A szakember szerint a mai városlakó ember elsősorban hobbiállatként tudja elképzelni a nyulat, nem a tányérján felszolgálva, ezért a nyúlhús elenyésző részét teszi ki a hazai húsfogyasztásnak. A magyar kormány az egészséges és viszonylag olcsón előállítható termék népszerűsítésért indított kampányt.
A nyúlhúsból fejedelmi étek is készülhet, de
Frank Sándor
Venesz-díjas mesterszakács szerint a magyarok nagy része mégsem kedveli, ahogy fogalmaz a „kedves” kis állat húsát. „Kiváló minőségű hús, a hal után az egyik legegészségesebb. Sokan az előítéletek miatt nem fogyasztják, hiszen szerethető állatnak tartják. Pedig nagyon egyszerű hétköznapi módon is elkészíthető ínyenc falatok születhetnek belőle. A legjobb példa erre a nyúlcomb, ami egy kis fokhagymával megtűzdelve, sóval, pirospaprikával megszórva ízletes fogásként kerülhet a tányérra ” – mondta a mesterszakács, majd hozzátette, főképp különböző rendezvényeken próbálják beépíteni a menüsorba ezt a roppant finom húst. „Növelni kell a nyúlhús fogyasztását Magyarországon ahhoz, hogy stabilizálni lehessen a nyúltenyésztők helyzetét” - jelentette ki
Nagy István
, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára – írja a kormany.hu. A Farmer Expón rendezett nyúltenyésztési fórumot követő sajtótájékoztatón elmondta: a Magyarországon előállított, évi több mint tízezer tonna nyúlhús 97-98 százaléka külföldi fogyasztókhoz kerül. A rendszerváltás után a nyúltenyésztés kifejezetten exportorientált ágágazattá vált. Hazánkban az évi egy főre jutó nyúlhús fogyasztás mindössze 20 dekagramm, míg a nyugati országokban két kilogramm – indokolta az államtitkár azt a kampányt, amelyet a nyúlhús fogyasztás növelésére a szaktárca támogatásával indított júniusban a Nyúl Szakmaközi Szervezet és Terméktanács az Agrármarketing Centrummal közösen. Több oka is van, hogy a magyarok fogyasztása nagyon alacsony, több oka is van. Egyrészt a nyúlhús minőségi húsnak számít, ezért az ára relatív magas a többi húsfajtához viszonyítva. Másrészt sokan idegenkednek tőle, mert az „aranyos” állatok közt tartják számon. „ A mai városlakó ember elsősorban hobbiállatként tudja elképzelni a nyulat, nem a tányérján felszolgálva. Nehéz téma, de mi azért vagyunk, hogy propagáljuk a nyúlhús fogyasztását, hiszen egy nagyon egészséges, alacsony koleszterintartalmú, diétás húsról beszélünk” – fogalmazott a Szegedma hírportálnak
Gerber Zsuzsanna
, a nyúltenyésztéssel foglalkozó Leporex Kft. ügyvezetője. A iFarm Cégcsoport által megtermelt nyúlhús 95 százaléka exportáru, csupán a maradék 5 százalék kerül a hazai vásárlók „kosaraiba”. Ennek ellenére a közel 20 éve fennálló termelő vállalattól származó termékek mindazon túl, hogy többek közt Svájcba, Német-, Olasz-, Oroszországba is eljutnak, jelen vannak több magyarországi áruházláncban is.” A kormány felkarolta a nyúlhús fogyasztást, hogy ez az alacsony szám egy kicsit növekedjen, mert alternatívát jelent sok más húsfajtával szemben, és kimondottan egészséges kisgyermekek és különböző betegségben szenvedők számára, diétás jellege miatt” – tette hozzá a szakember. Majd kiemelte: a kampányban még bőven benne vannak, ezért egyelőre nehéz az eredmények mérése, de bíznak benne, hogy nőni fog a belföldi fogyasztás is. Nagy István a debreceni sajtótájékoztatón kifejtette, a nyúlhúskampány nem titkolt célja, hogy a madárinfluenza miatt az áruházak polcairól eltűnt víziszárnyasokat pótolják egy új, hasonló árkategóriába tartozó termékkel. A kereskedelmi forgalomban lévő nyulak 65-70 százalékát nagyüzemi telepeken tenyésztik, ezért szeretnék elérni, hogy a nyúltartás visszakerüljön a vidéki otthonokba is, hiszen ez a jövőben az önellátáson túlmenően hozzájárulna a szegénység csökkentéséhez is. Gerber Zsuzsanna portálunknak elmondta, hogy a nyúl még nagyüzemi tartásban is igen szapora állat, átlagosan egy-egy fészekben 10 kisnyúl születik, amelyek körülbelül 77 nap alatt érik el átlagosan a 2,6 kilogrammos vágósúlyt. Azt MTI-nek
Juráskó Róbert
, a nyúl terméktanács elnöke jelezte, hogy a hazai nyúlhús fogyasztás mindössze 2 százalék körüli. A céljuk ezért az, hogy a hazai fogyasztás elérje az 5-10 százalékot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.