordítanak az intézményvezetők, igazgatók kiválasztására és felkészítésére is.

A tanulók fejlesztése kapcsán kiemelik, hogy a korábbinál jobban kell összpontosítani a kreativitás, a problémamegoldás, a mérlegelési képesség javítására. Javítani szükséges továbbá az idegennyelv-oktatást, az etika, illetve a hit- és erkölcstan oktatását, emellett az iskolából tartós gyógykezelés miatt kieső gyerekek köznevelési ellátását.

Az érettségi feltételéül szabott ötvenórás közösségi szolgálat kapcsán a stratégia rámutat: a jövőben jobban oda kell figyelni arra, hogy a diákok olyan tevékenységet válasszanak, amely társadalmilag tényleg hasznos. A 2012-ben bevezetett kritériummal az volt a kormány célja, hogy a fiatalokat önkéntességre neveljék, valamint ösztönözzék a tolerancia kialakulását, és növeljék a diákok állampolgári aktivitását. A témában készült jelentés szerint ugyanakkor a diákok elvégzik ugyan a feladatot, de ez sokszor kimerül az iskolai rendezvényeken való segédkezésben vagy olyasmiben, amely egyébként is része lenne az iskola életének.

Külhoni fiatalok

A stratégia kitér arra, hogy az idén megújított nemzeti alaptanterv elkötelezett a hazafiasság, az egészségtudatosság, a családi életre nevelés és a korszerű tanulási környezet megteremtése iránt, de mint kiemelik: a tartalmi szabályozók felülvizsgálata folytatódik, hogy a rendszer megfelelhessen a XXI. század változó kihívásainak, a pedagógusok, a tanulók, a szülők igényeinek, és javulhassanak a nemzetközi mérési eredmények.

Fokozottabban segítenék a következő évek során a külhoni magyar fiatalokat is.

Ez nagy kihívás, mert jelentős létszámról van szó: csaknem ötvenezer óvodás, 150 ezer általános iskolás és több mint 126 ezer középiskolás látogatja a határainkon kívül a magyar tanítási nyelvű intézményeket.

A dokumentum szerint a köznevelés 2030-ban a nevelés és oktatás egyensúlyát megteremtő, méltányos közszolgálat lesz, amely a felkészült és megbecsült pedagógusok közreműködésével, korszerű pedagógiai módszerek alkalmazásával és modern infrastruktúrával teszi lehetővé a magyar gyermekeknek, hogy felkészüljenek a XXI. század társadalmi, munkaerőpiaci, technológiai kihívásaira, megteremtve ezzel a nemzet hosszú távú fejlődésének alapját.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.