Tíz kérdést intézett Lázár János a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train projekt kapcsán - írja a vasarhely24.com.
Mindent megtesz a Szeged-Vásárhely közötti tram-train-ért a Miniszterelnökséget vezető miniszter, de az nem valósulhat meg minden áron. Tíz kérdést intézett Seszták tárcájához - közölte a
hírportál. Sajtótájékoztatót tartott a kancelláriaminiszter szerdán az elmúlt napok tram-trainnel kapcsolatos történései kapcsán Vásárhelyen a városházán. Beszédében
Lázár János
az NFM-nek a projekthez való hozzáállását (is) firtatta. A Szeged és Vásárhely közelsége, az ebből adódó kapcsolat meghatározza a két város jövőjét, mely között ma naponta 200 busz, több mint 10 vasúti járat segítségével 5-10 ezer ember ingázik, valamint 3000-en autóval járnak a két város között, mondta Lázár János. Kiemelte, mindez alátámasztja azt, a két város, tram-trainnel kapcsolatos előzetes elképzelési megalapozottak voltak. 2015 végén Hódmezővásárhely városa az előkészítés munkálatait leadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, és a MÁV-nak, a kormányra bízva ezzel az előkészítést. Ekkor a tervezést végző konzorcium számítása szerint 23 milliárdból megvalósítható a projekt. Ebből a pálya városon belüli pálya megépítése, városon kívüli pályafelújítás, és a szerelvények beszerzése is megvalósulhatott volna. 2016 májusában egy előterjesztés készült az NFM-nél a kormányszámára, melyet jóvá is hagytak, hogy ebből 10 milliárdért szerelvényeket vásárolnak, 13,2 milliárdét pedig a pályát alakítják ki. 2017 tavaszán ugyancsak azt NFM - eddig ismeretlen okokból - azt javasolta, a pálya kiépítésére ne 13,2 hanem 32,5 milliárd kerüljön előirányzásra. A járművekre pedig 10 helyett 16 milliárdot írtak elő - foglalta össze Lázár János. Hozzátette, nem világos, ami eddig 23 milliárdba került, miért kéne rá 50-et költeni. Szükség lenne ugyan rá, de nem minden áron. Hozzátette Vásárhelyen elkötelezettek a beruházás iránt, arra a városnak, a térségnek és a hátrányos helyzetű régiónak is szüksége lenne. Reményét fejezte ki, végül csak késedelmet szenved a tram-train megépítése, de nem marad el. A miniszter egyúttal felszólította a a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, adjon magyarázatot a történtekre. A minisztériumhoz tíz pontból álló kérdéssort fogalmazott meg és juttatott el. Előszőr is arra vár választ, támogatja-e az NFM a projektet egyáltalán, ugyanis tegnapi közleményük szerint nem biztos hogy megtérül a beruházás, miközben korábban már 48,5 milliárdos támogatásra tettek javaslatot a kormánynál. Újabb kérdés, mi a beruházás árának ilyen mértékű emelkedése, hiszen az eredeti 23 milliárdos költségre készült és ismeretes hatástanulmány, addig a mostani 48,5 milliárdosé nem ismert. Lázár arra is választ vár, igaz-e a kormányköröben terjedő hír, hogy már a közel 50 milliárdos kalkuláció sem igaz, hanem inkább 60 milliárd lehet a projekt ára. Kíváncsi továbbá arra is, a tram trainre mennyi hazai és mennyi uniós forrás áll rendelkezésre. A vásárhelyiek a 23 milliárdos beruházás tisztán uniós forrásból való megvalósulásáról tudnak: Lázár kijelentette, az ország akkor engedheti meg magának ezt a beruházást, ha az nagyrészben uniós pénzből valósul meg. A miniszter megdöbbenésének adott hangot akkor is, amikor megtudta, nincs támogatási szerződése sem a projektnek az NFM és a MÁV között. Mint fogalmazott, azt is tisztázni kell, az európai bizottság fogja-e támogatni a tram train megépítését. Arra is választ vár, vajon mi álláspontja a Szeged-Vásárhely közötti tömegközlekedést eddig végző DAKK-nak (volán) és MÁV-nak a projektről. Mintegy ráadásként a dél-alföldi régió egy korábban beharangozott, de aztán visszavont fejlesztésének a lemondásának az okára is választ vár a miniszter, miszerint miért marad el a Szeged-Vásárhely-Békéscsaba-Gyula közötti vasúti pálya villamosítás. Lázár János hozzátette, nehéz a helyzete, mindent megtesz a projektért és képviseli ezúttal is a vásárhelyiek érdekeit, de a város egyetlen árdrágító politikára sem fog igent mondani. A kormány kötelessége az, hogy megakadályozza az árdrágítást, és csak a valós költségekre mondjon igent. Szerdán reggel azt kérte Orbán Viktortól, a kormány jövő heti ülésén a tram-train projektjét is tűzze napirendre, tekintettel arra, hogy más hasonló ügyek is vannak, ahol az NFM által felügyelt beruházásoknál költségnövekmények mutatkoznak.
1. Tisztázza az NFM, hogy támogatja-e a projektet?
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a sajtónak azt nyilatkozta, hogy a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamosvasúti rendszer nem térül meg, nem fogják elegen használni és Európában is csupán kevés hasonló közlekedési kapcsolat épült ki. A kérdés az, miért javasolta a Kormánynak 2017. március 20-án, hogy 48,5 Mrd forint összegben támogassa a beruházást?
2. Tisztázza az NFM, mi okozza a beruházás árának ilyen jelentős mértékű emelkedését?
2016. május 20-án a beruházás költségét a tárca 13,25 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 10 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva 23,25 Mrd forintban határozta meg. 2017. március 20-án, ugyanezen beruházás költsége 32,5 Mrd forint pályakorszerűsítéssel és 16 Mrd forint járműbeszerzéssel számolva már 48,5 Mrd forintot tesz ki. Hogyan lett 3 éves tervezéssel a legutolsó, 2015 novemberi hatástanulmányban szereplő 22,97 Mrd forintból 48,5 Mrd forint?
3. Tisztázza az NFM, az árkülönbség okát!
Van-e a 48,5 Mrd forintos költség mögött hatástanulmány?
4. Tisztázza az NFM, menyibe kerül végül a beruházás!
Igazak-e azok az információk, hogy a tram-train rendszer kiépítésének valós végösszege meghaladhatja a 60 Mrd forintot is?
5. Tisztázza az NFM, mennyi európai uniós és mennyi hazai költségvetési forrással számolnak!
Amennyiben kétséges a beruházás megtérülése és emiatt az uniós támogatás, miért terveznek ilyen magas költséggel? Mennyivel kell a magyar adófizetőknek hozzájárulni a beruházáshoz?
6. Tisztázza az NFM, miért nincs még mindig támogatási szerződés! 7. Tisztázza az NFM Brüsszel hozzáállását a beruházáshoz!
Milyen egyeztetésekre került sor az uniós támogatás érdekében?
8. Tisztázza az NFM a Dél Alföldi Közlekedési Központ (DAKK) és a Magyar Államvasutak (MÁV) viszonyát a beruházáshoz! 9. Tisztázza az NFM, miért marad el a három megyei jogú várost és két megyét összekötő, Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyula vasútvonal villamosítása! 10. Tisztázza az NFM, hogy 10 év alatt miért nem sikerült jól előkészíteni a projektet!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.