Tejből kell tejterméket készíteni, ez a titok - vallja Cserpes István, a kapuvári sajtműhely alapítója, a mára országszerte ismert adalékanyag-mentes Cserpes-termékek ötletgazdája. A "Merész újító" díjas vállalkozó a multicégek térhódítása után döntött úgy, elég volt a silány minőségű tejtermékekből, s vele szakmája lefitymálásából. Az induláshoz elengedhetetlen kockás füzetről, józan paraszti észről és egy szegedi tejivó kapcsán felröppent tervekről beszélgettünk.
Ezt a prezentáció - mutatott az asztalra lerakott tejesüvegre
Cserpes István
, ekkor a hallgatóság már tudta, nem egy sablonokra épülő kiselőadásban lesz része. Valóban, ahogy a vállalkozó a mindennapokban sem engedi meg magának a sémák követését, úgy ugyanezt megköveteli a Cserpes-műhelyben is. Ezzel a kijelentéssel tulajdonképpen már nemcsak önmagáról árult el többek, hanem sikere titkáról is elhintett valamennyit a jelenlevőknek, de ne szaladjunk ennyire az elejébe! A Cserpes Sajtműhely kapuvári üzeme 24 éves múltra tekint vissza, bár széles körben ismert termékeiket csak tizenéve kezdték értékesíteni a fővárosban és néhány nyugat-magyarországi nagyvárosban, ma már Szegeden sem ismeretlenek az alul gyümölcskrémeket rejtő joghurtok, az ízletes sajtok, vagy a kakaós és karamellás tejek. Talán rossz szóvicc azzal élni, hogy a sikeres vállalkozókat felsorakoztató Sikeres Uniós Pályázatokat Előkészítő Rendezvénysorozat, vagyis SUPER szegedi állomásának utolsó napján a hallgatóság itta Cserpes István szavait, pedig valóban így történt, arról nem is beszélve, hogy számos kérdést ültetett el a jelenlevőkben. Mint előadását is kezdte, egész életében a tejiparban dolgozott, majd a rendszerváltás környékén döntött úgy, a szakmáról tanultakkal a háta mögött nagyobb fába vágja fejszéjét. Megkezdődött hát az először családi vállalkozásként működő tejüzem megalapozása, ami évekig sikeresen működött. Sokáig rikottát gyártottak éttermeknek, ez jelentette a biztos bevételt. Sőt, az olyannyira biztos bevételt, hogy indokolttá vált egy új, nagyobb üzem létesítése. Az Európai Uniós csatlakozással hamarosan Magyarországra köszöntő multicégek uralta rendszernek azonban rá kellett ébresztenie a vállalkozót, nem jó a bővítés időzítése. "Miután mi vásárlók kikoptak ezekből az áfész boltos helyekről, ahol dobozokon árulták a zöldborsó konzerveket, valami újra vágytunk. Megkaptuk, jöttek a multik a maguk kereskedelmi kultúrájával. Kezdetben örültünk, hogy minden sokkal olcsóbb lesz, szebb lesz, s ezeket mi mind-mind megkaptuk. Ezzel viszont olyan is kijutott nekünk, amire nem számítottunk, mégpedig a kereskedelmi manipuláció intézménye, ami szorosan hozzátartozik ezekhez a cégekhez." A vásárlók egyszer csak azon kapták magukat, nem akarnak többé gagyit enni, nem akarják, hogy a médiából ömlő propaganda lenyomja a torkukon a silányabbnál silányabb árut.
Már három éve, hogy a magyar vállalkozó átvette az Ernst & Young legjobb vállalkozóknak járó "Merész újító" díját, holott tulajdonképpen "csak" annyit tett, valódi tejből mert sajtot, joghurtot, túró rudit és minden egyebet készíteni. 2005 körül elkezdődött a Cserpes-termékek gyártása, melyekből ma már több mint 60-féle kapható. "Talán látszik is rajtam - mutatott magára -, hogy hiszek az újházi tyúkhúslevesben és a jókai bablevesben, de ezek egy zacskóba sűrítve számomra teljesen értelmezhetetlenek.
Pedig erről igyekszik lebeszélni a kereskedelem az embereket, érthetetlen módon atombiztos termékeket szeretnének a fogyasztók asztalán látni, ugyanis nem akarnak felelősséget vállalni egy olyan termékért, ami meg fog romlani. Mi viszont voltunk elég bátrak, hogy ezt kimondjuk." A természetes eljárással készülő, adalékoktól mentes termékek érthető módon többe is kerülnek a multik polcain fellelhető árukénál, ezért nem is nyomultak az áruházakhoz, hogy tőlük vásároljanak. Igaz, kényszer szülte a megoldást, hogy más úton induljanak el: kínáló tejes autókat indítottak a nagyobb nyugat-magyarországi városokban, hogy a jól bevált szájhagyomány módszerével terjedjen a hírük. Cserpes István vallja, nem ők, hanem a vásárlók tették brenddé az immár országszerte kapható Cserpes-termékeket, nem is beszélve a budapesti Tejivóról, melynek sikere kenterbe veri a környező gyorséttermeket. Utóbbival kapcsolatban egy őszinte sztorit is megosztott a hallgatósággal. "Van egy Rácz István fedőnevű ember Budapesten, aki egy félig zenész, amolyan világfi figura, s rám kapott akkor, amikor piacot építettünk. Mindig azzal traktált, hogy üzleteket mutatott nekem, ez körülbelül 5 évig ment sikertelenül. Egyszer csak azt mondta, hogy talált egy jó helyet. Jól van - mondom - Pista, mutasd. Elvitt a Deák térre, egy méregdárga helyre, amiről kiderült, 1000 eurót kértek érte. Azt mondta, hogy ő arra gondolt, én majd tejivót csinálok ott, hiszen egyszer már beszéltem neki erről a tervről. Meggyőzött, hogy piackutatás ide vagy oda, ha akarom, itt a jó ingatlan, nyissam meg most. Hát így indult."
A Tejivó - nem túlzás azt állítani - az elmúlt években trenddé nőtte ki magát, a Cserpesbe járni sikkes dolog. A tulajdonos portálunk kérdésére elárulta, korábban szó volt róla, hogy a napfény városában is nyissanak egy, a fővárosihoz hasonló tejivót azonban:
Hogy mi állhat a visszakozás hátterében, azt Cserpes István sem tudja, viszont az elhivatott vállalkozóról tudjuk, bármilyen elképzelését megvalósítja, csak ki kell várni a megfelelő időt. Józan paraszti ész, kockás papír, ceruza - ezekkel a hozzávalókkal indult minden bő húsz évvel ezelőtt, Cserpes merészségéből adódó sikerét pedig fél élete bizonyítja. Az idő az, ami a mondás szerint nemcsak minden sebet begyógyít, de türelemre is inti a vállalkozót, mikor érdemes újabb ötlet megvalósításába fognia. És mi van most Cserpes István tarsolyában? A laktózmentes termékekben is ki szeretné próbálni magát, már meg is vannak a kakaók, joghurtok és tejek - szolgált jó hírrel az érzékeny gyomrúaknak.
"Mi visszahoztuk a normális termékeket, amiből az emberek valamit megéreztek."http://szegedma.hu/?p=552337
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. július 10.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.