Közélet

A kormány támogatja a harmadik szegedi hidat - 17. alkalommal rendeztek konferenciát a közlekedésről

A kormány támogatja a harmadik szegedi hidat - 17. alkalommal rendeztek konferenciát a közlekedésről

2015. november 26., csütörtök
A kormány támogatja a harmadik szegedi hidat - 17. alkalommal rendeztek konferenciát a közlekedésről
kozlekedesi_konferencia07kf

Idén tizenhetedik alkalommal rendezték meg az európai szinten is jegyzett Nemzetközi Közlekedési Konferenciát Szegeden. A két nap alatt a közösségi közlekedés mellett a taxizás, az árufuvarozás, az infrastruktúra, valamint a közlekedés és a foglalkoztatás kapcsolata is terítékre kerül.

Nemesi Pál

, a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Ipar Kamara elnöke megnyitó beszédében kiemelte, a tizenhét év során tapasztalható töretlen érdeklődés azt bizonyítja, hogy szakmai haszonnal jár a rendezvény. „A közlekedés a gazdaság vérkeringését biztosító érhálózat, jól működő gazdasághoz fejlett infrastruktúra szükséges. A kormányprogram kiemelt feladatként kezeli a közlekedés fejlesztését” – mutatott rá. „2012 óta új feladata a megyének a Terület – és Településfejlesztési Operatív Program koordinálása. A 30 milliárd forintos összegből 20 milliárdot a megye településeinek működésének fejlesztésére fordítunk, 10 milliárdot pedig gazdaságfejlesztésre. Ha az egészet közútfejlesztésre költenénk az is kevés lenne” –

mondta Kakas Béla

, a Csongrád Megyei Közgyűlés elnöke, aki szerint a mobilitás a XXI. század legnagyobb kihívása. 1,896 milliárd forint értékben tudnak beruházni közútfejlesztésre, ebből 2016-ban egymilliárd forintot használnak fel, amelyet az erre legjobban rászorult területek kapnak meg. A kerékpárutak fejlesztését is fontosnak tartják, erre 2,921 milliárd jut, többek között a Makó-Maroslele kerékpárút kiépítése jelentős feladat, de Szeged-Röszke, Szeged-Ópusztaszer is hasonlóan fontos. Az IKOP-2 projekt keretében épülne fel a szegedi vegyesforgalmú híd 15,5 milliárd forintból. A megyei közgyűlés elnöke kiemelte, a Tisza fontos vízi országút, áruszállításban, turisztikában, határátkelő helyként is számításba lehet venni. A megye kapcsolata a Vajdasággal és Romániával jó, ennek elmélyítésében az ásotthalmi és a régi úton megnyílt Röszke 2. határátkelő is segít. Bízik benne, hogy az e célra adott uniós támogatásokból minél több közös projektet lesznek képesek megvalósítani.

Szeri István

, a Csongrád Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője elmondta, hogy gyakran mint negatív szereplővel találkoznak a közlekedés résztvevői a kormányhivatal munkatársaival a műszaki vizsgák, ellenőrzések, büntetések okán. Pedig partnerként tekintenek a logisztikában dolgozókra, az ágazat évente ötszázmilliárd forint bevételt generál, hat százalék a részesedése a GDP-ből, 130 ezer család számára biztosít megélhetést. Úgy látja, hogy amennyiben sikerül megvalósítani az 1560/2015. kormányhatározat húsz irányelve közül a hivatalára esőket, akkor sokat tettek az ágazatért. Reméli, hogy a mostani konferencia is sikeres lesz, s az eredményeket akár a kormányzat is hasznát veheti. Szeged fejlődése megtorpant a 2000-es évek elején

Ménesi Imre

, a városüzemeltetési bizottság elnöke szerint, de úgy látja, hogy

Botka Lászlóval

sikerült ezen változtatni. Kiemelte az M5 és az M43 megépülését, a tömegközlekedési projektet, a kerékpárutak kiépítését, illetve egyes helyeken csak az ezt jelző festék felfestését. Most a városvezetés célja a harmadik Tisza-híd felépítése, illetve a tramtrain Hódmezővásárhely, esetleg Makó felé, amelyekről úgy gondolja, hogy a gazdaságra is hatással lehetnek.

Becsey Zsolt

közlekedésért felelős helyettes államtitkár hangsúlyozta, az áruszállítás terén egyre fontosabb szerepet töltenek be a közutak. Nyugat-Európában fellendülőben van a közösségi közlekedés, ez jelenleg Közép-Európában, s Magyarországon nem érvényesül. Nagylakig elkészült az autópálya, jövőre az összekötő utat is megépítik Románia felé. A kormány célja, hogy 2018-2020-ig az összes megyei jogú várost összekösse gyorsforgalmi úttal, hasonlóan az 1970-es évek végi Belgiumhoz. „200 milliárd forint bevételt jelent évente a matrica és az útdíj. Ennek 70 százaléka származik az útdíjból, s a felét külföldi rendszámú gépjárművek fizetik” – magyarázta a helyettes államtitkár, aki rámutatott, hogy eközben a hazai cégeket igyekeznek különböző kedvezményekben részesíteni, így növelve versenyképességüket. Az Európai Uniótól az infrastruktúrára kapott támogatás hetven százalékát költik a vasútra, de például a Belgrád-Budapest vasútvonal esetében igyekeznek más területekről is pénzt bevonni. Azt azonban hangsúlyozta, hogy csak olyan módon, amelyet az ország is elbír. Negatív példaként a koncessziós szerződéseket említette az M5 és az M6 esetében, ezek még 25-30 évig tehertételt jelentenek a magyar emberek számára. Az állam Magyarországon – Németországgal és Nagy-Britanniával ellentétben – nem tudja bevonni a magántőkét a közúti infrastruktúra fejlesztésébe, de a légi közlekedésben, a Budapest Airport esetében működőképes megoldást jelenthet. „Magyarországon sok kilobbizott húsz-harminc kilométeres kerékpárútszakasz van, ezek azonban nem kapcsolódnak össze. A célunk az, hogy egy működőképes hálózatot hozzunk létre, amely részei valóban összekapcsolódnak, s jól használhatóak” – osztotta meg álláspontját Becsey Zsolt. A hálózatokkal kapcsolatban kiemelte pozitív példaként, hogy az esztergomi vasutat összekötnék a HÉV-vel és a metróval, negatív példaként pedig a szegedi 2-es vonalat említette, amelynek el kellett volna érnie a négyes vonalát a József Attila sugárútnál. Hangsúlyozta, a közlekedésfejlesztés nem tudja pótolni a gazdasági menedzsmentet, olyan iparágakat kell meghonosítani, amelyek magas hazai hozzáadott értékkel bírnak, ilyen a mezőgazdaság, itt a lengyel példát emelte ki követendő mintaként. Az intermodularitásra, a technológiai fejlesztésre, a vízi közlekedés fejlesztésére nem sajnálja az unió a pénzt – itt is lehetnek lehetőségeink. „Dolgozunk a harmadik hídon, tudjuk, hogy fontos Szeged és Csongrád megye számára” – emelte ki Becsey Zsolt. Elmondta, cél, hogy gépjárművel, kerékpárral és vonattal is át lehessen kelni a hídon, így megteremtve az összeköttetést Temesvárral. Rámutatott, ha megépül a híd, nem Szegednél fejeződik be a magyarországi vasútvonal déli vége. Ezzel együtt az intermodális csomópontra is szükség van, amely kiváltaná a Mars teret a paprikafeldolgozó helyén.

Becsey Zsolt elmondta, cél, hogy gépjárművel, kerékpárral és vonattal is át lehessen kelni a harmadik szegedi hídon, így megteremtve az összeköttetést Temesvárral.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=591954

Szerző: Szegedma Hírportál2015. november 26.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.