Időutazásra invitáljuk olvasóinkat! Járják be velünk a várost a tegnap és a ma képeivel. Lóvontatású omnibusszal, vagy PESA villamossal utaznának?
"Szeged szebb lesz, mint volt!" - a legenda szerint ezt ígérte
Ferenc József
az 1879-es Nagy Árvíz után. Az ígéret valóra vált, pár év alatt hamvaiból támadt fel a város, s nyerte el mai képet. Azonban felmerülhet a kérdés: vajon mi változott Ferenc József látogatása,
Mikszáth Kálmán
tárcái óta? Virtuális időutazásra és városnézésre hívjuk a SZEGEDma olvasóit! Az archív fényképek többsége a Fortepan archívumából származik, az aktuális képeket egy kivételével lapunk fotóriportere,
Kovács Ferenc
készítette.
A szegedi törvényszék tervrajzait
Ney Béla
és
Meixner Károly
műépítészek készítették 1881-ben. A palotát egy év alatt építették fel, s 1883-ban már átadták. 1884-től lóvontatású omnibuszok járták a várost a síneken, majd 1908-ban elindult az első valódi villamos. A lengyel PESA 120Nb villamosok 2011 óta járnak az 1-es és 2-es vonalakon.
1787-től várt Szeged egy állandó közúti hídra.
Feketeházy János
és
Gustave Eiffel
tervei alapján 1880-ban kezdték meg a híd építését, amely 1883-ra elkészült. 1944-ben előbb légitámadás rombolta, majd a németek. A roncsok eltávolítását követően 1947-ben új hidat építettek, amelyet 1948-ban átadtak. A mai Belvárosi hidat akkoriban
Rákosi Mátyás
-hídként emlegették.
A Vidra utcában éppen a macskakő alapjait készítik elő a két világháború között. Ma már nagyobb részt beton fedi azokat az utcákat, utakat, ahol egykoron szekéren, kerékpáron zötykölődtek.
Egykor számtalan belvárosi piacon lehetett megvásárolni a környékbeli mezőgazdasági termelők zöldségeit, gyümölcseit, vagy éppen a helyi mesteremberek portékáit. A Széchenyi tér mellett a mai Roosevelt téren, a Tisza Lajos körút egyes szakaszain is voltak vásárok. Napjainkra az utcák csupán Szeged Napja idején válnak piactérré.
1939-ben választásokat tartottak Szegeden is, ahol az országos trendekhez hasonlóan a liberálisok és a szociáldemokraták a háttérbe szorultak, a nyilasok viszont népszerűek lettek. A városban ugyan a korszak a többi választásához hasonlóan a többség a kormánypártra szavazott, mégis bejutott egy szélsőjobboldali jelölt az országgyűlésbe,
Szögi Géza
ügyvéd. A politikust a háború után életfogytiglani börtönre ítélték, később ezt tíz évre mérsékelték, mert nem volt döntéshozó szerepe. A váci rabkórházban hunyt el 1952-ben.
A nyilasok azonban Szegeden soha nem kerültek hatalomra, mert a Vörös Hadsereg október 11-én elfoglalta a várost. Moszkvában este 224 ágyúból 20 díszlövéssel ünnepelték Szeged megszállását. 1945-ben - más településekre nem jellemző módon - két szovjet emlékművet is felállítottak, amelyeket a rendszerváltás után a
múzeum raktáraibaszáműztek. Ma
IV. Béla
szobra,
Tóth Béla
és
Tóth Dávid
alkotása áll a helyén.
Jelképéve vált az államszocialista rendszer romboló tevékenységének a Kálvária kápolna, amelyet a hívek adományaiból építettek 1884-ben. Azért robbantották fel - városi pletykák szerint tankokkal pusztították el -, hogy a helyére benzinkút épülhessen. Ma már ez utóbbi sincs meg, de az épületre kereszt emlékeztet. Habár civilek szerették volna
a kápolnát, ez a mai napig nem történt meg.
A Rákosi-korszakban elsősorban a nehézipar, azaz egyben a hadsereg fejlesztése folyt erőltetett ütemben, akár az életszínvonal rovására is. A nagyobb lakótelep-építési hullám az 1960-as évektől kezdődött, s egészen a rendszerváltásig kitartott. Szeged két legrégibb lakótelepe az újszegedi Odessza és a jobb parton található Tarján. Az előbbi 1963 és 1975 között épült be, az utóbbit pedig 1965-ben kezdték kialakítani. Mindkét városrészre jellemző, hogy kezdetben téglablokkos technológiával készültek a házak, később viszont házgyári elemekből. Tarjánban először egyedi gázfűtéses lakásokat alakítottak ki - a téglából épült tömbök nagy része ilyen -, de az épületek többsége távfűtéses. A képeken az úgynevezett Olajos utcai "kiflialakú" ház látható, amely valószínűleg ma a leghosszabb társasháznak számít 236 lakással, 12 lépcsőházzal a városban.
1970-ben járt a város a legközelebb ahhoz, hogy megismétlődjön a Nagy Árvíz. A Maros árhulláma miatt Makót is kiürítették, Szegeden pedig 961 cm-en tetőzött a vízállás, ez a rekord csupán 2006-ban dőlt meg, de a település megmenekült.
Egyértelmű volt, hogy a régi partfal nem elegendő, ezért új, nem túl esztétikus védmű épült 1974 és 1979 között. "A tulajdonképpeni partfalépítést 1974. év nyarán a támfallal kezdték meg. A legnagyobb problémát az esztétikai igények maradéktalan megvalósítása jelentette. A szögtámfal függőleges felületei 8 cm vastag bordákkal merevített panelokkal készültek, melyek felületképzése megegyezett a házgyári elemek felületével. A felső lezárást előregyártott fedkő szolgálta. Ugyanilyen elemekkel burkolták a megmaradó téglatámfalat is, így a partfal teljes hosszában a megjelenő felületek a kor építészeti stílusának megfelelő egyenletes kialakítást kaptak. Végül, kis csúszással, 1979-ben került sor az "új" partfal átadására" - írta a SZEGEDma 2010-es
. A partfal újabb felújítását
2015 nyarán fejezték be, a beruházás 2,21 milliárd forintba került.
Minden változik. Van, ami eltűnik, mint a Felső-Tisza part villamosvonala, amely 1977-ben, az új híd építése miatt szűnt meg, más felépül, mint a Novák István által tervezett lakóház. Az épület érdekessége, hogy emlékeztet minket arra két domborművel (
Lapis András
alkotásai), hogy Szeged IV. Bélától és
III. Károlytól
is megkapta a szabad királyi városi címet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.