![Őrület: két egészpályás gól lőtt magyar kapus - videó](https://zoe.mediaworks.hu/public/uploaded_pictures/17798525_auto_resized.jpg?ver1)
Elhagyatott állomásépület, bedeszkázott ablakok, leégett kocsma, kóbor kutyák, hajléktalanok, gazzal benőtt vasúti pálya, napi két pár vonat, és elégedetlen utasok. Így lehetne legjobban leírni Szeged egyik szégyenfoltját, az újszegedi vasútállomást.
Természetesen ez nem volt mindig így. Az egykor szebb napokat is látott újszegedi vasútállomás 1883 és 1888 között élte aranykorát, amikor is a Párizstól Várnáig közlekedő Orient Express Szegednél kelt át a Tiszán, és az újszegedi síneken zakatolt tovább a Balkán felé.
Az állomás válsága az 1920-as Trianoni békediktátummal kezdődött, ugyanis Szeged gazdasági fejlődését a szomszédos temesvári térség határozta meg, amelyet a békeszerződés értelmében Romániához csatoltak, így az újszegedi vonal perifériára szorult. Az első világháborút követően, a második is helyrehozhatatlan károkat okozott a szegedi közlekedés életében - az 1944-ben visszavonuló német csapatok felrobbantották a vasúti Tisza-hidat és ezáltal Újszeged elvesztette közvetlen kapcsolatát a Nagyállomással.
Arccal a vasút felé!
Ezt követően a kommunista érában a 121-es Békéscsaba–Kétegyháza–Mezőhegyes–Újszeged-vasútvonal még számottevő forgalommal bírt, ugyanis Makóra rendszerint vonattal utaztak a szegediek. Ám a rendszerváltást követően, a 90-es évektől kezdődően, - a volán társaságok robbanásszerű fejlődésével és térhódításával párhuzamosan - folyamatosan csökkenni kezdett utasok száma a vasúton.
Mára már olyan drasztikusan megcsappant az utazóközönség a vonalon, hogy naponta mindössze két vonatpárt üzemeltet a MÁV, ráadásul a menetrend szerint, 3 órára és 28 percre van szüksége a bézéknek, hogy Újszegedről Békéscsabára érjenek- a táv 123 kilométer...
„Szégyen és gyalázat, hogy a XXI. században ilyen körülmények uralkodnak a magyarországi vasutakon. Rendszeresen járok Békéscsabáról Szegedre, és eddig mindig az Orosháza felé közlekedő vonalat választottam, de mivel a Tram Train építése miatt most a Hódmezővásárhely és Szeged közti szakaszon pótlóbusszal kellett volna utaznom, ezért úgy döntöttem, hogy inkább kipróbálom ezt a másikat. Hiba volt. Több mint három és fél óra volt az út, ráadásul a hátsó kocsiban végig egyedül zötykölődtem, emiatt nem mertem elaludni sem, nehogy valaki felszálljon és kiraboljon. Legközelebb inkább megyek busszal, de ezt az utat többé nem akarom megtenni.” – osztotta meg velünk utazási „élményeit” az idős hölgy.
Nem csak az utazás, hanem maga az állomáson való tartózkodás is rettentően frusztráló, ugyanis a környéken rengeteg kóbor kutya valamint hajléktalan telepedett meg az elmúlt időkben. Ennek az elkeserítő ténynek az egyetlen pozitívuma, hogy legalább így nem lehet azt mondani, hogy a kutya se jár erre.
A lepusztult állomás további sínylődésének az új Tisza-híd vethet véget.
2016 januárjában zöld utat kapott a déli híd megépítését tartalmazó projekt. Az új Tisza-híd részben tehermentesítené a belvároson áthaladó főbb tömegközlekedési útvonalakat, továbbá orvosolna egy régi hiányosságot: pótolná a hiányzó kötöttpályás összeköttetést Szeged és Újszeged között, valamint létrejöhet a Budapest-Szeged-Temesvár nemzetközi vasúti folyosó is. A projekt keretein belül Makó és Szeged között európai színvonalú elővárosi vonal épülhet ki a Hódmezővásárhely-Szeged tram-train mintájára. Az előzetes tervezetek alapján azonban, nem a mostani újszegedi állomásra vezetnék be a vonalat, hanem egy teljesen új és korszerű megállóhelyet építenének. A több mint 60 milliárd forintos beruházás várhatóan 2022-re készül el.
Kocsis Alíz képgalériája:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.