Közélet

Bosszantó piros, kevés zöld – hogy is van ez?

Bosszantó piros, kevés zöld – hogy is van ez?

2017. szeptember 6., szerda
Bosszantó piros, kevés zöld – hogy is van ez?

Szeged útjait járva – akár autóval, akár gyalog – az az érzésünk támadhat, hogy aránytalanul sokat kell várni a közlekedési lámpáknál, míg az áthaladásra mindössze néhány másodpercünk jut. Bosszantó, főleg, mikor sietnénk. Utánajártunk a miérteknek.

Szerkesztőségünkhöz rendszeresen érkeznek észrevételek a témával kapcsolatban, legutóbb a Petőfi sugárúti, a Mars téri és a Temesvári körúti lámpákra panaszkodtak olvasóink. A problémát szinte mindenki ugyanúgy fogalmazza meg: indokolatlanul sok időbe telik, mire a kereszteződésekben a piros zöldre vált át, a szabad jelzés pedig csak néhány másodpercig tart. Fiataloknak is nehéz átérni, nemhogy az időseknek. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztálya megkeresésünkre közölte, a szegedi jelzőlámpákkal kapcsolatban időről időre érkeznek javaslatok a közlekedőktől. Ezeket minden esetben megvizsgálják, az eredményről pedig tájékoztatják a bejelentőt. A zöld jelzések arányait alapvetően a forgalom nagysága határozza meg. A Petőfi sugárúton például átlagosan naponta 10308, a Mars téren 19347, míg a Temesvári körúton 22307 jármű halad át naponta a főirányban, amihez hozzá kell venni a főutat keresztező forgalmat is. A Közút szerint a lámpáknál valóban előfordulhatnak várakozások, ami türelmetlenséget okozhat. A szabad jelzések meghatározásához útügyi műszaki előírás ad támpontot, ami a minimális hosszt rögzíti: ez járműveknél 5, villamosnál 7 másodperc. A gyalogosoknál úgy számolnak, hogy a zöld kezdetén elinduló, és 1 méter/másodperc sebességgel sétáló járókelőknek a folyamatos szabad jelzésidő végére az átkelőhely kétharmadáig el kell jutniuk. Természetesen, ha a zöldet követő 5 másodpercnyi villogó jelzés el is telik, a gyalogos mozgását keresztező járművek csak akkor indulhatnak, amikor már nem tudják a gyalogos átkelőhelyet elérni. Ez alól csak az lehet kivétel, ahol a zebrát jobbra kanyarodó jármű keresztezi. A zöldek hosszabbítása elviekben lehetséges, de a fentiekből kiindulva valamennyi forgalmi irány figyelembevételével oldható meg a feladat, azaz, ha valamelyik több időt kap, az csak a többi rovására lehetséges. A lámpák működését napi, havi és éves gyakorisággal, illetve minden csomóponti, útvonali vagy úthálózati fejlesztés után ellenőrzik. A fix programmal működő lámpákat két és fél évente, a forgalomtól függő üzemmódúakat pedig öt évente, a kötelező forgalmi rend felülvizsgálatok alkalmával vizsgálják. Ezen kívül a forgalom jelentős megváltozása vagy lakossági kezdeményezés is alapjául szolgálhat soron kívüli felülvizsgálatnak. A feltárt esetleges módosítási igények végrehajtására nincs határidő, ez mindig a szükséges beavatkozás mértékétől és a kezelők költségviselési lehetőségétől függ - derül még ki a Magyar Közút közleményéből.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.