Közélet

Számlának tűnő ajánlatok miatt bírságolt a GVH

Számlának tűnő ajánlatok miatt bírságolt a GVH

2015. október 21., szerda
Számlának tűnő ajánlatok miatt bírságolt a GVH
Businessman reading papers in office

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a Telefonkönyv Magyarország Kft. megtévesztő reklámozási gyakorlatot folytatott azzal, hogy számlalevélnek látszó dokumentumot küldött a vállalkozásoknak, adataik online telefonkönyvben történő megjelenítését ajánlva. A jogsértésért 4.755.600 forint bírságot szabott ki a GVH, egyúttal eltiltotta a Telefonkönyv Magyarország Kft.-t a jogsértő magatartástól.

A GVH a Telefonkönyv Magyarország Kft. 2013 márciusa és 2015 márciusa között folytatott, direkt marketing útján megvalósuló reklámtevékenységét vizsgálta. Az eljárás során bebizonyosodott, hogy a postai úton küldött ajánlatok megtévesztők voltak, mertnagymértékben hasonlítottak egy olyan számlára,amelyet egy már korábban megkötött szerződés alapján bocsátott volna ki a Telefonkönyv Magyarország Kft.

A GVH döntése szerint a Telefonkönyv Magyarország Kft.

• a meglévő üzleti partnerség álcája mögé bújva igyekezett ügyfeleket szerezni – a levélen szereplő ügyfélszám is erre utalt; • elvonta a címzettek figyelmét arról, hogy a két vállalkozás között még nincs szerződéses viszony – a „számlán” fizetési határidőt jelölt meg; • fokozta a megtévesztő hatást azzal, hogy – a levél hátoldalán–„szerződésnek” nevezteüzleti ajánlatát; • nem törekedett semmilyen módon arra, hogy a küldeményében található„számlát” olyan külső jegyekkel ruházza fel, amelyek legalább elbizonytalanították volna a címzetteket arra nézve, hogy valóban számlát kaptak-e– nem alkalmazott sem áthúzást, sem„minta” feliratot. A GVH a bírság kiszabásakor a Telefonkönyv Magyarország Kft. szolgáltatása értékesítéséből származó árbevételre alapozott.

A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a vállalkozás

• a jogsértő gyakorlatot hosszú ideig folytatta; • a megcélzott vállalkozások széles körét érte el a megtévesztő gyakorlattal; • magatartása ellentétes volt a polgári jogi jóhiszeműség és tisztesség elvével, a kötelmi viszonyokban – ideértve a szerződések létrehozását is – érvényesülő együttműködési kötelezettséggel és a szerződéskötés kialakult gyakorlatával. A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a Telefonkönyv Magyarország Kft. visszafizeti a hozzá beérkező díjat azok számára, akik jelzik, hogy nem kívánják igénybe venni a szolgáltatást, és kérik a díj visszafizetését.   A GVH az elmúlt évben több versenyfelügyeleti eljárást is indított a kkv-k, illetve egyéni vállalkozók által jelzett, számlalevélnek tűnő, megtévesztő ajánlatok miatt. A GVH nagyobb fokú tudatosságot vár a vállalkozásoktól, a társadalmi szervezetektől, illetve valamely szakmai kör tagjaitól (üzletfelek), mint a laikus fogyasztóktól, ám az üzletfelek is félrevezethetők. A GVH több esetben tett feljelentésta vállalkozásoknak fiktív számlákat küldő telefonkönyv-kiadóvállalkozások ellen a nyomozó hatóságoknálcsalás bűntettének elkövetése miatt.

A GVH az ilyen gyakorlatokból származó megtévesztések elkerülése érdekében hangsúlyozza az üzletfelek tudatosságának fontosságát, és javasolja, hogy a vállalkozás képviselője

• fizetés előtt olvassa el a „számla” vagy ”díjbekérő” tájékoztatásait; • ne hagyja figyelmen kívül az apróbetűs tájékoztatást sem; • gondolja végig higgadtan, hogy valóban megrendelte-e a szolgáltatást; • keresse elő a szolgáltatásra vonatkozó esetleges szerződését, és vesse össze a „számla” tartalmát e szerződéssel; • fontolja meg, hogy szeretné-e cége nevét szerepeltetni online vagy nyomtatott telefonkönyvben, illetve egyéb adatbázisban; • bármilyen bizonytalanság esetén keresse meg a számlának tűnő dokumentum„kibocsátóját”, és kérjen írásbeli tájékoztatást.

Nem minden számla, ami annak látszik

Valótlan tartalmú számlalevelekkel, trükkös marketing fogásokkal próbálják a szegedi vállalkozásokat tisztességtelenül megtéveszteni. A vállalkozók által küldött levelek első oldala megjelenésében sokszor nagyon hasonlít egy jól ismert szolgáltató által kibocsátott számlára, melyet valósnak gondolnak az üzletfelek és olyan szolgáltatásért fizetnek, amelyet nem rendeltek meg. A Gazdasági Versenyhivatal, közleményében felhívja a Szegeden működő vállalkozások figyelmét is, hogy kellő körültekintéssel járjanak el, amennyiben olyan helyről kapnak számlát/díjbekérőt, ahonnan arra nem számítottak, vagy olyan szolgáltatás díjának megfizetésére szólítják fel, amelyre vonatkozóan korábban nem kötöttek szerződést.

Csongrád megyében tapasztalt leggyakoribb megtévesztések:

A cégek egy ismert telekommunikációs cég nevéhez hasonló nevet vesznek fel és olyan logót használnak, amely ezekkel a cégekkel összetévesztésre alkalmas. Ilyen eset volt a közelmúltban a telefonkönyvben történő részvételért díjazást kérő vállalkozás esete is, ahol az általuk küldött levél legalján csupán apró betűvel szerepelt, hogy a „fizetés önkéntes”. Szintén megtörtént eset, amikor a tisztességtelen cég fiktív számláit a már mindenki által jól ismert piros "mikulás-zacskóba" csomagolta és a szélvédő mögé tette, így a pórul járt autós bosszankodva, de rutinból elment rendezni a büntetést a legközelebbi postához. Csak kevesen nézték meg pontosan kinek és miért is fizettek pénzt pontosan. „A fiktív számlákat küldő vállalkozások kihasználják azt, hogy üzletfeleik legtöbb esetben automatikusan befizetik a számláikat, anélkül hogy megvizsgálnák van-e mögötte szerződéses jogviszony. Bár a vállalkozások magasabb szintű gazdasági ismeretekkel rendelkeznek, az mégsem várható el a cégvezetőktől, hogy minden számlájuk valódiságában kételkedjenek.” – mondta el

Kogyilla Tímea

, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda koordinátora A Gazdasági Versenyhivatal megbízásából és vele együttműködésben a szegedi Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai, ilyen esetekben is díjmentesen tudnak segítséget nyújtani (6721 Szeged, Szilágyi utca 2., Tel: +36 30 891 7344, szeged@versenyugyi-tanacsadoiroda.hu,

www.fogyasztovedok.hu

), jogsértés esetén a megfelelő hatósághoz irányítják az ügyeket. AGazdasági Versenyhivatalfelhívja azüzletfelekfigyelmét aszámlalevélnektűnő ajánlatokkal kapcsolatos megtévesztő kereskedelmi gyakorlatra, amelyről további részletek, hasznos tanácsok aGVH

honlapján

(www.gvh.hu),a

Gondolja Végig Higgadtan menüpont

alatt, a mellékletben csatolt sajtóközleményben és információs kiadványban olvashatók.

Majdnem ötmillió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal a Telefonkönyv Magyarország Kft.-re.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=582502

Szerző: Szegedma Hírportál2015. október 21.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.