Közélet

Díjátadóval zárult a 27. THEALTER Szegeden + FOTÓK

Díjátadóval zárult a 27. THEALTER Szegeden + FOTÓK

2017. július 29., szombat
Díjátadóval zárult a 27. THEALTER Szegeden + FOTÓK
tavaszialdozat_RRC7793-1600

A legnépszerűbb előadás közönségdíját Pintér Béla és Társulata nyerte el a Szívszakadtig című produkcióval. A kritikusok Horváth Csaba Bartók Béla zenéjére készített koreográfiáját, a Forte Társulattal színpadra állított Concerto / 5. vonósnégyes című előadást ítélték a legjobbnak. A fesztivál junior díját megosztva nyerte el Widder Kristóf Sztravinszkij Tavaszi áldozat című művének színpadra állításáért, valamint a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatának végzett hallgatóival létrehozott Szüfrazsisztek című előadás, melynek rendezője Csapiné Matos Ibolya drámapedagógus.

9 nap alatt, 9 helyszínen 4 ország 30 alkotócsoportja mutatkozott be a 27. szegedi nemzetközi színházi fesztiválon. Az Európai Fesztivál Szövetség EFFE-minősítését második alkalommal elnyerő művészeti fesztivál fontos missziója, hogy minél többek számára tegye elérhetővé a programokat: idén is több mint 50 eseményt kínáltak, a színházi előadások mellett ingyenes szabadtéri és szakmai programokkal és koncertekkel várták az érdeklődőket. A fesztivál lebonyolításában 27 önkéntes volt a szervezők segítségére. A fesztivál díszvendége kitüntetést és rangot idén a Mentőcsónak Egység nyerte el, a művészi értékeken túl a társadalmi felelősségvállalás és aktivitás, illetve a fesztivált szervező szegedi MASZK Egyesület munkáját civil szervezetként 27 éve meghatározó, kiemelt jelentőségű értékek – empátia, szolidaritás, felelősségvállalás, problémaérzékenység, tolerancia – fontosságát is kifejezte ez a döntés. Az alkotócsoport négy előadással volt jelen a fesztiválon. Látható és játszható volt két színházi társasjátékuk: a Cím nélkül - hajlék-kaland-játék, amely a Mentőcsónak Egység és a STEREO Akt koprodukciójában,

Boross Martin

rendezésében készült, és a hajléktalan emberek életébe enged bepillantást, valamint a migráció problémáját vizsgáló Menekülj okosan!

Fábián Gábor

rendezésében, amelynek koprodukciós partnere a Füge Produkció és a Magyar Helsinki Bizottság. Az előítéletekről, sérelmekről, agresszióról, bűnről és bűnhődésről, a generációk együttéléséről rendkívül izgalmasan, közérthetően és megrázóan beszélt az Újvilág, a Mentőcsónak Manőver Alkotócsoportja pedig a gyűlöletbeszéd témáját dolgozta fel A néma tartomány című előadásban – mindkét produkciót

Pass Andrea

állította színpadra. Hagyományaihoz híven a fesztivál idén is nagy figyelmet fordított az utánpótlásra, de nem csak kész előadásokkal volt jelen a fiatal generáció: a találkozó programjának újra kiemelt része volt a műhelymunka. Az idén ötödik alkalommal meghirdetett, hazai és határon túli, színházi képzésben résztvevő fiatalok részére meghirdetett THEALTER Tea for Two tréningkurzusok vezetésére Pass Andrea író, rendező, drámapedagógus, a Mentőcsónak Egység Manőver alkotócsoportjának programvezetője mellett

Widder Kristóf

kapott felkérést, aki a fesztiválon táncosként és koreográfus-rendezőként is bemutatkozott. A workshop címe A hárpia megzabolázása – Shakespeare Reloaded volt, a ma is érvényes kérdéseket felvető A makrancos hölgy című Shakespeare drámát kiindulópontként használó kurzusok munkáját fiatal színházi újságírók, a

Jászay Tamás

vezette blogjr kritikusműhely résztvevői dokumentálták. Az intenzív workshopok izgalmas tréningbemutatókkal zárultak. Idén is voltak premierek a THEALTER fesztiválon. A két műhelybemutató mellett sor került a nemzetközi koprodukcióban készült Jami körzet című előadás magyarországi bemutatójára. A nemzet fogalmát, a nemzetállamok ideájának 21. századi létjogosultságát zenés áldokumentumjáték formájában vizsgáló, különleges izzású előadás rendezője a szerb kortárs színház fenegyereke,

Kokan Mladenović

. Az előadást, amely a belgrádi Bitef Színház, a montenegrói Tivat Kulturális Központ, az újvidéki Think Tank Studio és a szegedi MASZK Egyesület koprodukciójában jött létre, a márciusi bemutató óta számos szerbiai és külföldi fesztiválra meghívták, júniusban a zágrábi „Dani Satire Fadila Hadžića” fesztiválon elnyerte a legjobb kabarészínházi előadás díját, július elején pedig a szerbiai „Novi Tvrđava Teatar” fesztivál legjobb rendezőnek és legjobb színésznőknek járó díját. A THEALTER nyitó napján a Régi Zsinagógában ősbemutatót tartottak:

Caroline Harding

Nővérek című darabját

Bereczki Csilla

állította színpadra. Widder Kristóf koreográfusként is bemutatkozott a fesztiválon: elsőként Szegeden volt látható Sztravinszkij: Tavaszi áldozat című grandiózus zeneművére készített koreográfiája. Az Artus Stúdió Egyenes labirintus címet viselő, különleges városi sétáján, melyet

Debreczeni Márton

rendezett, három napon át több turnusban ismerkedhettek a résztvevők egy nő történetével, illetve Szeged különleges tereivel. A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán végzett fiatalokból álló alkalmi társulat Szüfrazsisztek című utcaszínházi produkciója is három alkalommal volt látható Szegeden, az előadás legközelebb az Ördögkatlan Fesztiválon vendégszerepel. A változatos színházi kínálatot kiegészítő szakmai kísérő programok között idén is helyet kapott a kritikus szekció, a beszélgetések meghallgathatóak a fesztivál honlapján. Az eseményekről a fotókkal illusztrált blog jr kurzus írásai tudósítottak, és idén is forgattak THEALTER Híradókat, melynek adásai szintén elérhetőek lesznek a fesztivál honlapján (

www.thealter.hu

), illetve a Facebookon (

www.facebook.com/thealter

). Szeged évtizedek óta részese a regionális és a nemzetközi színházi életnek – ezt kevés magyar város mondhatja el magáról. Ennek a jelenlétnek meghatározó alkotóeleme a THEALTER fesztivál, amely a független színházak és alkotók egyik legfontosabb hazai fóruma, megjelenési lehetősége, találkozási pontja a közönséggel – amely idén is igennel szavazott a színházra Szegeden. A THEALTER hét éve új fejezetet nyitott a fesztivál történetében: az ismert és népszerű, érett alkotók felvonultatása mellett legfontosabb missziója lett a tehetséges és markáns hangon megszólaló új generáció felkarolása, bemutatkozásuk elősegítése. A szisztematikus munka beérett: nem csak a színpadon, de a nézőtéren is helyet követel magának az új generáció is, és adott a lehetőség a generációk közötti párbeszédre, együttműködésre, az odafigyelésre is mind az alkotók, mind a közönség részéről, amit a THEALTER egyik legfontosabb eredményének tartanak a házigazdák. A fesztivált szervező MASZK Egyesület munkatársai köszönik mindazok munkáját és együttműködését, akik részt vettek a 27. THEALTER előkészítésében és lebonyolításában, valamint fellépőiknek, partnereiknek, támogatóiknak, és természetesen a közönségüknek is a nagyszerű, kilencnapos színházi ünnepet.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.