Közélet

Ízlés kérdése, hogy akar-e valaki a kerekasztalnál tárgyalni – szegedi interjú Palkovics Lászlóval

Ízlés kérdése, hogy akar-e valaki a kerekasztalnál tárgyalni – szegedi interjú Palkovics Lászlóval

2016. március 4., péntek
Ízlés kérdése, hogy akar-e valaki a kerekasztalnál tárgyalni – szegedi interjú Palkovics Lászlóval
palkovics_laszlo01_gs

A KLIK átalakul, de két fő funkciója megmarad – mondta el lapunknak az oktatásért felelős államtitkár. Hajlandó bármely érdekelttel tárgyalni, akármilyen módon is fejezi ki javaslatát. A finn oktatási modellt példaértékűnek tartja, s szerinte hazánk is követheti északi rokonaink mintáját.

- A Figyelő cikke alapján a nap oktatásügyi híre az volt, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megszűnik, illetve átalakul? Mit jelent ez a változás?

- Az állami fenntartó struktúráját lényegesen decentralizáltabbá alakítjuk át, a döntések közelebb kerülnek a fenntartott intézményekhez, visszakerülnek jogosítványok az iskolákhoz. A pontos struktúra kialakítása még folyamatban van, megvárjuk, míg kidolgozza a köznevelési kerekasztal fenntartói bizottsága a javaslatait, s ezek elemzése után döntünk.

- Mi marad meg a KLIK funkcióiból?

- Továbbra is fenntartói és működtetői funkciókat lát el. Az előbbi jelenti a technikai ügyeket, s legfőképpen az oktatásirányítási feladatokat. Nem változnak a funkciók, csak jobban, s másképpen szeretnénk működtetni a KLIK-et.

palkovics_laszlo02_gs

- Fenntartótól függetlenül kormányokon átívelő probléma, hogy a számítógépek és más eszközök elavulnak, elromlanak, s cseréjük csak pályázati pénzből megoldható. Várható-e, hogy a géppark fejlesztésére külön forrás lesz?

- Igen, sőt éppen most mennek ki azok az európai uniós pénzekből vásárolt számítástechnikai eszközök a KLIK keretein belül, amelyek a konvergencia régiós intézményekhez kerülnek. Ez egy nagyon jelentős lépés, a nagyobb probléma inkább az, hogy a központi régióban, a budapesti iskolákban hogyan tudjuk megvalósítani ennek a tükörfejlesztését.

- A szegregáció komoly probléma a magyar oktatásban évtizedek óta, nemzetközi összehasonlításban is vannak lemaradásaink. Mit lehet tenni azért, hogy ezen változtassanak?

- Van egy antiszegregációs kerekasztal, amelynek nagyon fontos része az oktatás ügye. A köznevelési kerekasztal tartalomfejlesztési bizottságába is meghívtuk az antiszegregációs kerekasztal egyik tagját azért, hogy az ő szempontjaikat is beépíthessük. Amikor arról beszélünk, hogy hogyan tanítsuk a tehetséges, s a nem annyira kiemelkedő diákokat egy osztályon belül sikeresen, az részben alaptantervi, kerettantervi és metodikai kérdés is. A tanár által alkalmazott módszertannak jelentős szerepe van, ezt tartom a megoldás kulcsának.

- Komoly viták zajlottak a tankönyvpiac átalakításáról, például a sokak által kedvelt Mozaik Kiadó könyvei is több esetben kimaradtak. A jelenlegi helyzeten terveznek-e változtatni?

- Szét kell választani a problémát, az csak egy kérdés, hogy miből tanítunk. Nyilvánvalóan ezek a tankönyvek jók kellenek, hogy legyenek. Logisztikai probléma, hogy az államilag finanszírozott tankönyvek listái nem mindig teljesek, ennek többfajta indoka van, s viszonylag egyszerűen módosítható. A kísérleti tankönyvek esete egy másik dolog, ezek elsőre nem mindig tökéletesek, de ennek ellenére lehet belőlük tanítani, magam is ezekből tanultam gimnazistaként a ’80-as évek elején. Az nem kérdés, hogy ezeket a hibákat javítani kell, ez folyamatosan zajlik is, s kérjük a pedagógusokat, segítsék azzal munkánkat, hogy jelzik, ha ők is találnának ilyeneket. Azt hiszem, itt olyan nagy változásra nincs szükség, nem is jelent meg e két téma a köznevelési kerekasztalon A következő lépés az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet érinti, amely a javaslatok alapján átalakul. Az OFI-t felsőoktatáshoz kapcsoljuk, így a tankönyvfejlesztés is az egyetemekhez kerül, azt gondolom, hogy ezek a problémák ennek köszönhetően lényegesen kisebbek lesznek.

arany_janos_tehetseggondozo_konferencia13_gs

A köznevelési kerekasztalban több oldal képviselteti magát, habár például a Mendrey László által vezetett Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete már nem vesz részt a tárgyalásokon. Mikor lesz a kerekasztal következő ülése, miről fognak tárgyalni?

Jövő héten lesz a következő ülés, kéthetente van kerekasztal. Abban egyeztünk meg, hogy a munkacsoportok által feldolgozott témákat ilyen gyakorisággal hozzák a kerekasztal elé véleményezésre, amelyek ügyében rögtön eldöntünk, ha azok miniszteri szintű jóváhagyást igényelnek, ilyen már többször történt. Az biztos, hogy egy újabb sor kérdésben bejelentést teszünk, s a munkacsoportok aktuális állapotáról várható beszámoló. Megvitatjuk, megnézzük, hogy jó-e az aktuális irány, kell-e módosítani, s meghatározzuk a következő lépéseket. Az pedig mindenki részéről ízlés kérdése, hogy részt kíván-e venni ebben a munkában, vagy sem. Az ügyeket meg lehet tárgyalni sokféle módon, tüntetéssel, nyílt levelek írásával, listák küldésével, s kerekasztalon történő részvétellel, ezeket mind azonos módon kell kezelni. A közoktatási kerekasztal nyitott, bárki részt vehet a munkájában, mi meghívtuk azokat is, akik nem csatlakoztak ehhez. A Pedagógus Szakszervezettől egy kibővített 25 pontot kaptunk, az alternatív kerekasztal is küldött egy listát, ez utóbbi kicsit diktátumszerű, de a pontok mindegyike szerepel a kerekasztal munkacsoportjai által megvitatott több mint 150 téma között.

palkovics_laszlo03_gs
Beszédében említette a finn oktatási modellt. Miért tekint erre követendő példaként az oktatásátalakítás terén

? Több ok miatt. A finn oktatás a ’80-as évekbeli és jelenlegi szintje között komoly eltérés volt, láthatjuk, hogy hol tart a rendszer. Ha ők meg tudták csinálni az átalakítást, akkor mi is képesek leszünk rá. A finn oktatási rendszerben az is érdekes, hogy nagyjából megmondják, milyen tudással, képességgel, készséggel kell rendelkeznie a gyermeknek a kimenetkor, s ezt meg is mérik. A pedagógusnak azonban jelentős szabadsága van abban, hogy ezt hogyan éri el. Ugyan van mérés Magyarországon is többek között hatodik osztályban, de olyan nincs, mint amilyet a

felsőoktatásban bevezetünk

most szeptembertől, amelynek keretein belül megmérjük a hallgatók kompetenciáit a be- és a kimenetkor is. Ez két dologra jó, meg lehet nézni, hogy mit tesz az egyetem, s egyben tudunk segíteni a hallgatóknak alacsony kompetenciaszintek esetén – ez történik Finnországban is.

Kell-e ezekhez a módosításokhoz többletforrás, s ha igen, akkor mennyi?

Az nem kérdés, hogy kell többletforrás, ennek első elemét – 38 milliárd forintot – a KLIK hétfőn megkapta. Azt, hogy ezen felül mennyi forrás kell, úgy számolhatjuk ki, hogy megnézzük milyen feladatot várunk el az állami intézményfenntartótól, s ehhez milyen folyamatok tartoznak, azaz hogyan fogja ezeket végrehajtani. Ebből következik egy szervezet és egy működésmód, s végül egy forrásigény. Ha az új szervezet már látszik, akkor tudunk erre a kérdésre pontos választ adni.

A KLIK átalakul, de két fő funkciója megmarad – mondta el lapunknak az oktatásért felelős államtitkár. Részletek ITT: http://szegedma.hu/?p=614773 Közzétette: Szegedma Hírportál2016. március 3.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.