Az evolúcióban a gyors adaptáció a kulcs. Ahogy az idő telik és egyre gyorsabban változik a világ - a technológia ezt csak hatványozza -, úgy kell alkalmazkodnia az élőlényeknek, hogy felépítésüket és “eszköztárukat” az új körülményekhez igazítsák. A biológiai evolúció ezt rengeteg prototípus, azaz egyed létrehozásával biztosítja - az idő majd kiválogatja az alkalmasakat. A vállalkozások is az megfelelő stratégiát szeretnék megtalálni, ott viszont nincs lehetőség egyszerre milliónyi ötlet megvalósítására, mindegyikben egy kicsit más megközelítést és koncepciót alkalmazva ugyanarra a problémára. Más megoldás kell!
Ugyan mi nem vagyunk olyan vakok, mint az evolúció, hogy heurisztikusan, véletlenszerű rátalálással próbáljunk meg igazodni a körülményekhez - a “legjobb” ötlet kiválasztásánál és minden energiánk abba való fektetésénél, viszont kevésbé kockázatos stratégiára lenne szükség. Alkalmazkodni márpedig kell - főleg az üzletben. Aki nem tud új ötleteket magáévá tenni és folyamatosan figyelni a visszajelzésekre, nem fejleszti magát, könnyen lemaradhat vagy akár idővel le is húzhatja a rolót. A cég portfóliójának szélesítése, a márka kiterjesztése más területekre horgonyozhatja a céget a piacokon. Ezt a fajta terjeszkedést persze nem lehet ész nélkül csinálni. A diverzifikáció sok mindent jelenthet az üzleti életben, nem csak más iparágakba való befektetést - azaz pénzügyi diverzifikációt. Jelentheti a vállalaton belül a perspektívák, kultúrák, nemek, vallások, és kor változatosságát is, amik mind a növekedés és siker esszenciális elemei, a vállalati sokszínűség motorja.
A technológia fejlődése robbantotta be a változást az üzleti életben és ezzel kényszeríti a vállalatokat és kormányokat, politikusokat, illetve városokat is a gyors döntésekre, előrelátó gondolkozásra és lehetőleg proaktív működésre. A fejlett technológia összekapcsol, mert jobb kommunikációt tesz lehetővé. A jobb hozzáférés az információhoz növekvő kollektív tudáshoz vezet, ami tudatos hozzáállással sokszoros hatékonyságot eredményez. Ahogy a világ egyre gyorsabban fejlődik, úgy a változások is egyre hirtelenebbül következnek be, megkövetelve az minél gyorsabb adaptációt.
Még inkább így van ez a technológiai cégeknél, ahol a változások még erősebben és gyorsabban mennek végbe. Nézzük például a mobiljátékok piacát, amely iszonyatos ütemben fejlődik. 2004-ben a teljes videojáték-ipar körülbelül 25 milliárd dolláros volt, mára csak a mobiljáték szektor éri el a 30 milliárdot és két éven belül, 40 milliárd dollárnál fog járni. Itt tényleg egy nap alatt birodalmak épülnek és buknak el. Egy olyan alkalmazással is meg lehet gazdagodni, mint a
, de már egy frissítés is átformálhatja az erőviszonyokat, egyik napról a másikra. Most, hogy szinte minden mobillá válik, a cégeknek nagyon résen kell lenniük, folyamatosan szondázva a piacot és kutatva jelenlegi, illetve leendő potenciális vásárlóik igényeit - és ez a jövőben még inkább így lesz. Ezt a Sony példája is igazolja, akik hanyatló mobilrészlegüket a szárnyaló Playstation üzlettel próbálták meg összekötni, de nem igazán értek el sikereket kísérletükben. A piac rossz felmérésének hibájából most a teljes Playstation Mobile üzletág lezárására kényszerültek. Nem úgy, mint a világ legnagyobb online játékcége - több 50 millió regisztrált játékossal, akik most pókeralkalmazásukba -
Casino - építették a kaszinókat és a sportfogadást is. Erre pont a piaci igények miatt volt nagy szükség, ugyanis a technológia fejlődésével a sportfogadás inkább az online világba tolódott át. ,Ez teljesen érthető - megint csak az információ rendszerezett, könnyen elérhető formája miatt. Gondoljunk arra, hogy az eredmények azonnali megjelenítése, az esélyek változásának azonnali kimutatása vagy a fizetési megoldások széles tárházára mennyire kényelmessé teszi a játékosok helyzetét. A hordozható eszközök elterjedése tovább alakítja a piaci képet.
A cégek belsejében is meghatározó szerepe van a technológiának, a humán erőforrások osztályától kezdve a pénzügyön keresztül, számtalan helyen használunk bonyolult megoldásokat, melyek praktikus kiválasztása és hatékony használata döntő lehet a cégek sikerességében.
Egy cég életében eljön a pillanat, amikor már elég nagy hozzá, hogy ne jelentsen végzetes felaprózódást tevékenységük kiterjesztése. Annyira így van ez, hogy egy bizonyos méret felett egyenesen őrültség lehet kitartani egyetlen irány mellett. Olyan lenne ez, mint egy cölöpházat egyetlen karóra építeni. Lehet, hogy vastag tönk, de ha valami történik vele, dől a ház. Anélkül, hogy hosszas közgazdasági elemzésbe kezdenénk a változó világ kapcsán, elegendő a diverzifikáció két nagymesterére nézni, akik vállalataikban és életükben is megvalósították ennek a tankönyvi módját. Tévedés. Így a tankönyvek se tudják.
Elon Musk
hatalmas géniusz és
először az internetes fizetési módokat csiszolta és forradalmasította -
-, hogy a cég eladásából szerzett vagyont a világon elsőként újrahasznosítható űrrakéták gyártásába fektesse. Itt nem állt meg, használható alternatívát mutatott a bevásárlókocsikra inkább emlékeztető elektromos autók piacán a Teslával. Lehet, hogy a cikk olvasásakor a zöld autógyár már háztartási áramszolgáltatással fog foglalkozni, ez legalábbis nem lenne meglepő a dél-afrikai vállalkozó tempóját tekintve.
Richard Branson
sem maradhat ki a sorból, aki a Virgin Csoporttal több, mint száz különböző területre terjesztette ki birodalmát. Az eredetileg lemezkiadó, “szűz” vállalat, repülő-, vonat-, telefon- és hajótársaságot alapított a tömérdeknyi másik cég mellett. Branson szó szerint a csillagos eget célozta meg, amikor létrehozta a Virgin Galactic nevű kereskedelmi űrhajózással foglalkozó cégét. Kettőjük példája abból a szempontból is érdekes, mert amíg Musk az elképesztő innovációval képes megvetni a lábát akármelyik területen, addig Branson nem fél már bőven telített piacokra sem bevonulni, mondván, Ő úgyis jobban csinálja.
A szegedieknek sem kell csüggedniük mások sikerei láttán, sőt,
elindult egy vállalkozásfejlesztési program, amit a Szegedi Tudományegyetemmel együttműködve a Csongrád Megye Fejlesztéséért Nonprofit Kft. dolgozott ki. Szegeden pedig a Csongrád Megyei Kereskedők és Vendéglátósok Egyesülete Vállalkozássegítő központot hozott létre, mely információk nyújtásával és továbbképzésekkel segítené a kisvállalkozásokat. Értékes kezdeményezések alakulnak, bár még a kifejezett sokszínűség menedzsment alkalmazásától távol vagyunk a hazai vállalkozói szférában. (X)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.