Közélet

A déli Tisza-híd is az EU-s közlekedési projektek között - leghamarabb 2017-től épülhet

A déli Tisza-híd is az EU-s közlekedési projektek között - leghamarabb 2017-től épülhet

2014. december 4., csütörtök
A déli Tisza-híd is az EU-s közlekedési projektek között - leghamarabb 2017-től épülhet
lebombazott_hid03_gs

Harmincegy közlekedési nagyprojektet sorol fel a Magyar Közlöny a 2014-2020-as uniós ciklusra, köztük a déli Tisza-hidat is, melynek építése megfelelő előkészítés és pozitív elbírálás esetén is csak 2017-ben kezdődhet el a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős államtitkárságának tájékoztatása szerint.

A 75 millió euró feletti közlekedési nagyprojektek, vagyis a gigaberuházások sora kormányhatározatban jelent meg a Magyar Közlönyben november végén, s ez több Csongrád megyei fejlesztési elképzelést is tartalmaz. A közúti projektlistán szerepel a hódmezővásárhelyi kétszer egysávos elkerülő út, a Szeged-Hódmezővásárhely közti tram-train rendszer kiépítése, a Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyula szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása, valamint – ahogy hivatalosan nevezik a projektet – a „Szeged-Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztés részeként vegyes forgalmú Tisza-híd építése” is.

2019-re elkészülhet a Tisza-híd?

A Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős államtitkárságának tájékoztatása szerint a Tisza-hídról a szegedi önkormányzat készített tanulmányokat, ezek azonban még nem véglegesek, így a projekt bekerülési költségei nem tudott információkat adni az államtitkárság. Még hátravan egy környezetvédelmi tanulmányt elkészítése is, ami a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. feladata. Amennyiben minden előkészítő munkafolyamat határidőre elkészül, és támogatást is nyer a projekt, akkor legoptimálisabb esetben 2017 és 2019 között épülhet meg a híd. A Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train esetében a vásárhelyi önkormányzat készíti elő a projektet, s az államtitkárság tudomása szerint a tanulmányterv és a részletes megvalósíthatósági tanulmány már elkészült, az engedélyezési eljárás azonban még hátravan. A 17,8 milliárdos összköltségvetésű beruházás a kormány pozitív döntése esetén leghamarabb 2016-ben kezdődhet, és mintegy két évig fog tartani a kivitelezése. A tram-train építéséről még

2011 márciusában írt alá együttműködési megállapodást

Botka László

polgármester és Hódmezővásárhely akkori első embere, jelenleg a Miniszterelnökséget vezető

Lázár János

. Akkor a projekt tervezési munkálatait 164,5 millió forintból kezdték el a megállapodás értelmében.

Jelentősen lassíthatja a projekteket az uniós jóváhagyás

A Csongrád megyei projekttervek közül a legelőkészítettebb a vásárhelyi elkerülő út, annak kapcsán már az építési közbeszerzési eljárás zajlik – tájékoztatott a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős államtitkársága. Kérdésünkre elmondták, hogy a MÁV már elkészítette az előzetes megvalósíthatósági tanulmányt a Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba-Gyula szűk keresztmetszet kiváltása és villamosítása elnevezésű projekt kapcsán, jelenleg a részletes megvalósíthatósági tanulmány kidolgozása zajlik. A költségeket előzetesen 28 milliárdra becsülik, ami a nagyprojekti értékhatár, így kötelező az európai uniós jóváhagyása a tervezett fejlesztésnek. Érdemes tudni, hogy egy uniós nagyprojekt előkészítése fél vagy akár egy évvel is hosszabb ideig tart az átlagosnál, így a szakemberek úgy kalkulálnak, hogy megfelelő előkészítés esetén sem lehet megkezdeni a projektet 2016 előtt. A Magyar Közlönyben megjelent 1696/2014. (XI. 26.) kormányhatározatban is olvasható, hogy a nemzeti fejlesztési és a nemzetgazdasági miniszterek feladata, hogy gondoskodjanak a beruházások 2020-ig történő előkészítéséről és megvalósításáról, továbbá, hogy biztosítsák az azokhoz szükség uniós és hazai kereteket. A projektek listáját az Európai Bizottságnak küldi ki a magyar kormány, vagyis a végső jóváhagyást Brüsszeltől várjuk. Azt is tartalmazza a kormányhatározat, hogy az Integrált Közlekedési Fejlesztési Operatív Programban (IKOP) felsorolt, de előkészítési forrással nem rendelkező projektek esetében a központi költségvetésből biztosítsanak forrásokat, 2015 és 2018 között 15-15 milliárd forintot. A Portfólió.hu által leközölt teljes, 31 nagyprojektet tartalmazó listát

ITT

találja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.