Közélet

A terrorveszélyhelyzetről Szegeden: a kormány hajlik a kompromisszumra, amíg az nem veszélyezteti az emberek biztonságát

A terrorveszélyhelyzetről Szegeden: a kormány hajlik a kompromisszumra, amíg az nem veszélyezteti az emberek biztonságát

2016. április 24., vasárnap
A terrorveszélyhelyzetről Szegeden: a kormány hajlik a kompromisszumra, amíg az nem veszélyezteti az emberek biztonságát
Brüsszeli robbantások - Kettes fokozatú terrorkészültséget

A brüsszeli, párizsi merényleteket követően egyre jobban érdekli az európai lakosságot a terrorveszély kérdésköre. Az ezzel kapcsolatos alaptörvény-módosításról már hónapok óta folyik vita a parlamentben. Az egyetemen e témakörről tartottak beszélgetést Tuzson Bencével és Lánczi Tamással. Tuzson szerint minél hamarabb el kell fogadni a módosítást, míg Lánczi azt gondolja, ennek akadályozása az ellenzék számára sem előnyös.

"Ugyan a politika határozza meg az alkotmányozást, de nem szabad elszakadni a jogtól és a valóságtól" - a terrorveszélyhelyzetről szóló alkotmánymódosításról tartottak beszélgetést az SZTE Állam- és Jogtudományi Karán. A rendezvény két meghívott vendége

Tuzson Bence

kormányzati kommunikációért felelős államtitkár, aki a korábban idézett szavakat elmondta és

Lánczi Tamás

, a Századvég vezető elemzője, a Politikai Elemzések Központjának igazgatója volt, a rendezvény moderálása és az első kérdések feltevése

Löffler Tibor

egyetemi docensre hárult. "Döbbenetes, hogy a félelem és a terror érzete mennyire áthatja az embereket. Nemrég jártam a belgiumi Leuvenben, amely tipikus egyetemi város. A kocsmák üresek, ahol nem, ott is arabok ülnek. A terrorveszélytől való félelem történelmi magasságon van, mégsem beszélnek erről a nyugat-európai politikusok, hivatalosan ez a probléma nem létezik" - Lánczi többször egy frissen elkészült, 28 uniós tagállamból felvett adatokra támaszkodó kutatásra hivatkozott. Tuzson azt gondolja, ma két, egymástól távol álló kérdés van az európai gondolkodás középpontjában: a fenntartható fejlődés és a terrorveszély. Az államtitkár problémának látja, hogy nincs egy közös európai ideológia, most van, aki az erős nemzetek szövetségében gondolkodik, mások inkább a sok népet feloldanák az európaiságban. A munkanélküliség, Olaszország, Görögország nehézségei, a Brexit (Nagy-Britannia kilépése az unióból - szerk.) kérdése továbbra is bizonytalanságot jelent. Miközben minden más kontinensen robbanásszerűen nő a népesség, Európában vészesen fogy. Ez utóbbira több válaszlépés létezik, az egyik a bevándorlás elősegítése, a másik a magyar álláspont, amely a családpolitikát erősítené. Igaz, az államtitkár egy félszavas kitérőjében utalt rá, hogy ez utóbbi nem biztos, hogy elég lesz.

tuzson_bence_eloadas007kf

A bevándorlás kezelésére szintén két javaslat van, ahova arányaiban több bevándorló érkezik, ott kvótapárti a közvélemény - ilyen Németország -, míg ahol nincsenek, ott nem akarnak átvenni embereket, ezen államok közé sorolható Magyarország. "Többségük alacsony iskolai végzettségű fiatal férfi. A kérdés az, hogy hagyjuk-e, hogy a kodifikáltakat a németek kiválogassák, a többieket pedig szétterítsék" - Tuzson Bencének az a véleménye, hogy - Magyarországot is beleértve - mindenki a saját érdekeit nézi. Az államtitkár úgy látja, az egész migrációs folyamathoz eltérő a hozzáállás, egyesek szerint - hasonlóan a korábbi expanzív Európához (itt valószínűleg többek között a gyarmatosítást értette a politikus) - a földrész képes integrálni a bevándorlókat, míg mások - főleg Közép- és Dél-Európa - kevésbé optimista az utóbbi pár évtized integrációs tapasztalatai miatt. A brüsszeli terrortámadás bekövetkezte után a belga elhárítás rendszere az összeomlás szélére került: hiába volt elég információ, de ezeket nem gyűjtötték össze egy helyen. A magyar kormány feladata álláspontja szerint az, hogy információkat gyűjtsön az esetleges támadások elhárítására, megelőzze azokat, vagy kezelje azt a szituációt, ha mégis baj történik. Ehhez szükséges az a jogszabálycsomag, amely belügyi és honvédelmi részből áll. Az utóbbihoz kell csupán alkotmánymódosítás, tehát kétharmados többség, amivel jelenleg a Fidesz-KDNP nem rendelkezik, így alkut kell kötnie az ellenzékkel. "Az emberek biztonságát garantálni kell, belemegyünk a kompromisszumokba, de csak akkor, ha ez nem veszélyezteti a lakosságot" - foglalta össze a kormány üzenetét.

menekulthullam_konferencia21kf

Felmerült, nem jelenthet-e ez túlhatalmat a kormánynak, jogosak-e az ezzel kapcsolatos aggodalmak. "A nyugati világ majd minden pontján előfordul, hogy az ellenzék ezzel vádolja az aktuális kormányt, mert nem engedheti meg magának az egyetértést" - vélekedett Lánczi Tamás. Szerinte nehéz ezzel szemben ellenvéleményt kifejezni, rámutatott,

ifj. George Bush

pont annak köszönhette második győzelmét, hogy a demokraták hasonlóan cselekedtek a terrorellenes lépések ügyében, mint most a magyar baloldal. "A terroristáktól, vagy a magyar kormánytól kell jobban félni? Az ellenzék szerint az utóbbitól, ez egy megnyerhetetlen csata" - fogalmazott a Századvég elemzője. Löffler emlékeztetett, 2006-ban pont terrorveszélyhelyzetre hivatkozva nem engedtek megtartani egy Fidesz-nagygyűlést, fontosnak érzi, hogy hasonló ne ismétlődhessen meg. Tuzson Bence ebben kormányzati felelősséget lát, s úgy hiszi, a választók megbüntetik az ezzel visszaélőket. "Ötféle rendkívüli jogrendet ismer az alkotmány, négy ebből háborús helyzetre vonatkozik, egy pedig szükséghelyzetre, de ez túl erős intézkedési jogkört jelent, szinte minden a köztársasági elnök kezébe kerül" - indokolta Tuzson az újabb jogrend bevezetésének szükségességét. Elsődleges célként említette, hogy bevezetése után minél hamarabb helyreálljon a rend. Többek között arról van vita, hogy meddig tarthat a terrorveszélyhelyzet, itt Tuzson a maximum 60 és a 30 napot említette, de a beszélgetés után két nappal már a

15 napra csökkentés

is előkerült. Felkészülnének egy negyedik generációs háborúra, amikor nem katonai, közigazgatási célpontokat támadnak, hanem polgáriakat, amelyeket még nehezebb felderíteni, de ebbe a kategóriába tartozik a kibertámadás is. Életbe léphetnének közigazgatást egyszerűsítő lépések, hivatalnokokat berendelhetnének, vagy veszélyes külföldieket lefoghatnának. A legtöbb vita a média korlátozását érinti, pedig véleménye szerint csupán arról van szó, hogy a mentők, rendőrök és más szervek kommunikációja elsőbbséget kap, valamint bizonyos fontos közleményeknek el kell hangoznia.

tuzson_bence_eloadas006kf

"Meg kell oldani a problémát sürgősen, mert utána csak futhatunk az események után" - vélekedett. Az egyik kérdező arról érdeklődött, ha valóban olyan sürgős, akkor miért nem januárban vitték a törvényhozás elé az ügyet. Tuzson válaszában újból hangsúlyozta, ha nincs meg a többség, egyeztetni kell, s ugyan a téma a médiában hullámonként jelenik meg, valójában a tárgyalások folyamatosan zajlanak. A jelenlévő hallgatókkal megosztotta, stratégiai szempont, hogy ne szavazzanak le egy javaslatot, hiszen azt követően már sokkal nehezebb kompromisszumra jutni bármilyen ügyről is legyen szó. A türelem azért is fontos, mert úgy látja, változott az ellenzék magatartása, elutasításból kompromisszumkészség kezd kialakulni. Nem örül neki, hogy az MSZP a honvédelmi egyeztetéseken nem vesz részt, miközben a valós veszély létezik. Lánczi szerint a baloldali pártokat erősen fogja saját értelmiségük, bármilyen békülékeny hangot ezek a körök árulásnak minősítenének. Ő nem tudja elképzelni, hogy az összes ellenzéki párt elfogadná a módosítást, kivételnek csak a rendpárti Jobbikot tartja.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.