Közélet

A helyi szimbólumok teszik igazán szegedivé a dómot

A helyi szimbólumok teszik igazán szegedivé a dómot

2016. május 20., péntek
A helyi szimbólumok teszik igazán szegedivé a dómot
dom0_gs

Az egyetemes szimbólumrendszer mellett a lokalitások, a szegediek saját népi kultúrája teszi a város egyik legjellegzetesebb épületévé a dómot - mondta el Pál József irodalomtörténész a Mária Rádió “A templom mint szimbolikus tér” című adásáról, melyet szerda este rendhagyó módon a szegedi dóm altemplomából sugároztak.

"Nagyon fontosnak tartom azt, hogy Magyarországon is általánossá váljon az, hogy a múltunkban használt szimbólumokat megértsük" - tudtuk meg

Pál József

irodalomtörténésztől, a különleges rádióadás moderátorától. A Mária Rádión már három éve futó Jel-kép-tár című műsor, célja hogy segítsen megérteni a múltat, a múlt szellemi alkotásainak az üzenetét. "Ha nem tudjuk megfejteni, hogy egyes dolgok, amiket akkor akár képzőművészetben, akár zenében, akár irodalomban használtak, akkor képtelenek vagyunk a legelemibb szinten is megérteni a keresztény éra szimbólumait, melyeknek nagyon mély keresztény gyökerei vannak, de természetesen a pogány, nem keresztény világgal és más korszakokkal is szoros a kapcsolatuk, folyamatosan fejlődnek, alakulnak" - fogalmazott a Jel-kép-tárról Pál József. A szerda esti rádióadás azért volt különleges, mert a Mária Rádió kérésére közönség előtt történt meg a beszélgetés, ez korábban egyetemi termekben, közönség nélkül valósult meg, de azonban most nyilvánosan tartották meg a beszélgetést a Dómban. "Nagyon érdeklődő és hálás a hallgatóság a szimbólumfejtés témáját illetően jól működött az együttgondolkodás" - értékelte a rendezvényt Pál József. A szerdai beszélgetésen

Gyüdi Sándor

karmester, színházi főigazgató,

Imrényi Tibor

ortodox lelkész,

Liszkai Tamás

plébános és

Nátyi Róbert

művészettörténész közreműködésével négy fejezetben tárgyalták a templomszimbolika témáját, illeszkedve a különleges helyszínhez: a templom, mint szent tér problematikáját, az épület kereszt, illetve kör alakjának szimbolikus jelentőségét, a templomban játszott zene szimbolikusságát, illetve a templomi festészeti, szobrászati szimbólumokat vették górcső alá. Elsősorban általános témákat érintettek, de a példákat gyakran a dóm, illetve a Dömötör-torony adta. "Ezért a beszélgetések azért fontosak, mert a résztvevők saját szakmájának nézőpontjából közelíti meg a kérdést, nagyon hasznos az, amikor teológusok, zenészek, irodalmárok, művészettörténészek ugyanarról a témáról beszélnek, rengeteg információt tudunk egymásnak adni, ily módon térben ki tudtuk bontani a szimbólumok jelentőségét, ez esetben a templomszimbolikáét" - fogalmazott Pál József.

maria_radio12_gs

A dóm esetében, mint katolikus templomban egy egyetemes szimbólumrendszer él. Különleges a fogadalmi templomban az apszisban lévő ábrázolás, ahol a magyarok nagyasszonyát szegedi népviseleti elemekkel is díszítették. "Azt érhetjük tetten a Dómban, hogy a kereszténység nem csak egyetemes, hanem minden esetben valami konkrét helyi különlegesség is előkerül, védőszentek, a Dóm esetében a segítő Mária jelenik meg. Mivel az érvíz utáni fogadalom miatt készült el a Dóm, ez a Máriától kapott segítség a város újjáépítésére vonatkozott, ennek megfelelően a szegediek a saját népi kultúrájuk elemeit is elhelyezték a templom szimbólumai között" - emelte ki Pál József, valamint hozzátette: egyszerre egyetemes és egyszerre helyi a szimbólumrendszer, a kisebb közösség fantázia-, illetve érzelemvilága is jelen van, ahogy ez jelen van a Szent-Gellért ereklyében is. Ezek a lokalitások teszik szegedivé ezt a teret, azóta talán a legjellegzetesebb szegedi épület lett az 1930-ban felszentelt dóm.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.