Közélet

Bosszantó piros, kevés zöld – hogy is van ez?

Bosszantó piros, kevés zöld – hogy is van ez?

2017. szeptember 6., szerda
Bosszantó piros, kevés zöld – hogy is van ez?

Szeged útjait járva – akár autóval, akár gyalog – az az érzésünk támadhat, hogy aránytalanul sokat kell várni a közlekedési lámpáknál, míg az áthaladásra mindössze néhány másodpercünk jut. Bosszantó, főleg, mikor sietnénk. Utánajártunk a miérteknek.

Szerkesztőségünkhöz rendszeresen érkeznek észrevételek a témával kapcsolatban, legutóbb a Petőfi sugárúti, a Mars téri és a Temesvári körúti lámpákra panaszkodtak olvasóink. A problémát szinte mindenki ugyanúgy fogalmazza meg: indokolatlanul sok időbe telik, mire a kereszteződésekben a piros zöldre vált át, a szabad jelzés pedig csak néhány másodpercig tart. Fiataloknak is nehéz átérni, nemhogy az időseknek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztálya megkeresésünkre közölte, a szegedi jelzőlámpákkal kapcsolatban időről időre érkeznek javaslatok a közlekedőktől. Ezeket minden esetben megvizsgálják, az eredményről pedig tájékoztatják a bejelentőt. A zöld jelzések arányait alapvetően a forgalom nagysága határozza meg. A Petőfi sugárúton például átlagosan naponta 10308, a Mars téren 19347, míg a Temesvári körúton 22307 jármű halad át naponta a főirányban, amihez hozzá kell venni a főutat keresztező forgalmat is. A Közút szerint a lámpáknál valóban előfordulhatnak várakozások, ami türelmetlenséget okozhat. A szabad jelzések meghatározásához útügyi műszaki előírás ad támpontot, ami a minimális hosszt rögzíti: ez járműveknél 5, villamosnál 7 másodperc. A gyalogosoknál úgy számolnak, hogy a zöld kezdetén elinduló, és 1 méter/másodperc sebességgel sétáló járókelőknek a folyamatos szabad jelzésidő végére az átkelőhely kétharmadáig el kell jutniuk. Természetesen, ha a zöldet követő 5 másodpercnyi villogó jelzés el is telik, a gyalogos mozgását keresztező járművek csak akkor indulhatnak, amikor már nem tudják a gyalogos átkelőhelyet elérni. Ez alól csak az lehet kivétel, ahol a zebrát jobbra kanyarodó jármű keresztezi. A zöldek hosszabbítása elviekben lehetséges, de a fentiekből kiindulva valamennyi forgalmi irány figyelembevételével oldható meg a feladat, azaz, ha valamelyik több időt kap, az csak a többi rovására lehetséges. A lámpák működését napi, havi és éves gyakorisággal, illetve minden csomóponti, útvonali vagy úthálózati fejlesztés után ellenőrzik. A fix programmal működő lámpákat két és fél évente, a forgalomtól függő üzemmódúakat pedig öt évente, a kötelező forgalmi rend felülvizsgálatok alkalmával vizsgálják. Ezen kívül a forgalom jelentős megváltozása vagy lakossági kezdeményezés is alapjául szolgálhat soron kívüli felülvizsgálatnak. A feltárt esetleges módosítási igények végrehajtására nincs határidő, ez mindig a szükséges beavatkozás mértékétől és a kezelők költségviselési lehetőségétől függ - derül még ki a Magyar Közút közleményéből.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.