Mielőtt bárki is azt gondolná, hogy a Női Vállalkozók Klubja valamiféle férfiakat kirekesztő szövetség, gyorsan gondolja át, közvetlen környezetében hogyan oszlik meg a nemek aránya a cégvezető pozíciókban! Ahogyan a klubelnök, úgy a klubtagok sem vérszomjas feministák, akik a közösség boszorkánykonyhájában válogatott eszközökkel próbálják elhódítani férfitársaiktól a vezetői szerepet, hanem olyan nők, akik segítségre, támogatásra szorulnak. Novákné Halász Anna a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamarában megalakult női vállalkozói klub élharcosa, aki közelebb szeretné hozni egymáshoz hasonló cipőben járó nőtársait. Vele beszélgettünk.
„A kamara régóta dédelgetett álma volt összefogni a vállalkozó és a vezető pozícióban dolgozó nőket. Május 6-án alakultunk, eddig egy ülésen vagyunk túl, amelyen 25 női vállalkozó vett részt. Ott fektettünk le az alapokat: megbeszéltük, mit is szeretnénk csinálni.”
Novákné Halász Anna
25 éve dolgozik és tanít marketing és kereskedelem területen, tehát saját bőrén tapasztalta, milyen akadályokkal kell megküzdeniük a nőknek a munkaerőpiacon. Kezdve az állásinterjúkon felmerülő családalapítási tervekre vonatkozó faggatózásokkal egészen odáig, hogyan fogadnak el egy nőt férfikollégái felettes pozícióban. Karrier és magánélet egyensúlya - minden téma felmerül a közösségben, ami foglalkoztat(hat)ja a tagokat. A női vállalkozókat támogatni ma már nem esélyegyenlőségi kérdés. A versenyképességüket kell erősíteni, ugyanis a nők irányította cégekre jellemző a hatékonyság és a stabilitás, e kettő pedig elengedhetetlen mozgatórugója a gazdaságfejlesztésnek. A klubelnök szerint ez egy egyszerű képletre vezethető vissza. „Ha egy nő vezető lesz, rögtön elkezd bizonyítani. Többszörös energiabefektetést várnak egy nőtől ahhoz, hogy alkalmasnak találják, mint egy férfitól ugyan abban a pozícióban. Magyarországon még mindig nagyon kevés a női vezető, ennek pedig sok oka van. Az egyik, hogy hiányzik a női összefogás, gyakran lehet irigységet is tapasztalni. Azt mondják: „mit akar ő nő létére?”, vagy „én is vagyok olyan jó, mint ő”. Ezeket kell leküzdenünk. Egy sikeres vállalkozáshoz ugyanakkor nem csak pénz, hanem ész is kell. Számos olyan példát láttam már, ahol a beindításhoz elég volt a pénz, de a hozzá nem értés miatt pár hónap alatt becsődölt a cég.” A tenni akarás, az önigazolás az, ami az esetek többségében sikeressé teszi a női irányítókkal működő vállalkozásokat.
Ráadásul az olyan nőinek nevezett tulajdonságok, mint a higgadtság, a kompromisszumkészség, a precizitás, a lelkesedés és az erős szervezési készség hozzájárul ahhoz, hogy az általuk működtetett vállalkozások hosszú életűek legyenek. Becslések szerint a hazai vállalkozások 30-40 százaléka női vezető értő kezei alatt működik. Tehát még mindig kevesen választják a kiszámíthatatlan létformát, azonban akik mégis cégalapításra adják a fejüket elégedetlen munkahelyi körülményeik, a kötetlen munkaidő és a szabadságvágy miatt döntenek a saját társaság megteremtése mellett. „Sajnos a mai napig gyakran ismételgetett mondat, hogy a nő maradjon a fakanál mellett. Ezt azért sem tudom elfogadni, mert sokkal kiegyensúlyozottabb például az a családi légkör, ahol a nő valami hasznosat csinál. A klubtagok sok mindenben lehetnek egymás segítségére, még akár az olyan dolgokban is, mint a receptcsere, a gyereknevelés vagy az időbeosztás kérdése. Egy nő minden körülmények között nő marad. Akármennyire is ágálunk ellene, a család és a gyerekek mindig első helyen fognak állni. Nekem állandó lelkiismeret furdalás volt az életem, amíg kicsi volt a lányom” – hozott példát a saját életéből Novákné Halász Anna, amelyhez hasonlóval szinte minden felelős pozícióban dolgozó nőnek meg kell küzdenie. Tanulni, gyakorolni és tanácsokat elfogadni – ezek mentén írható le a női klub mottója. A karrier és magánélet pengeélen egyensúlyozik, ha a nő nemcsak munkaként, hanem hivatásaként tekint feladataira. Az ambiciózus nőkre a szakmáról mit sem sejtő kívülállók előszeretettel ragasztják a vaslady gúnynevet. Rideg, karrierista, férfias, a családdal nem törődő terminátornak tekintik őket, akik nem nyugszanak, míg fel nem kapaszkodnak a ranglétra legfelső fokára. Ezekkel a tévképzetekkel igyekszik szembemenni a Női Vállalkozók Klubja. Novákné Halász Anna célja: bátorítani és támogatni akarja a munkahelyi elvárásokat az otthoni teendők összeegyeztethetetlenségével küzdő hölgyeket, s minél több fiatal vállalkozót szeretne bevonni a klub székhelyül szolgáló iparkamara épületébe.
Összefogtak a női vállalkozók Csongrád megyében - Novákné Halász Annával, a Női Vállalkozók Klubjának vezetőjével beszélgettünk: http://szegedma.hu/?p=538561
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. május 22.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.