Fejlesztik, fejlesztenék a vasúti, közúti, kerékpáros közlekedést a Dél-Alföld és az Észak-Bácska szakemberei, döntéshozói. A szükséges tanulmányok már elkészültek, a források egy része is hamarosan rendelkezésre áll.
A Baja – Szabadka - Szeged vasútvonal fejlesztése, legalább két újabb határátkelőhely megnyitása a következő öt évben, 16-17 millió euró IPA pályázati támogatás minél hatékonyabb felhasználása – többek között e témakörök is előkerültek a Mórahalmon rendezett konferencián. Közel másfél éves munka után készült el az a tanulmány, amely segítségével kiaknázhatóak Bács-Kiskun megye, Csongrád megye, s a szerbiai Észak-Bácska határ menti területeiben rejlő lehetőségek.
„A trianoni békeszerződés előtt Arad-Szeged-Szabadka gazdasági és logisztikai együttműködése sikeres volt, azonban a terület ezt követően három ország fennhatósága alá került, alkalmazkodni kellett a megváltozott viszonyokhoz, s a későbbi politikai rendszerek sem tették könnyebbé a kapcsolatok fejlesztését” –
Nógrádi Zoltán
mórahalmi polgármester számára ezért volt felemelő az ásotthalmi határátkelőhely megnyitása, amely új lendületet adott a határ mindkét oldalának gazdasági, kulturális, társadalmi szempontból, nemzetiségtől függetlenül. Úgy látja, motiválja a határ két közelében élőket a gazdasági lehetőségek kihasználása, s bízik abban, hogy felgyorsulnak a Szerbia uniós csatlakozásához szükséges tárgyalások, sőt akár a schengeni övezetbe belépése is lehetővé válna, ezek még újabb perspektívákat biztosítanának. „A határ mindkét oldalán számos intézmény dolgozik azért, hogy megmaradjon az együttműködés. Bízunk benne, hogy a projekt céljait az egyszerű ember számára is láthatóvá tudjuk tenni” – zárta szavait a homokhátsági település első embere.
„A legfontosabb a területfejlesztés, hetven milliárd TOP-forrás jut a megyére, ebből negyven milliárdról a két megyei jogú város, Hódmezővásárhely és Szeged vezetősége dönt” – mondta
Kovács Beáta
, a Csongrád Megyei Önkormányzat alelnöke. Tizenöt intézkedést terveznek, ebből több a közlekedéshez kötődik, például a turizmus fejlesztése és a munkahelyi mobilitás növelése. „Addig, amíg Európa nyugatibb részén öt-hat kilométerenként határátkelők segítették a határközi civil és gazdasági kapcsolatokat, Magyarországon – a kevés határátkelő helyre tekintettel - családokat, barátokat választott el a határ és tette nehézkessé, körülményessé és kevéssé hatékonnyá a gazdasági, társadalmi kapcsolatokat. Különösen igaz ez a magyar-román, magyar - szerb határszakaszra, ebben a térségben a legkevesebb a határátkelők száma” – indokolta meg Kovács Beáta azt, hogy miért fontos ez a projekt Csongrád megye számára. Rámutatott, a magyar-szerb határtérség különösen nagy a jelentőségű, hiszen ez külső schengeni határ, sokkal nehézkesebb az átjárhatósága, mint más határszakaszoknak. Fontosnak tartja, hogy minél sűrűbben legyenek elérhetőek határátkelőhelyek, ezért gondolja szerencsésnek Röszke 2 megnyitását, amely megkönnyíti a mezőgazdaságból élők és a kerékpárosok életét. Törekednek arra, hogy bővítsék a határátkelőhelyek kapacitását, beleértve a hosszabb nyitva tartást. „2013 májusában került átadásra az Ásotthalom-Királyhalom határátkelőhely, amely évtizedes álma volt térségünknek és a térségben élőknek, és jelentősen segített abban, hogy a várakozási idő csökkenjen a határokon. Személyes tapasztalatom az, hogy a tanyánkhoz légvonalban mintegy 5 km-re élő szerbiai barátainkat, a határátkelő megnyitását követően másfél óra helyett fél órán belül érhettük el” – mondta a megyei közgyűlés alelnöke. Kovács Beáta célként nevezte meg a Tisza nemzetközi hajóúttá fejlesztését, megjegyezve, hogy Szeged belvárosában van a határátkelő magyar pontja, így a Belvedere palotából szó szerint rálát a működésére a megyei önkormányzat. Kerékpárút-fejlesztést is terveznek, ettől turizmusélénkítő hatást várnak, a különböző projektek megvalósulását követően Szeged-Szabadka, Szeged-Ópusztaszer között válik könnyebbé a bringások számára a haladás. Kiemelte a kötöttpályás-fejlesztést, amelyet a legjobban előkészített projektnek nevezett szerb-magyar viszonylatban. Régi álom a vasútvonal Temesvár irányába. „A délszláv háború idején sok szerbiai magyar és szerb menekült telepedett le Szegeden, akik még mindig rengeteg szálon kötődnek a Vajdasághoz. Fontos, hogy még a jelenleginél is intenzívebben kapcsolódjon össze a határ két oldala” – zárta szavait Kovács Beáta.
Kern Imre
, Szerbia közlekedési államtitkára, a Vajdasági Magyar Szövetség tagja előadásában elmondta, jelentős infrastrukturális fejlesztéseket hajtanak végre orosz hitelből déli szomszédunknál. Ennek része a Belgrád-Budapest vasútvonal fejlesztése, a tervek szerint a szerb oldalon 200 km/órás sebességgel, a magyar részeken pedig 160 km/órás tempóval haladhatna a vonat. Céljuk, hogy a görög kikötőkön keresztül bekapcsolódhassanak a kínai áruk szállításába. A Baja–Szabadka–Szeged vasútvonalnak is jelentős szerepet szánnak, az első lépéseket ennek eléréséhez már megtették. Hamarosan személygépkocsik számára is megnyílik Horgos 2, ennek elérése céljából pár nap múlva átküldi a magyar félnek a szükséges dokumentumokat a szerb belügyminisztérium. Az ásotthalmi határátkelőhely esetében kiemelte, hogy a huszonnégy órás nyitva tartást szeretnék elérni, mert rövid idő alatt a harmadik legnépszerűbb átlépési pont lett, már megelőzte az évtizedek óta működő Hercegszántót is. A finanszírozás fontosságáról is beszélt
Kiss-Parciu Péter
, a Külgazdasági és Külügyminisztérium főosztályvezetője. Azt ígérte, hamarosan elfogadják a Magyarországot és Szerbiát érintő IPA2 programot, amelynek aláírása november végére várható – már csak az unió beleegyezése szükséges. A prioritás a közúti és a vasúti közlekedés fejlesztése, a most elkészült tanulmányok megállapításainak segítségével minden bizonnyal sikeres pályázatok várhatóak.
Fejlesztik, fejlesztenék a vasúti, közúti, kerékpáros közlekedést a Dél-Alföld és az Észak-Bácska szakemberei, döntéshozói - részletek ITT: http://szegedma.hu/?p=589888
Szerző: Szegedma Hírportál, 2015. november 18.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.