Papíron jól mutatnak ugyan a Szegeden húzódó kerékpárutak, megvalósításuk mégis hagy némi kívánnivalót maga után. A Tompai Kapu úton balesetveszélyes közlekedni, az Olajos utcában lévő bicikliút csak a statisztikát javítja, a Körtöltés utcában pedig nem is nagyon lehet szabályosan tekerni.
Dovalovszki Andrással
vettük számba a városban lévő kerékpárutak anomáliáit. A kerékpáros aktivista szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy sokhelyütt kivezetik a kerékpárosokat a forgalomból, a visszavezetésről azonban nem gondoskodnak. Semmiből vezetnek semmibe a kerékpárutak, koncepció nélkül építették őket, sok esetben pedig a KRESZ szabályait felrúgva kell manőverezni a drótszamarakkal.
Az alább megtekinthető videóban a Kossuth Lajos sugárút keszekusza kerékpáros rendjére hívják fel a figyelmet, az aktivista szerint azonban nem ez a legnagyobb gond, sőt a kerékpársáv helyett ésszerűbb lenne az útra terelni a bringás forgalmat. "Alapvetően nem az átgondolatlan váltogatás a legnagyobb probléma a Kossuth Lajos sugárúti kerékpárúttal, hanem az, hogy méltánytalanul hátrányos helyzetbe szorították a gyalogosokat. A füvesített részek (vagyis fatükrök) mellett egy-másfél méteres szakaszokon kell közlekedniük a rendkívül rossz minőségű aszfaltdarabokon" - magyarázta Dovalovszki András. Hozzátette: mivel az elkerülő megépítésével a Kossuth Lajos sugárút forgalma jelentősen lecsökkent, sokkal ésszerűbb lenne az útra terelni a kerékpáros forgalmat, minthogy a járdából leválasztott részen közlekedjenek. Legrosszabb szakasz a sugárút körforgalom előtti végén van, ahol alig fél méter marad a gyalogosoknak a járdából. https://www.youtube.com/watch?v=BHO4krRatxQ&feature=youtu.be
Videó: KreaMedia
A Tompai Kapu úton lévő gyalog-kerékpárút kapcsán egy bírósági ügye is volt az aktivistának, miután figyelemfelkeltő célzattal leszerelte a kerékpárral behajtani tilos táblát. "Gyalog-kerékpárutak az útügyi előírás szerint nem végződhetnek kereszteződésben, itt egy lejtő aljában kényszerítik megállásra a bringásokat úgy, hogy 180 fokban hátrapillantva kell megnézni, hogy jön-e autó. A Tompai Kapu útnál semmilyen módon nincs megoldva a kerékpárosok visszavezetése a forgalomba, ez az átvezetés ellen másfél évig küzdöttünk. Korábban soha nem volt ezen a szakaszon gond, mióta azonban így van megoldva, már három súlyos kerékpáros balesetről is tudunk" - mondta Dovalovszki András. A Kálvária sugárút és nagykörút sarkán lévő kereszteződéssel is hasonló gondok vannak az aktivista szerint. "Végig kerékpárút van a Kálvária sugárúton, amelyet megint a gyalogosok elől elvett szakaszokból alakítottak ki, a GTK épülete előtt legalább egy 80 centis részt meghagytak a buszmegállónál várakozók számára. A körút sarkánál sajnos szintén okozott balesetet az, hogy nem oldották meg az átvezetést, és a jobbra kanyarodó autó biciklist gázolt" - magyarázta az aktivista. Hozzátette: a rendőrség rendszeresen bünteti azokat a kerékpárosokat, akik nem tolják át kétkerekűjüket, holott a KRESZ erre nem is kötelezné őket.
Tőlünk fejlettebb kerékpáros kultúrával bíró országokban már régóta nem gyalog-kerékpárutakban gondolkoznak, hisz ezzel arra szoktatják a bicikliseket, hogy a járdán közlekedjenek. Ezek minősége ráadásul rohamos ütemben romlik, egyes hepehupás részek a kerékpárt is rongálják. Mivel nem volt megfelelő alapozása, a Petőfi Sándor sugárút betonját a fák gyökerei tették hepehupássá, de rossz az út a Kossuth Lajos sugárút bizonyos részén, és a Csongrádi és József Attila sugárutat összekötő szakaszán is a Gáspár Zoltán utcától a Gyevi utcáig. Ez utóbbiban ráadásul a közvilágítás sem túl jó, így éjszaka különösen óvatosan kell itt közlekedni.
Bicikliháton kényelmes az élet Szegeden? KLIKK: http://szegedma.hu/?p=499824
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. március 31.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.