Közélet

A trolibuszoknál van a legtöbb esetben klíma (FRISSÍTVE)

A trolibuszoknál van a legtöbb esetben klíma (FRISSÍTVE)

2017. június 30., péntek
A trolibuszoknál van a legtöbb esetben klíma (FRISSÍTVE)
hoseg003kf

Megkerestük a helyi közlekedést biztosító társaságokat a nyári kánikulában. Egyelőre még a villamosok és a buszok felén sincs klímaberendezés, de az utasok egyre nagyobb arányban igénylik a hűtést. A saját kérdéseink mellett olvasóink problémáit is felvetettük.

Szerdán elérte a 37 Celsius-fokot is a hőmérséklet, s habár a csütörtököt enyhítették a záporok, mára újból 33 fokot jósoltak a meteorológusok. Eközben – nem meglepő módon – olvasóink arról panaszkodnak, meleg van a trolibuszokon, villamosokon, buszokon. Szembesítettük a DAKK-ot és az SZKT a felmerülő kérdésekkel, a regionális cég részéről

Mészáros Sándor

kommunikációs munkatárs, a szegedi önkormányzati társaságtól pedig

Majó-Petri Zoltán

ügyvezető igazgató válaszolt a lakossági panaszokra. A DAKK buszainak 30 százalékában áll rendelkezésre klíma, de hangsúlyozták, a nyári ritkított menetrendben ez 4045 százalékra nő a forgalomban munkanapokon és 55-65 százalékra a hétvégéken. Az SZKT-nak nyáron 21 villamosa jár, ebből a 9 PESA-n van klíma. A trolibuszoknál jobb a helyzet, 22-ből (ha nem lennének terelések 29-ből) 19 járműben van klíma. Az SZKT protokollja szerint, ha a hőmérséklet meghaladja a 25 fokot a klímaberendezést be kell kapcsolni, s 24 fokra szükséges állítani, s akkor lehet kikapcsolni, ha a kint 22 fok lesz. Az utastéri klímával felszerelt autóbuszokon a klímaberendezést a buszvezetőknek kell működtetniük olyan módon, hogy az állandó 25 Celsiuk-fok feletti külső hőmérsékletnél az utastérben ennél 4-6 fokkal hűvösebbnek kell lennie, de mindez nem lehet kevesebb, mint 21 fok. Azonban nem mindegyik járműben működik a klímaberendezés, panaszolta egy olvasónk, aki olyan rövid zöld troliban utazott, amelynek csak az elöl lévő ablakai nyithatóak. A sofőr állítása szerint azt mondta, a hibát bejelentette, de „nem csinálják meg”. Majó-Petri Zoltán válaszában kifejtette, a 24 órás üzem miatt történhetnek meghibásodások, vagy egy-egy esetben alkatrészhiány. Nem zárja ki, hogy ez utóbbira utalt a sofőr, de a konkrét járművet ismernie kellene a pontos válasz megadása érdekében.

troli02kf

A SZEGEDma egy másik olvasója szerint nem mindig kapcsolják be a klímaberendezést a sofőrök, csupán akkor, ha felszólítják őket. Az SZKT vezetője szerint előfordulhat ilyesmi, de igyekeznek figyelni ennek kivédésére. Egy kolléganőjük, aki babát vár, nem vezethet már, ő műszaktól függően délelőtt, vagy délután egy hőmérővel a kezében ellenőrzi a klimatizálás sikerét. A problémán az automatika segíthet, a PESA-k gyárilag alkalmasak arra, hogy a külső hőmérsékletet érzékelve bekapcsolják a klímát. A lengyel cég mérnökei azonban valamilyen okból kifolyólag 18 Celsius-fokot adtak meg, így újraprogramozás szükséges, hogy ne azt érjék el, hogy az utasok megfázzanak. „Önmagában nem kivitelezhető és nem is nagyon gazdaságos az utólagos felszerelése a klímának” – mondta az ügyvezető arról, hogy megoldható-e az összes jármű esetében a hiány pótlása. Elsősorban hosszabb távban gondolkodnak, így az

évi két járműfelújítással

számoló programjuk része, hogy a régi trolibuszokat nemcsak alacsonypadlóssá alakítják, hanem az utastér hűtését is lehetővé teszik. 36 fok felett, főleg végállomásokon annyira felmelegszik a járműtest, hogy hiába működik a rendszer maximális fokozaton, nem képes hűteni. „Nem találtunk még megoldást. Ezzel a problémával Debrecen, Miskolc, Budapest és az olasz városok is küzdenek. A forgalmi főmérnökség azt javasolta, hogy a nap legmelegebb részén próbálkozzunk járműcserével. A 9 darab PESA miatt erre sok lehetőség nincs, de próbálunk valamit tenni” – zárta szavait Majó-Petri Zoltán. Habár a buszokon kevesebb klímaberendezés van, mint a trolikon, itt egy olvasónk a zsúfoltságot kérte számon. Reggeli busza a tanévtartama alatt csuklós, nyáron viszont rövid, emiatt nagy a zsúfoltság. Nem érti, hogy miért nem kellett spórolni egy csúcsidőben induló járaton. A DAKK a felelősséget a szegedi önkormányzatra hárítja, mert a megrendelő és finanszírozó határozza meg, hogy milyen menetrendi paramétereket alkalmazzanak, így azt is, hogy mely járatokon kell nagy befogadóképességű csuklós autóbuszokat közlekedtetnie. A közszolgáltatási szerződésük szerint nyári tanszünetben munkanapokon kevesebb járatra írnak elő csuklós kötelezettséget. Azonban figyelemmel követik a járatok zsúfoltságot, s ha szükséges, saját tapasztalataik, vagy a lakossági észrevételei alapján javaslatot tesznek a buszok átcsoportosítására.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.