Közélet

Sapka, sál, ködlámpa – óvatosabban kell vezetni a rossz látási viszonyok közt

Sapka, sál, ködlámpa – óvatosabban kell vezetni a rossz látási viszonyok közt

2020. január 17., péntek
Sapka, sál, ködlámpa – óvatosabban kell vezetni a rossz látási viszonyok közt

Csak akkor érdemes az első ködlámpát használni, ha a látási viszonyok indokolják, eközben a látómező is megnövekszik – figyelmeztet Majoros Gabriella gépjárművezető-oktató.

– A napokban autóztam lakott területen kívül, 300-500 méterre is simán el lehetett látni az úton. Ott, ahol óránként 90 kilométeres a megengedett sebesség, és különben is kötelező a tompított fény, ez nem igazán veszélyes, ha mindenki betartja a sebességet és a követési távolságot, ami 2 másodperc alatt megtett útnak felel meg, természetesen a látási és útviszonyoknak megfelelően praktikus ennél hosszabbat tartani – mondta az oktató, aki hangsúlyozta, előzni nem kötelező, ehhez egyébként is 15-20 kilométeres sebességkülönbségnek kell lennie.

A lakott területen kívüli úton az egyenletesen elhelyezett út szélét jelző fehér oszlopok 50-50 méterenként vannak kihelyezve, ebből könnyebb megsaccolni a látótávolságot is. – Tehát ha nem kifejezetten rosszak a látási viszonyok, a sűrű ködtől, hóeséstől, szitálástól látjuk az előttünk és mögöttünk haladó járművet, akkor nem kell ködlámpát, ködfényszórót, ködzáró fényt használni – magyarázta. A ködzáró fény kapcsán kifejtette, a sor végén lévő jármű használja, ha mögé beérkeznek, akkor ezt le kell kapcsolni. Az első ködlámpát akkor érdemes használni, ha a látási viszonyok nem teszik lehetővé a megengedett sebességgel való biztonságos haladást, és ezt a lámpát kipróbálva nagyobb lesz a látómező, vagyis megkönnyíti a vezetést.

– Érdemes kipróbálni, hogy ugyanebben az esetben a távolsági fény csak erőteljesebb fehérséget idéz elő, tehát azt semmiképpen ne használjuk – tette hozzá az oktató. Városba, lakott területre érve azonban már elegendő a tompított fény, ennél több felesleges és zavaró.

– A járművek sebessége amúgy sem lesz a megengedett legnagyobb, hiszen a látótávolság is lecsökken, ha köd van. A nedvesség miatt az útburkolat is síkossá, fékezéskor és hirtelen gázadáskor veszélyesség válik – ismertette Gabriella. Azonban arra figyelmeztetett, hogy haa saját járművünk rendelkezik vezetésbiztonságot elősegítő rendszerekkel, attól még nem biztos, hogy másik jármű is, nem szabad a véletlenre bízni a megállást. – Az esti sötétben, közvilágítás nélkül még veszélyes a ködben vezetés, mert a gyalogosok és kerékpárosok is belemosódnak a környezetbe. Fokozott óvatossággal közelítsük meg a csomópontokat, kereszteződéseket, gyalogátkelőhelyeket! A gyalogosok pedig jobban figyeljenek, mielőtt az úttestre lépnek! – figyelmeztetett az oktató.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.