160 éve kezdték el építeni a vasúti hidat



Akkoriban bő másfél év alatt készült el a vasúti híd, az algyői munkások pedig olyan jól dolgoztak, hogy később Európa több városában bizonyíthatták tehetségüket. Az évforduló alkalmából a szegedi vasúti híd előzményeit és építését elevenítettük fel.
Mi a közös az 1850-es években és napjainkban? A Szeged-Temesvár közötti vasúti összeköttetés megteremtésének igénye. Másfél évtizede állandó választási ígéret a harmadik híd megépítése, amely újból összekötné a két régióközpontot. A XIX. században ennyi idő kellett ahhoz, hogy megfogalmazódjon a Pest-Szeged vasút, ezt követően a Szeged-Temesvár kötöttpályás kapcsolat igénye, majd mindezek egymás után felépüljenek. Pedig még egy szabadságharcot is megvívott közben a nemzet… A Szeged története vonatkozó fejezete szerint először 1845-ben jelentették be, hogy a város is hozzájárul a Kecskemét-Szeged vasút építéséhez, ingyen átengedik a kisajátítandó területeket, sőt – törzsrészvények fejében – még a korszakban jelentős összegnek számító 50 ezer forinttal is hozzájárulnak a munkálatokhoz. (Az időszakban
, ha egy kassai köböl – 13,43 liter – gabona 9-10 forintba kerül.) A pálya és a pályaudvar helyét ugyan 1847-ben kijelölték, de a munkálatok csak 1852-ben kezdődtek meg. Ceglédtől Félegyházáig 1853 szeptemberétől, Szegedig 1854 márciusától lehetett utazni. A mai Kiskunfélegyházáról városunkba 1 óra 25 perc alatt lehetett eljutni, napjainkban 45 perc, vagy 1 óra 12 perc szükséges ehhez.

Súlyos problémát jelentett, ahogy erre felhívta a figyelmet a helyi Vasárnapi Újság, hogy a hiányzó vasúti összeköttetés miatt ugyanúgy 24 órába tellett eljutni Temesvárra, mint vonattal Bécsbe.
Tóth István
, a Móra Ferenc Múzeum történésze szerint
1842-ben merült fel előszöra vasúti híd igénye. Az 1850-es évek közepén Szeged a mai Magyarkanizsával versengett a hídért, még küldöttséget is menesztettek Bécsbe, hogy mégis itt épüljön, s ne a ma Szerbiához tartozó településen, ahol ez kisebb összegből is elkészülhetett volna. 1855 nyarán hivatalosan is bejelentették, el fog készülni a híd, amelynek hatására a vasútvonalat is elkezdték építeni. 1857. március 1-jén verték le az első cölöpöket, majd húzták fel az állványzatot. A francia
Cézanne
mérnök tervezte a hidat az Osztrák Államvasúttársaság megbízásából, ez lett az első híd Európában (mások szerint az
egyike), amelynek alapozása légnyomásos rendszerrel készült. Nyolc vasívből állt, amelyek 41,8 méteres nyílásokat hagytak, az alkatrészek a skóciai Glasgowból érkeztek. Az algyői keszonmunkásokkal olyanyira elégedett volt a francia mérnök, hogy később Varsóba és Szentpétervárra is magával vitte őket újabb építkezésekhez. A munkahidat 1857 novemberében megnyitották, véglegesen pedig 1858 decemberében adták át a forgalomnak az elkészült hidat. Annyira stabil alapozása volt a hídnak, hogy ha 1944-ben nem a pillérnél robbant volna a bomba, akkor az ívek megmaradnak. 1948-ig volt a remény az újjáépítésre, de végül vashiányra hivatkozva ejtették a tervet – nem fért bele a nemzetközi vonal a határokat elzáró politikába. 1960-as években pedig a megmaradt részeit is végleg elbontották, csonka mementóként csak az újszegedi hídfőt láthatjuk.