Nyolc, egyenként ötven tonna teherbírású hidraulikus munkahenger és hétszáz bar nyomású hidraulikus rendszer emelte meg október 13-án éjjel a Belvárosi hidat ahhoz, hogy öntöttacél sarunál el tudják végezni a szükséges javításokat. A kivitelező csapat két óra alatt, problémamentesen igazította helyére a kimozdult szerkezetet.
Ahogy
megírtuk, a Belvárosi Híd idei részleges felújítási munkálatai keretein belül foglalkoztak a saruk javításával is, amihez meg kellett emelni a hídszerkezet egy részét.
Makrai László
, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. ügyvezetője arról tájékoztatott, hogy 5 öntöttacél sarut érintettek a munkálatok, hasonló jellegű, különböző méretű saruból összesen 17 található a hídon. „A saruk a hidak egyik legfontosabb, egyben legnagyobb figyelmet igénylő szerelvényei, a felszerkezet alsó síkja és az alépítmények, vagyis a pillérek felső felülete között foglalnak helyet. Feladatuk a hídszerkezet alátámasztása, rögzítése oly módon, hogy azok a hőmérsékletváltozás hatására bekövetkező, folyamatos méretváltozásokat is lehetővé tegyék” – magyarázta az önkormányzati társaság ügyvezetője. Kérdésünkre elmondta, a saruk közül az Újszeged felőli hídfőn levő egyik mozgósarun sérülés nyomait tapasztalták, ami néhány centiméternyit el mozdult a helyéről, ez tette szükségessé a szerkezet eredeti helyére történő igazítását, amit csak a saru feletti hídrész megemelésével lehetett elvégezni. A kivitelezés mindössze két órahosszát vett igénybe, ám ezt viszonylag hosszú ideig tartó előkészítő munka előzte meg helyszíni szemlékkel, egyeztetésekkel a tömegközlekedési társaságokkal, valamint a közműtulajdonosokkal, ugyanis a híd alatt víz, gáz és elektromos vezeték is húzódik. Makrai elmondta, ezek mind befolyásolták az emelés mértékét módját és időpontját is. „Ezután a javításhoz kiviteli terv, az emeléshez pedig statikai számításon alapuló úgynevezett emelési terv készült. Mivel a hídszerkezet megemelését teljes hídzár mellett lehetett a legbiztonságosabban elvégezni, forgalomterelési terv készítése és engedélyeztetése is szükségessé vált. A tervek alapján ismertté vált segédszerkezetek gyártásával, a sarura jutó teher ismeretében gyakorlatilag a kivitelezési munkálatok elkezdődhettek. Október 13-án nulla órától 3 óra 25 perc állt a kivitelező rendelkezésére” – részletezte az ügyvezető Azt is megtudtuk, hogy a sarura jutó teher, 245 tonna emeléshez 4000 kilonewton (kN) (400 tonna) sajtóerő állt rendelkezésre. A hídrész teljes tömege durva becsléssel nagyjából 3000 tonna, az ártéri és mederhíd együttes tömege pedig 10.000 tonna körüli. Az emelés 8, egyenként 50 tonna teherbírású hidraulikus munkahenger és 700 bar nyomású hidraulikus rendszer alkalmazásával történt, míg a speciális szerkezetek a híd újszegedi pillérére támaszkodtak. Makrai László közölte, a kimozdult szerkezetet a kivitelező csapat két órahossza alatt, problémamentesen igazította a helyére. A híd megemelésével, illetve a sarurendszer javításával az idei projekt keretében elvégzendő lassan befejeződnek, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. feladata még öt saru korrózióvédelmi karbantartásának elvégzése, amelyet terveik szerint a jövő hét folyamán elvégeznek. A hátralevő javítások már a hídon közlekedőket nem zavarják, a munkálatok a tervezett november végi határidő előtt októberben elkészülhetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.