Közélet

A szegedi civilek már lépnének, fejlesztenék a Tisza partját

A szegedi civilek már lépnének, fejlesztenék a Tisza partját

2016. február 21., vasárnap
A szegedi civilek már lépnének, fejlesztenék a Tisza partját
tiszapart_strand_ia

Tizenhárom éve indította útjára a városmarketing szempontjából sem elhanyagolható koncepcióját a szegedi Tisza Park Fejlesztéséért Civil Kezdeményezés. A kutyasétáltató helyként, kerékpározásra és sportolásra is alkalmas területként lehelnének életet a 10 kilométeres partszakaszba.

Utoljára

2014 októberében számoltunk be

a szegedi Tisza Park Fejlesztéséért Civil Kezdeményezés parkosítási terveiről, mely a Tisza partján a vízi teleptől egészen a Novotel Hotelig érne. Az Agórában tartott fórum kapcsán arról számoltunk be, a kutyasétáltatásra, kerékpározásra, sportolásra alkalmas területek kialakítása nem illeszkedik a folyó mederkezelési terveibe, hiszen bármilyen beavatkozás egészen Csongrádig duzzaszthatja a folyót. A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kommunikációs és Reklámklubjában ismét terítékre került a Tisza partjának parkosítása. A klubtagok legutóbb

Babik Barna

elképzeléseit hallgathatták meg

a szegedi turistaattrakciókról, múlt csütörtökön pedig

Schilsong János

energetikus, az Oskolás Intézet – a virtuális alkotóközösség vezetője;

Petrovics Kálmán

kajak világbajnok, az EDF DÉMÁSZ VE klubigazgatója; valamint

Vesmás Péter

Ybl-díjas építész, az Noé Öko lakóhajó tulajdonosa beszélt több mint tíz éve dédelgetett álmaikról.

szeged_fo_utcaja005kf

A projekt egy találkozón pattant ki a barátok fejéből, amikor maguk is azzal szembesültek, mennyi titok övezi Szeged múltját, nevezetességeit. Hogy a történelmi emlékekhez hasonlóan a csak Szeged főutcájaként emlegetett Tisza sose kopjon meg az emlékezetekben, a Tisza Park Fejlesztéséért Civil Kezdeményezés olyan szabadidős tevékenységek helyévé varázsolná a folyópartot, ahol a sportok szerelmesei, a kutyasétáltatók és a babakocsijukat tologató kismamák is kikapcsolódhatnak. A medencés kikötőben a hajózással kapcsolatos események színhelye lehetne, az újszegedi partfürdő és a Foka szabad strandként, szabadidős központként fogható fel, valamint a 600 helyrajzi számra bejegyzett üdülőhelyeket is felfuttatnák – mondta a klubdélutánon Schilsong János. Hozzátette, Szegeden igazi kincs, hogy a hullámtér egyben természetvédelmi terület is – kár lenne ezt nem kihasználni. A civil kezdeményezés több mint tíz éve vette szárnyai alá az elképzeléseket tömörítő projektet, melyhez az elmúlt időkben a városlakóktól is több ötlet, javaslat érkezett. 2005-ben a város is felismerte a kezdeményezésben rejlő lehetőségeket, Schilsong szerint több olyan anyag is készült, amivel európai uniós forrásokat lehetett volna megpályázni. A 2006-os árvíz azonban felborította a koncepciót, szükségessé vált a partfal felújítása és megerősítése, s ezzel egy időben az is kiderült: a folyóparton bármilyen beavatkozás jelentősen megduzzaszthatja az élővizet. Az energetikus véleménye, hogy akkor három okból nem vitték tovább a projektet: nincs valódi gazdája (ez egyébként a mai napig így áll), a lakosok sem tudják mit is szeretnének a Tisza-parton látni, és ami a legfontosabb, nincsenek meg a fejlesztéshez szükséges források.

szeged_fo_utcaja002kf

Jelenleg Szeged mindössze egy 43 méter hosszú partszéli stranddal rendelkezik. Ha egy város fürdővárosnak nevezi magát, akkor az nem az élményfürdőtől érdemli ki ezt a nevet – ezt már Vesmás Péter építész tette hozzá. Mint mondta, a Tisza vizének minőségével nincs probléma, erre bizonyíték szerinte az is, hogy Noé nevű lakóhajójából rendre szürke gémeket, hattyúkat, kacsákat látnak úszni. A természet tehát erősen jelent van a belvárosban, amire érdemes alapozni. Azonban bármilyen fejlesztés is történjen a Tisza partján, a tervezőasztaltól a megvalósításig legalább 10 év el fog telni – mondta tapasztalataira hagyatkozva az építész. A két világháború közötti időben virágzott fel Szegeden a kajak-kenu élet, ma az EDF DÉMÁSZ VE 570 tagjának közel fele nem versenyszerűen, hanem kedvtelésből sportol. Mivel a teherszállítás és az áruszállítás már gyakorlatilag megszűnt a Tiszán, Petrovics szerint inkább a jobb sportolási körülményeknek kellene megágyazni, s nem utolsó sorban összegezni az elképzeléseket, melyek minél előbb megvalósíthatóak lennének. „Két éve bombázzuk a várost, de erre a 10 kilométeres szakaszra nem tudnak forrást biztosítani. Ezek a területek állami, sőt, vannak olyan szakaszok, amelyek magántulajdonban vannak. Megérett a helyzet arra, hogy aktív összefogással fejlesszünk” – zárta gondolatait a kajak világbajnok.

A kutyasétáltató helyként, kerékpározásra és sportolásra is alkalmas területként lehelnének életet a 10 kilométeres partszakaszba.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=611087

Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. február 20.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.