Nem adtak bonyolult feladatokat az idei középszintű magyarérettségin, azonban az első szövegértési részen sok diák veszített az értékes időből. Szaktanárral elemeztük a hétfői feladatsort.
Grendel Lajos
A modern magyar irodalom története című könyvéből vett bevezető volt az idei szövegértési feladat a középszintű magyar írásbeli érettségin. Nem a lexikális tudás számított, hanem az, mennyire tudták értelmezni az írást a diákok és válaszolni az ezzel kapcsolatos kérdésekre. "Érhető és világos volt a szöveg, ráadásul a feladatok is olyanok voltak, mint amelyekre felkészültünk az órákon. Nem érte meglepetés a vizsgázókat. Viszont nagyon sok feladatot kaptak a diákok, akik később arra panaszkodtak, bár tudtak volna válaszolni a kérdésekre, kicsúsztak a 60 perces időkorlátból" - árulta el kérdésünkre
Sipos Jenőné
, a makói József Attila Gimnázium magyartanára. Összesen 12 feladatot kaptak a tanulók, némelyiknek A, B és C része nehezítette a gazdálkodást az idővel. A vizsgázók így értékes pontokat veszíthettek a feladatsor első részében. "A szövegalkotás is a klasszikus formáját hozta, csupa olyan feladatot kaptak a gyerekek, amelyekre a tanév során készültünk. Nagyon jó volt az érvelés, hiszen sok irodalmi művet lehetett említeni a megadott témára" - folytatta a szaktanár. A 180 perces szövegalkotást ezúttal “Az idő a miénk!” címmel írhatták, mégpedig egy Seneca-idézet alapján. A felvezetőszöveg megengedte, hogy az ifjúság a saját tapasztalataiból is merítsen a fogalmazásba, ezért sokan megpróbálkoztak a feladattal.
Bodor Ádám
azonban már komolyabb elmélyülést követelt meg az érettségizőktől. Sipos Jenőné szerint azonban ez sem okozhatott fejfájást azoknak, akik még tisztán emlékeznek
Örkény
groteszkjeinek elemzésére. Az összehasonlító verselemzés azonban már keményebb dió volt, mert bár
Tóth Árpád
Elégia egy rekettyebokorhoz költeménye
ismerősen csenghetett a diákoknak,
Jékely Zoltán
és
című műve viszont ismeretlen a középiskolás tananyagban. "Ezt kevesen választották. A 20 esti tagozatosunk közül például senki sem mert nekikezdeni. Az a tapasztalatunk, hogy az utóbbi években nem szívesen választják ezt a feladatot a gyerekek. A összehasonlító elemzés bonyolultabb számukra, mint a novellaelemzés, megijednek az ismeretlen szerzők ismeretlen verseitől." Legutóbbi
cikkünkben arról faggattuk a szaktanárokat, milyen típusú feladatok várhatóak az idei érettségin. A magyarral kapcsolatban nem kellett csalódnunk, az évfordulósok -
Kosztolányi Dezső
130,
József Attila
100 éve született - ezúttal is lemaradtak a feladatlapokról.
Ha számodra nehezen értelmezhető volt a feladatsor, ne rejtsd véka alá a véleményed! Írd meg nekünk hozzászólásban!
Az idő a vizsgázók legnagyobb ellensége. Szaktanárral értékeltük a magyarérettségit. Ha Neked is megvan a véleményed a mai írásbeliről, ne rejtsd véka alá!http://szegedma.hu/?p=534166
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. május 4.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.