Közélet

A trolibuszoknál van a legtöbb esetben klíma (FRISSÍTVE)

A trolibuszoknál van a legtöbb esetben klíma (FRISSÍTVE)

2017. június 30., péntek
A trolibuszoknál van a legtöbb esetben klíma (FRISSÍTVE)
hoseg003kf

Megkerestük a helyi közlekedést biztosító társaságokat a nyári kánikulában. Egyelőre még a villamosok és a buszok felén sincs klímaberendezés, de az utasok egyre nagyobb arányban igénylik a hűtést. A saját kérdéseink mellett olvasóink problémáit is felvetettük.

Szerdán elérte a 37 Celsius-fokot is a hőmérséklet, s habár a csütörtököt enyhítették a záporok, mára újból 33 fokot jósoltak a meteorológusok. Eközben – nem meglepő módon – olvasóink arról panaszkodnak, meleg van a trolibuszokon, villamosokon, buszokon. Szembesítettük a DAKK-ot és az SZKT a felmerülő kérdésekkel, a regionális cég részéről

Mészáros Sándor

kommunikációs munkatárs, a szegedi önkormányzati társaságtól pedig

Majó-Petri Zoltán

ügyvezető igazgató válaszolt a lakossági panaszokra. A DAKK buszainak 30 százalékában áll rendelkezésre klíma, de hangsúlyozták, a nyári ritkított menetrendben ez 4045 százalékra nő a forgalomban munkanapokon és 55-65 százalékra a hétvégéken. Az SZKT-nak nyáron 21 villamosa jár, ebből a 9 PESA-n van klíma. A trolibuszoknál jobb a helyzet, 22-ből (ha nem lennének terelések 29-ből) 19 járműben van klíma. Az SZKT protokollja szerint, ha a hőmérséklet meghaladja a 25 fokot a klímaberendezést be kell kapcsolni, s 24 fokra szükséges állítani, s akkor lehet kikapcsolni, ha a kint 22 fok lesz. Az utastéri klímával felszerelt autóbuszokon a klímaberendezést a buszvezetőknek kell működtetniük olyan módon, hogy az állandó 25 Celsiuk-fok feletti külső hőmérsékletnél az utastérben ennél 4-6 fokkal hűvösebbnek kell lennie, de mindez nem lehet kevesebb, mint 21 fok. Azonban nem mindegyik járműben működik a klímaberendezés, panaszolta egy olvasónk, aki olyan rövid zöld troliban utazott, amelynek csak az elöl lévő ablakai nyithatóak. A sofőr állítása szerint azt mondta, a hibát bejelentette, de „nem csinálják meg”. Majó-Petri Zoltán válaszában kifejtette, a 24 órás üzem miatt történhetnek meghibásodások, vagy egy-egy esetben alkatrészhiány. Nem zárja ki, hogy ez utóbbira utalt a sofőr, de a konkrét járművet ismernie kellene a pontos válasz megadása érdekében.

troli02kf

A SZEGEDma egy másik olvasója szerint nem mindig kapcsolják be a klímaberendezést a sofőrök, csupán akkor, ha felszólítják őket. Az SZKT vezetője szerint előfordulhat ilyesmi, de igyekeznek figyelni ennek kivédésére. Egy kolléganőjük, aki babát vár, nem vezethet már, ő műszaktól függően délelőtt, vagy délután egy hőmérővel a kezében ellenőrzi a klimatizálás sikerét. A problémán az automatika segíthet, a PESA-k gyárilag alkalmasak arra, hogy a külső hőmérsékletet érzékelve bekapcsolják a klímát. A lengyel cég mérnökei azonban valamilyen okból kifolyólag 18 Celsius-fokot adtak meg, így újraprogramozás szükséges, hogy ne azt érjék el, hogy az utasok megfázzanak. „Önmagában nem kivitelezhető és nem is nagyon gazdaságos az utólagos felszerelése a klímának” – mondta az ügyvezető arról, hogy megoldható-e az összes jármű esetében a hiány pótlása. Elsősorban hosszabb távban gondolkodnak, így az

évi két járműfelújítással

számoló programjuk része, hogy a régi trolibuszokat nemcsak alacsonypadlóssá alakítják, hanem az utastér hűtését is lehetővé teszik. 36 fok felett, főleg végállomásokon annyira felmelegszik a járműtest, hogy hiába működik a rendszer maximális fokozaton, nem képes hűteni. „Nem találtunk még megoldást. Ezzel a problémával Debrecen, Miskolc, Budapest és az olasz városok is küzdenek. A forgalmi főmérnökség azt javasolta, hogy a nap legmelegebb részén próbálkozzunk járműcserével. A 9 darab PESA miatt erre sok lehetőség nincs, de próbálunk valamit tenni” – zárta szavait Majó-Petri Zoltán. Habár a buszokon kevesebb klímaberendezés van, mint a trolikon, itt egy olvasónk a zsúfoltságot kérte számon. Reggeli busza a tanévtartama alatt csuklós, nyáron viszont rövid, emiatt nagy a zsúfoltság. Nem érti, hogy miért nem kellett spórolni egy csúcsidőben induló járaton. A DAKK a felelősséget a szegedi önkormányzatra hárítja, mert a megrendelő és finanszírozó határozza meg, hogy milyen menetrendi paramétereket alkalmazzanak, így azt is, hogy mely járatokon kell nagy befogadóképességű csuklós autóbuszokat közlekedtetnie. A közszolgáltatási szerződésük szerint nyári tanszünetben munkanapokon kevesebb járatra írnak elő csuklós kötelezettséget. Azonban figyelemmel követik a járatok zsúfoltságot, s ha szükséges, saját tapasztalataik, vagy a lakossági észrevételei alapján javaslatot tesznek a buszok átcsoportosítására.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.