Beköszöntött a kánikula, a héten többször is 30 fok fölé emelkedett a hőmérséklet, napközben már sokszor elviselhetetlen a hőség. Az élet azonban ettől még nem áll meg, ahogyan a tömegközlekedés sem. Megvizsgáltuk, hogy Szegeden – ahol az országban a legdrágább a közösségi közlekedés – mennyire elviselhető a rekkenő hőség a villamosokon.
A villamosok kevesebb, mint felén van csak klíma.
Csak a 2011-ben vásárolt 9 db PESA villamos rendelkezik légkondicionáló berendezéssel Szegeden. A 2-es vonalon kellemes 24-25 fokos hőmérsékletben utazhatunk, azonban az 1-es a 3-as valamint a 4-es viszonylatokon futó Tartrákon viszont alaposan megizzadunk a nyári kánikula idején, ugyanis a cseh járműipar büszkeségein mindössze az ablak elhúzásával teremthető némi légmozgás.
Fülledt meleg és izzadtság szag uralkodik a szegedi Tátrákon. (Fotó: Kovács Ferenc)„A legnagyobb baj, hogy ezt a villamost a legmelegebb időszakban mi, nyugdíjasok használjuk”- mondja Galambosné Marika a Tarján felé utazva a 4-es villamoson. A 71 éves nyugdíjas bosszankodva meséli, hogy az orvoshoz menet a levegőtlenségben csak rosszabbul lesznek a betegek, taxira nem futja, gyalog meg ebben a melegben öngyilkosság elindulni. Pedig lehet, hogy jobban járna ha gyalog menne, ugyanis a hőmérő higanyszála a 35 fok felé közelít a 4-es villamoson kora délután. Ez jó néhány fokkal meghaladja az utcai hőmérsékletet.
35 celsius fok felé közelít a hőmérő higanyszála a 4-es villamoson.Nem csak meleg, hanem olykor büdös is van a Tátrákon
„A lányomékhoz járok ebédelni a Móra utcába hetente három-négy alkalommal. Ha nincsenek sokan, akkor elviselhető a klíma hiánya, feltéve, hogyha az ablak mellé lehet ülni. De ha sokan vagyunk, akkor bizony itt büdös is van meg meleg.” – panaszkodott egy idősebb férfi az Anna kútnál. „Én még valamennyire bírom ezt a meleget, bár múltkor focizásból jöttem haza, akkor elkelt volna a klíma.
Sajnos az a tapasztalatom, hogy mindig találnak valami magyarázatot a közlekedési vállalatnál, így hiába dohog az ember meg mondja, hogy nem jó, semmit nem ér el vele. Biztos vagyok benne, hogy utólag is be lehetne szerelni valamit, de abban is, hogyha ezt felvetné valaki, akkor jönne egyből a magyarázat, hogy ez miért nem lehetséges.”- summázta a lehetőségeket az egyetemista Aurél.
„Nekem már eleve az nehéz, hogy babakocsival jövök és a lépcsőre fel-le segítség kell, hogy felrakjam a gyereket. Nem vagyok a légkondi híve, de egy ilyen helyen elkelne a valamiféle hűtés. Persze az ellenőrök azonnal tudnak jönni, múltkor még be sem fékeztem a gyerekkocsit, két nagyobb levegőt nem vettem, már kérték a jegyet. Amúgy ilyen melegben nekik sem egyszerű, biztos azért feszültebbek.”- kesergett Edit.
A trolibuszoknál is gyakori a szaunajárat
A legelterjedtebb trolibusz típus Szegeden az a Skoda 15Tr, melyből 25 darab teljesít szolgálatot az SZKT-nál. Ezek egyikén sincs klíma, viszont a 2013-ban beszerzett 13 db Ikarus-Skodákon kellemes hőmérséklet uralkodik még a legforróbb nyári napokon is köszönhetően a légkondinak. Az SZKT tavaly szeptemberben állította forgalomba a saját építésű Skoda 21Tr trolibuszait, amely papíron rendelkezik ugyan légkondival, de ez a gyakorlatban nem mindig érződik. Több olvasónk is arra panaszkodott, hogy meg lehet sülni az általában az 5-ös és a 7-es vonalon közlekedő 811-es valamint a 812-es pályaszámú trolikon. Le akartuk tesztelni a szóban forgó járműveket, de sajnos az elmúlt napokban egyik sem rótta Szeged utcáit, így sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudjuk az olvasóink panaszait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.