Közélet

A nagy árvíz után újjáépített Szegedre kalauzol el a Szegedi Polgári Platform következő előadása

A nagy árvíz után újjáépített Szegedre kalauzol el a Szegedi Polgári Platform következő előadása

2017. május 22., hétfő
A nagy árvíz után újjáépített Szegedre kalauzol el a Szegedi Polgári Platform következő előadása
arviz2

Május 26-án Marjanucz László tart előadást a nagy árvízről és az azt követő újjáépítésről. Szeged európai értelemben vett modern várossá vált, Párizs mintájára jött létre a körutas, sugárutas városszerkezet.

Két hónap után

újabb ismeretterjesztő előadással folytatódik a Szegedi Polgári Platform előadássorozata.

Marjanucz László

tanszékvezető egyetemi docens, az SZTE BTK oktatója tart az 1879-es nagy árvizet, s azt követő újjáépítést mutatja be május 26-án este hat órai kezdettel a Fogadalmi Templom altemplomában. „Érdemes korán érkezni, ugyanis egy órával a rendezvényt megelőzően

Simon Miklós

képzőművész kiállítását nyitják meg, amelynek megtekintésére még juthat idő az est előtt” – hívta fel a figyelmet

Nógrádi Tibor

, a Fidesz helyi elnöke. „Szeged központi jelentőségű eseménye volt a nagy árvíz” – magyarázta

Blazovich László

egyetemi tanár, nyugalmazott levéltár-igazgató. A történész szerint példa értékű módon, a kor technikai színvonalának megfelelően zajlott le az újjáépítés, nem véletlenül állítják a hazánkba érkező nyugat-európaiak, hogy két város van Magyarországon: Budapest és Szeged. Ugyanis ezeket a településeket építették újjá párizsi mintára. A francia fővárosban hatalmas építkezések, s ezzel együtt rombolások voltak az 1850-es években, ekkor jött létre az ottani körutas, sugárutas szerkezet, ezeket a tapasztalatokat Szeged újjáépítésénél is fel tudták használni. A házak mellett – amelyekből alig 265 maradt meg – újra kellett tervezni az utca-, a csatorna-, a vízhálózatot is. Fasorokat, sétányokat jelöltek ki, még azt is meghatározták, hogy melyik területre milyen növény kerülhet, így a Boldogasszony sugárutat hársfák övezték. Az 1879 előtt „ősdzsungelnek” tűnő Tisza part rendezetté vált, kikötőket alakítottak ki, a téglamellvédes part az 1970-es nagyobb árhullámig változatlan maradt.

polgari_platform_sajttaj002kf

Legenda viszont, hogy négy-hat méterrel megemelték a város szintjét. Blazovich László figyelmét néhány évvel ezelőtt

Horváth Ferenc

régész hívta fel arra, hogy előfordult, alig másfél méterrel a járda alatt találtak avar sírt. Ekkor járt utána, hogy valójában a Tisza medréhez képest adtak meg egy „eszményi” magasságot, amelyet nem is értek el általában. Csupán a főbb útvonalakon magasítottak, a saját ingatlanoknál a lakosság feladata volt a feltöltés, ezért tapasztalható az a mai napig, hogy egyes udvarok mélyebben helyezkednek el az utcánál, illetve így lett egy-egy földszinti szobából pince. A földet a Bácskából és a Bánátból hozatták, így ma azt mondhatnánk, hogy délvidéki földön járunk. 1879 után készült el a Szegedi Nemzeti Színház, a posta, a bíróság épülete, vagy éppen a Stefánia palotasora. Az előadássorozat ősszel folytatódik. „Egyrészt bemutatjuk Szeged múltjának meghatározó személyiségeit, másrészt folytatjuk várostörténeti sorozatunkat” – mondta el

Pál József

tanszékvezető egyetemi tanár, a kezdeményezés egyik életre hívója. Szeptember 22-én

Szakály Sándor

, az MTA doktora, a Veritas Történetkutató Intézet főigazgatója fog beszélni az első világháborúról és következményeiről, október 27-én

Szörényi András

, az MTA Irodalomtudományi Intézetének volt igazgatója

Dugonics Andrásról

, majd november 24-én az egyetemvárosról

Vajda Tamás

, az egyetem levéltárának vezetője.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.