Óriási sikert aratott a Szegedi Keresztény Roma Szakkollégium 12 hallgatójának Barnák Lászlóval közös Shakespeare-feldolgozása, A velencei kalmár. A szegregáció és az előítélet problémakörét bemutató darabban egy egészen új szerepkörrel ismerkedhettek meg a szakkollégisták. A gondolatébresztő előadást a kisszínház telt házas közönsége tapssal jutalmazta.
A Szegedi Keresztény Roma Szakkollégium falai között komplex tehetséggondozó program működik, amelynek keretében szakképzett mentorok egyéni fejlesztési tervek mentén egyengetik a hallgatók pályáját, figyelembe véve kompetenciáikat. „Miután tavaly láttam a 12 dühös ember című előadást
Barnák László
rendezésében, megfogalmazódott bennem az ötlet, hogy a hallgatóinkkal hasonló projektbe fogjunk. Felkerestük a rendezőt, aki nagy örömmel vállalta a felkérést és választotta ki a darabot” – tekintett vissza a fél éve kezdődött munkára
Szombathelyi Nóra
, az intézmény tanulmányi vezetője és kommunikációs referense. A szakkollégium roma és nem roma hátrányos helyzetű fiatalok tehetséggondozásával foglalkozik, az intézmény ez irányú célkitűzései pedig ebben a projektben ismét találkoztak a hallgatói elképzelésekkel. „Nagyon nyitottak voltak a fiatalok, hiszen már számos alkalommal tettek tanúbizonyságot sokrétű tehetségükről. Amikor felkínáltuk a lehetőséget, hatalmas lelkesedéssel vállalkoztak rá.” A lelkes csapatot Barnák László, a Szegedi Nemzeti Színház rendezője karolta fel, s vezette be őket a dramaturgi módszerekbe, ismertette meg a teátrum kulisszatitkaival. A próbák már februárban megkezdődtek, 2-3 naponta éjszakákba nyúlóan tanulták a szövegkönyvet, gyakorolták a színpadi mozgást és barátkoztak a némelyek számára ismeretlen szerepkörrel. A színházi eszközrendszer remek lehetőséget biztosított a rendezőnek arra, hogy önismeretre buzdítsa a fiatalokat, hogy fejlessze azokat a készségeket, amelyeket a mindennapi életben is hasznosítani tudnak. Mint kiderült, az sem a véletlen műve, hogy éppen egy Shakespeare-darabot választott az egyszeri előadásra.
„Amikor megkerestek azzal, hogy készítsünk egy ilyen drámapedagógiai módszereken alapuló tehetséggondozó projektet a hallgatókkal, rögtön azon kezdtem el gondolkodni, hogy mi lehet az a mű, amiben van valami áthallás az ő mindennapjaikra vonatkozóan. Regényben és verseskötetben is gondolkodtam eleinte, majd egyszer csak beugrott Shakespeare A velencei kalmár című darabja. Ebben a műben tetten érhetők azok a történések, amelyek visszaköszönnek a hétköznapjaikban, mint például a kirekesztés, az előítéletek, amellyel bizonyos közösségekben szembesülnek.” A roma szakkollégium hallgatói – színházi élőélet híján – művészeti gyorstalpalót kaptak Barnák László szárnyai alatt, aki több előadásra is elhívta 12 tanítványát. „Az elején csapatépítésről szólt a munka, a tanulók felfedezték egymás személyiségét különféle játékok útján, hogy ne féljenek egymás előtt szerepelni. A darab révén szeretnénk megismertetni a társadalommal, miben vállal szerepet a roma szakkollégiumi hálózat.” A Shakespeare-darab egy, szövegét tekintve húzott verzióját állították színpadra hétfőn a hallgatók. Az eredeti történet éppúgy megmaradt, ahogyan a szereplők is, mindössze néhány plusz karakter került a darabba, így például a tolmács, a pincér és a nyomozó. A szereplők nemcsak magyarul, hanem lovári nyelven is szerepet kaptak: bibliai és Choli Daróczi József-idézetek, sőt,
Petőfi Sándor
egyik költeménye is elhangzott a színpadon. „A darab mondanivalóján túl a keresztény és roma kultúra bemutatására is nagy hangsúlyt fektettünk” – folytatta a rendező. Így lehetett, hogy a jelmezek elkészítésére felkérték a Romani Design csapatát. A hallgatók felváltva játszották a karaktereket, még a főszerepeket is (Antonio, Bassanio és Shylock) jelenetről jelenetre váltották a színpadon. „Ezzel azt szerettem volna érzékeltetni, hogy nem lehet beskatulyázni az embereket. Mindenkinek ezer arca van”.
„Amikor elkezdtük ezt a munkát, csak a május 11-i bemutatóig láttunk. Néhány hete kezdtünk el azon gondolkodni, hogyan folytathatnánk a programot nagyobb nyilvánosság előtt, akár Szegeden, akár az ország más játszóhelyein is. Mindenképpen nagy feladatokban gondolkodunk” – mondta Szombathelyi Nóra, aki hozzátette, a tapasztalatok tükrében szívesen állnak a közeljövő hasonló projektjei elé. A szakkollégium 25 hallgatójából 12-en jelentkeztek a produkcióba:
Bagi Zsolt, Berta Arnold, Iovanovici Afrodita, Kolompár Gábor, Kovács Adrienn, Nagy Martin, Mezei Tímea, Sinkó Attila, Terhes István, Váli Krisztina, Vidó Roland,
és
Kelemen Tamás
. „Színház az egész világ” – Tehetséggondozó program a Szegedi Keresztény Roma Szakkollégiumban (NTP-RTP-M-14-0008) címet viselő program az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, a Nemzeti Tehetség Program, valamint az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet támogatásával valósulhatott meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.