Csapó Benőhöz a fizika és a pedagógia is közel áll, ma is hasonló, forradalmi változások előtt áll saját tudományága.
„2003 óta fogadnak örökbe könyvet a város díszpolgárai. A mai alkalom egy kiemelkedő lehetőség, hogy megismerjük
Csapó Benőt
és a Somogyi-könyvtár egy szeletét” – mondta
Palánkainé Sebők Zsuzsanna
, a szegedi könyvtár igazgatónője. Nem tévedett nagyot, hamar kiderült, hogy a különgyűjtemény részlegébe érve a neveléstudomány professzorát annyira érdeklik a polcokon látható kötetek, hogy finoman szólni kellett neki, folytatódik a ceremónia. A Somogyi Károly gyűjteményéből származó kötetek közül kettőt emelt ki
Horniczky Anikó
, az intézmény munkatársa. A legkorábban készült ősnyomtatványt, amely 1473-ban azért született, hogy bemutassák a káptalani iskolák diákjainak a Biblia történeteit, s a Buda egyik legismertebb középkori látképét tartalmazó Nürnbergi krónika 1493-as kiadását.
Csapó Benő két munkát fogadott örökbe
Comenius
Orbis pictus című könyvének 1820-as pozsonyi kiadását, mely magán viseli az átdolgozások nyomait, s az eredeti illusztrációkat is kicserélték. A másik kötet
Galileo Galilei
Párbeszéd: a két világrendszerről című alkotása, amely az indexre kerülés után is megjelent, többek között 1699-ben Leidenben. „Köszönöm, hogy ilyen kiváló gyermekeket fogadhatok örökbe” – mondta a neveléstudomány és az MTA doktora. Hangsúlyozta, nagyon szereti a könyveket, halmokban állnak a frissen megszerzett kötetek a lakásában, de az egyetemet is igyekezett segíteni külhoni munkák beszerzésében a rendszerváltás után, amikor ez nehéz feladat volt elsősorban anyagi okok miatt. Egykor fizikatanár szakon végzett a József Attila Tudományegyetemen, ezért közel áll hozzá az a Galilei, aki egyik megteremtője volt a modern fizikának, habár ebben a kötetben még keveredik a filozófia és a tudomány. A híres fizikus ugyan bemutatja munkájában
Arisztotelész
és
Kopernikusz
nézeteit is, azonban egyértelműen az utóbbi heliocentrikus világképe mellett tette le voksát, ezért került az inkvizíció kereszttüzébe. Hozzátette, ma hasonló a feladat a neveléstudományon belül, mérhetővé kell tenni az eddig mérhetetlent, ebben már komoly eredményeket értek el. Comenius munkájáról úgy vélekedett, újat hozott, mert meghaladta a verbalitást, a skolasztika magolásra építő tanítási módszereit. A pedagógus azt kívánta elérni, hogy a szem, az érzékszervek számára tegyék láthatóvá a világot. Az illusztrációk egykor drágák voltak, ma viszont a digitalizáció segítségével a gyermekek elé tömegesen tudunk képeket tárni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.