Közélet

Nem volt nehéz a magyarérettségi, de sokan kicsúsztak az időből

Nem volt nehéz a magyarérettségi, de sokan kicsúsztak az időből

2015. május 4., hétfő
Nem volt nehéz a magyarérettségi, de sokan kicsúsztak az időből
erettsegi_radnoti08_gs

Nem adtak bonyolult feladatokat az idei középszintű magyarérettségin, azonban az első szövegértési részen sok diák veszített az értékes időből. Szaktanárral elemeztük a hétfői feladatsort.

Grendel Lajos

A modern magyar irodalom története című könyvéből vett bevezető volt az idei szövegértési feladat a középszintű magyar írásbeli érettségin. Nem a lexikális tudás számított, hanem az, mennyire tudták értelmezni az írást a diákok és válaszolni az ezzel kapcsolatos kérdésekre. "Érhető és világos volt a szöveg, ráadásul a feladatok is olyanok voltak, mint amelyekre felkészültünk az órákon. Nem érte meglepetés a vizsgázókat. Viszont nagyon sok feladatot kaptak a diákok, akik később arra panaszkodtak, bár tudtak volna válaszolni a kérdésekre, kicsúsztak a 60 perces időkorlátból" - árulta el kérdésünkre

Sipos Jenőné

, a makói József Attila Gimnázium magyartanára. Összesen 12 feladatot kaptak a tanulók, némelyiknek A, B és C része nehezítette a gazdálkodást az idővel. A vizsgázók így értékes pontokat veszíthettek a feladatsor első részében. "A szövegalkotás is a klasszikus formáját hozta, csupa olyan feladatot kaptak a gyerekek, amelyekre a tanév során készültünk. Nagyon jó volt az érvelés, hiszen sok irodalmi művet lehetett említeni a megadott témára" - folytatta a szaktanár. A 180 perces szövegalkotást ezúttal “Az idő a miénk!” címmel írhatták, mégpedig egy Seneca-idézet alapján. A felvezetőszöveg megengedte, hogy az ifjúság a saját tapasztalataiból is merítsen a fogalmazásba, ezért sokan megpróbálkoztak a feladattal.

Bodor Ádám

Állatkert című novellája

azonban már komolyabb elmélyülést követelt meg az érettségizőktől. Sipos Jenőné szerint azonban ez sem okozhatott fejfájást azoknak, akik még tisztán emlékeznek

Örkény

groteszkjeinek elemzésére. Az összehasonlító verselemzés azonban már keményebb dió volt, mert bár

Tóth Árpád

Elégia egy rekettyebokorhoz költeménye

ismerősen csenghetett a diákoknak,

Jékely Zoltán

és

Az ég játékai

című műve viszont ismeretlen a középiskolás tananyagban. "Ezt kevesen választották. A 20 esti tagozatosunk közül például senki sem mert nekikezdeni. Az a tapasztalatunk, hogy az utóbbi években nem szívesen választják ezt a feladatot a gyerekek. A összehasonlító elemzés bonyolultabb számukra, mint a novellaelemzés, megijednek az ismeretlen szerzők ismeretlen verseitől." Legutóbbi

cikkünkben arról faggattuk a szaktanárokat

, milyen típusú feladatok várhatóak az idei érettségin. A magyarral kapcsolatban nem kellett csalódnunk, az évfordulósok -

Kosztolányi Dezső

130,

József Attila

100 éve született - ezúttal is lemaradtak a feladatlapokról.

Ha számodra nehezen értelmezhető volt a feladatsor, ne rejtsd véka alá a véleményed! Írd meg nekünk hozzászólásban!

Az idő a vizsgázók legnagyobb ellensége. Szaktanárral értékeltük a magyarérettségit. Ha Neked is megvan a véleményed a mai írásbeliről, ne rejtsd véka alá!http://szegedma.hu/?p=534166

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. május 4.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.